بازسازی ویلا: اولین مدرسه بازسازی ایران با 22 هنرجو فعالیت می نماید
به گزارش مجله پیکوشو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اولین مدرسه بازسازی ایران با 22 هنرجو فعالیت می نماید.
جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.
احمد انصاریان، مدیر هنرستان پسرانه کاردانش بازسازی پیرامون اینکه اولین مدرسه بازسازی ایران با 22 هنرجو فعالیت می نماید، می گوید: شرایط ورود به هنرستان تقریبا از همان قوانینی پیروی می نماید که مدارس و هنرستان های کاردانش دارند.
وی در مورد سرفصل های آموزشی مربوط به رشته بازسازی توضیح داد: هنوز سرفصل های این رشته تعریف نشد، چرا که اولین هنرستان بازسازی در کشور است اما طبق توافقی که بین وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته، قرار شده تا اول مهر سال آینده سرفصل ها و استانداردهای آموزشی رشته بازسازی به وسیله میراث فرهنگی، آموزش و پرورش تدوین شده و تا مهر به تصویب هر دو وزارتخانه برسد.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر رشته کارهای عمومی ساختمان است، می گوید: سالهاست که در هنرستان ها این رشته تدریس می گردد و ما نیز فعلا براساس این رشته، فعالیت های خود را پیش می بریم بطوریکه در مورد بعضی از دروس معادل سازی انجام دادیم.
وی اضافه می نماید: در رشته کارهای عمومی ساختمان درسی به نام دیوارچینی سنگی را تحت عنوان دیوارچینی با مصالح سنتی معادل سازی کردیم، درس دیگری به نام سنگ کار نیز با عنوان اندود کاری با مصالح سنتی را معادل سازی کردیم.
انصاریان در مورد آینده تحصیلی و شغلی هنرجویان مدرسه بازسازی اظهار می نماید: این هنرجویان می توانند پس از سه سال تحصیل در رشته بازسازی و دیپلم وارد بازار کار شوند و با توجه به اینکه یزد در لیست آثار جهانی ثبت شده و این وسعت گسترده بافت تاریخی شهر یزد و دیگر شهرها و روستاهای تاریخی استان، بازار کار آنها کاملا فراهم است.
وی با بیان اینکه بافت های گسترده و بناهای زیادی که احتیاجمند حفاظت هستند، به استادکاران ماهر در زمینه بازسازی احتیاج دارند، می گویند: براساس احتیاج موجود و با توجه به مقدار کار گسترده ای که وجود دارد، بازار کار احتیاجمند نیروهای استادکار و شاگرد کار ماهر است لذا تدریس و تحصیل در این مدرسه براساس احتیاج بازار کار شکل گرفته و فارغ التحصیلان می توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.
این مسئول اضافه می نماید: البته علاقمندان نیز می توانند ادامه تحصیل دهند و در رشته بازسازی و معماری و ساختمان و رشته های مرتبط تا مقاطع بالا حتی دکتری تحصیل نمایند.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط جامعه و حجم گسترده بافت های تاریخی و فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی ادامه تحصیل اکادمیک را به هنرجویان توصیه نمی کنیم، می گوید: دانش آموزان پس از دیپلم می توانند کار نمایند و پیشنهاد ما این است که این افراد وارد بازار کار شوند، چرا که با ادامه تحصیل فرصت های کاری را از دست می دهند و البته فرهنگ تحصیلات آکادممیک در کشور ما، پشت میزنشینی است و هدف ما از پرورش هنرجویان این نیست.
انصاریان با بیان اینکه 2000 طرح بازسازیی استان در چند سال گذشته به وسیله تنها 80 استادکار صورت گرفته، می گوید: این نسبت نشان می دهد که احتیاج استان به استادکاران ماهر و شارگدکاران بازسازیی ماهر شدید است و فعلا ما باید احتیاج استان را جواب بدهیم.
وی اضافه می نماید: البته افق دید ما این است که در ابتدا به رفع احتیاجهای استان و سپس به رفع احتیاجهای بازسازیی استان های دیگر کشور و حتی کشورهایی با معماری گلین نیز بپردازیم.
این مسئول با بیان اینکه ما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی ضعف داریم، می گوید: باید هنرجویانی که علاقمند هستند بیایند نه این که از اجبار وارد این رشته شوند یا اینکه اگر در حوزه و رشته ای نتوانستند ثبت نام نمایند به این سمت بیایند از طرفی ماهم باید رشته را معرفی کنیم تا واقعا تعداد افراد علاقمند وارد این مدرسه شوند.
وی با بیان اینکه ظرفیت ثبت نام محدود است، می گوید: با توجه به ظرفیت کلاس ها و امکانات محدودی که وجود دارد حداکثر می توانیم حدود 22 نفر را ثبت نام کنیم.
مدیر هنرستان بازسازی در مورد مسائل و کمبودهای موجود در این حوزه تصریح می نماید: ابزار و تجهیزات لازم هنوز کاملا مهیا نشد بطوریکه احتیاجمند کارگاه زمستانه را نداریم از طرفی بخشی از مشکل هم مربوط به هنرآموز رشته بازسازی است و معلمان متخصص رشته بازسازی بیشتری احتیاج داریم.
وی اضافه می نماید: البته سال جاری هنوز مسئله ای در این خصوص نداریم اما از آنجایی که تعداد بیشتری استادکار و هنراموز ضروری است و باید ساعات بیشتری در اختیارمان باشند، چرا که کلاسهای ما در کارگاه ها با حضور هنرآموز و استادکار انجام می گردد.
این مسئول تصریح می نماید: هنرآموز مدیریت کلاس و برنامه ریزی برای مباحث مطرح شده را انجام می دهد و استادکار کارهای عملی را به هنرجویان آموزش می دهند مثلا کارگاه امروز تعمیر یک بام قدیمی بود هم هنراموز و هم استادکار حضور داشتند.
وی در ادامه با تاکید بر این که کادر مدرسه نیز با کمبود روبرو شده، می گوید: اقدامات اجرایی بخشنامه ها و سایر اقدامات مربوطه و اقدامات دیگر فنی و پرورشی نیز احتیاجمند معاونان در هر حوزه است اما هیچ نیروی برای کادرهای مربوطه به ما تعلق نگرفته است بطوریکه حتی مدرسه برای فعالیت های مرتب شدن و نظافت نیز سرایه دار ندارد.
انصاریان با بیان اینکه یکی از مسائل حل نشده مدرسه بحث ایمنی و بیمه دانش آموزان است، می گوید: مسئله اینجاست که ما تصمیم داشتیم هنرجویان را به سطح شهر ببریم و در محل اصلی طرح ها آموزش دهیم و هنرآموزان نیز به طرح ها سر زده و نظارت نمایند اما به دلیل این که مسائل ایمنی مهم است فعلا این اقدام را در برنامه نداریم و اقدامات در هنرستان انجام می گردد.
وی خاطرنشان می نماید: استادکاران به هنرستان می آیند و اگر بتوانیم مسئله ایمنی و بیمه، توجه به سلامت هنرجویان و سرویس مدرسه را سازماندهی کنیم هنرجویان می توانند در طرح های واقعی توزیع شوند و یاد بگیرند به طوری که احتیاجمند بسترسازی و امکانات هستیم.
مدیر هنرستان بازسازی با تاکید بر اینکه هنرستان کاردانش بازسازی جزو هنرستان های وابسته است، می گوید: براساس هنرستان های وابسته تجهیزات و امکانات و حتی نیروها به وسیله موسسه که در حال حاضر میراث فرهنگی است، انجام می گردد.
یزد پیشتاز بازسازی ایران
البته قبلا نیز سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در مورد این مدرسه گفته بود؛ یزد همواره در حوزه بازسازی پیشتاز است و این مدرسه در سرفصل های آموزشی مختلفی مانند آموزش معماری سنتی، معماری گلین، داخلی و آینه کاری و کاشی کاری سنتی فعالیت خواهد نمود.
این مسئول با بیان این که باید با راه اندازی این مدرسه در استان های دیگر هم فعالیت کنیم، گفت: در سالهای اخیر با کمبود جدی استادکاران حرفه ای روبرو شدیم و این مدرسه می تواند این کمبود را رفع کند در عین حال می توانیم نیروهای مورد استان و حتی کشور را پرورش دهیم.
هنرجویان 100 درصد بومی مدرسه بازسازی
الهه الوندیان نیز قبلا در مورد مدرسه بازسازی یزد که چندی پیش تفاهم نامه آن با اداره کل آموزش و پرورش برای اولین بار در کشور منعقد شد، گفته بود: این مدرسه، مدرسه ای کاملا وابسته به میراث فرهنگی است که در آن، کارگران ماهری را در راستای میراث فرهنگی در این مدرسه پرورش خواهیم داد البته در این مدرسه در پی تربیت دانشجو و محصل نیستیم بلکه رویکرد پرروش استادکاران و کارگران ماهر برای حوزه میراث فرهنگی است.
مسئول سابق موزه های استان با بیان این که استادکاران و کارگران ما همگی غیربومی از اتباع داخلی و خارجی هستند، توضیح داد: غیرایرانی بودن برای حفظ میراث و آثار ما مثمر ثمر نیست، چرا که نیروی غیربومی علاوقه و عشق به وطن و ملیت را به خوبی نیروی بومی ندارد.
وی نسبت به از دست رفتن نیروهای بومی اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه تا به امروز نیروهای ماهر و متخصص خود در حوزه های متعدد مانند استادکاران نجار، کاشی، خشت زن و متخصص در طراحی سقف های متعدد را از دست داده ایم و ایجاد چنین مدرسه ای رویدادی بسیار مثبت و مطلوب است.
البته مدیر مدرسه بازسازی نیز توضیح داد که 100 درصد هنرجویان این مدرسه بومی یزد هستند و اگر بتوانند شرایط را مهیا نمایند از سراسر استان هنرجو می پذیرند.
منبع: همگردی