با پل های تاریخی جهان آشنا شوید!

به گزارش مجله پیکوشو، پل ها تنها دو نقطه از زمین را بهم وصل نمی کنند، بعضی از آنها گاهی ما را به گذشته های دور متصل می کنند. بعضی از پل ها، مانند پل های شهر شونینگ (shouning) چین که از قدمتشان بیش از هزار سال میگذرد و یا حتی پل های سنگی، پل های چوبی و بعضی پل ها مانند پل برج لندن کمتر از هزار سال عمر دارند اما در سینه خود داستان های تاریخی زیادی جای داده اند و امروزه هر کدام به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده اند. در ادامه با این پل های تاریخی جهان آشنا می شوییم

با پل های تاریخی جهان آشنا شوید!

پل برج، لندن، بریتانیا

یکی از نمادهای شهر لندن پل برج است، همانطور که از اسمش پیداست این پل از دو برج تشکیل شده که از سطح بالایی به یکدیگر متصل شده اند و ترکیبی باسکولی و معلقی را تشکیل داده اند.

پل برج بین سال های 1886 تا 1894 روی رود تیمز ساخته شد و از محبوب ترین جاذبه های بریتانیاست که نشان دهنده مشخصه های ویکتوریایی به سبک گوتیک در قرن نوزدهم میلادی است. بازدیدکنندگان میتوانند از برج بالا بروند و منظره زیبای رود را تماشا کنند و یا حتی می توانند اتاق هایی از آن را اجاره کنند و حس زندگی در گذشته را تجربه کنند. تجربه دیدن این پل تاریخی را از دست ندهید.

پل Gaztelugatxe، باسک کانتری، اسپانیا

یک کلیسای قرن دهمی که بر فراز صخره ای بنا شده توسط پل Gaztelugatxe به خشکی متصل می گردد. این منطقه در طول تاریخ میدان نبردهای مختلفی بوده است. اگر پیروز به عبور از باریکه سنگی این ناحیه خطرناک شدید، تجربه آن در ذهن شما تا سرانجام عمر ماندگار خواهد شد.

پل یانگ میزو yangmeizhou ، شهر شونینگ چین

پل یانگ میزو در روستای کِنگدیkengdi)) در کشور چین قرار گرفته است. به گفته تاریخ نویسان این پل تاریخی یکی از تاریخی ترین پل های دنیا است که قدمتش به چند هزار سال می رسد و در دوران پادشاهی و حکومت سلسله مینگ ساخته شده است. پل یانگ میزو دستاورد معماری تاریخی چین محسوب می گردد که به همراه چند پل چوبی دیگر به عنوان آثار تاریخی محافظت می شوند.

اطراف این پل از طبیعت بکر و دست نخورده احاطه شده است، به نظر می رسد مردم قرون گذشته روی این پل منظره زیبای اطرافشان را تماشا می کردند. کاری که امروزه ما قادر به انجام آن هستیم.

پل شیطان، آندرماتAndermatt))، سوئیس

پل شیطان،بر خلاف اسم ترسناکش ،پلی زیبا با مناظری خیره کننده است. پل شیطان یکی از پل های تاریخی دنیا است که طبق افسانه ها در قرن 13 میلادی، زمانی که شهردار شهر از ساختن این پل، بخاطر ناحیه خاص و سختش نا امید می گردد، از شیطان کمک می گیرد و این پل را بنا می کند و حالا طبق باور مردم این کشور، این پل به کمک شیطان ساخته شده است. البته پل های دیگری هم با این نام در سراسر اروپا وجود دارند . ویژگی منحصر به فرد این پل یک جهت پیاده روی راحت با مناظری زیبا و به یاد ماندنی است.

پل پونته گوبوPonteGobbo ، بابیو، ایتالیا

ایتالیا کشوری با بناهای تاریخی زیبا است، که یکی از جاذبه های تاریخی اش پل پونته گوبو است. این پل در محدوده منطقه امیلیو رومانیاEmilia-Romagna)) واقع شده است که سمبل شهر کوچک بابیو محسوب می گردد. در افسانه ها آمده است که این پل نتیجه مبارزه کولومبای مقدس با شیطان است. به نظر می رسد که پل پونته گوبو طی سلطنت رومیان ساخته شده است، پلی که از قرن 12 میلادی تا کنون پا برجاست. بابیو شهر کوچیکی است اما بناهای تاریخی زیادی دارد که دنیاگردان زیادی را به خود جذب می کند.

مکان های متنوع فرهنگی و استراحتگاه های زیبا و چشمه های آب گرم هم در کنار دیدن این بناهای تاریخی خالی از لطف نیست و تجربه دل انگیزی را به یادگار می گذارد.

پل راکوتز بروکه (Rakotzbrucke) رودودِن درامپارک Rhoodendronpark کراملائوKromlau ، آلمان

پل راکوتز بروکه یکی از پل های تاریخی دنیا است که البته با وجود داشتن ظاهری قرون وسطایی، سال ساخت آن، خیلی هم به گذشته های دور بر نمی گردد. این پل به ظاهر تاریخی، حدود سال 1860 ساخته شده است، این پل در بزرگترین پارک ساکسونی واقع شده است و در میان انبوه گیاهان و شکوفه های این پارک خودنمایی می کند. بازتاب این پل در آب به دلیل به وجود آمدن یک دایره کامل تصویر شگفت انگیزی ایجاد می کند. امروزه این پل، یکی محبوب ترین جاذبه های توریستی کراملائو تبدیل شده است. قدم زدن روی این پل ،آرامشی وصف نشدنی برای هر دنیاگرد به ارمغان می آورد.

پل آبشار لیتافاسن Latefossen، نروژ

آبشار لیتفاسن با ارتفاع 165 متر در شهر هردلاندHordaland)) واقع شده است. منشا این آبشار دو جریان از دریاچه است که به شدت از روی صخره ها پایین میریزد. پل آبشار لیتفاسن، شش پل قوسی سنگی است که در جهت این آبشار قراردارد. جهت پیاده روی عالی که صدای برخورد آب به صخره ها آن را رویایی میکند توسط این پل خلق شده است. این پل، در جایی که عرض کشور نروژ را در بر میگیرد و در جاده 13 ملی نروژ واقع است امروزه به مکانی برای لذت بردن دنیاگردان تبدیل شده است. پل لیتافاسن، جزو محبوب ترین پل های تاریخی دنیا است که تماشای آن، شما را به وجد می آورد.

هوانگشان huangshan، آنهویی، چین

محدوده کوهستان زرد در جنوبی ترین بخش استان آنهویی واقع شده است و جهتهای پیاده روی زیادی دارد که گاها باید از پرتگاه های خطرناک آن گذر کرد. پل هوانگشان وصل کننده دو صخره جدا از هم است که آنجا را به فضایی مرموز تبدیل کرده است. اگر چه می توان با تله کابین به بالای کوهستان رفت و جا به جا شد اما دنیاگردان هیجان گذر از این جهت و رسیدن به این پل را از دست نمی دهند و اکثرا ترجیح می دهند از روی این پل تاریخی دنیای، گذر کنند.

این منطقه بخاطر تاریخ و فرهنگ غنی مورد توجه بسکمک از هنرمندان و نویسندگان است و از نظر زمین شناسی هم بسیار اهمیت دارد. اگر دنبال الهام دریافت برای خلق هنر هستید حتما به این پل سر بزنید

پل Misarela، گرس (Geres)، پرتغال

پل میسارلا، در پارک ملی Peneda-Geres واقع است. این پارک در شمالی ترین منطقه کشور پرتغال و در خط مرزی با اسپانیا قرار گرفته است. پل میسارلا در این پارک در کنار مقبره ها و شواهد تاریخی، به نظر می رسد، تاریخ ساختش، حدود 6000 سال قبل از میلاد باشد. این پل یکی از پل های تاریخی دنیا است که قدمت بسیار بالایی دارد.در کنار ارزش تاریخی این پل، این پارک نیز محل امن زیستی از گونه های جانوری و گیاهی در حال انقراض است که وجود این پل در این طبیعت بکر بر زیبایی آن می افزاید. اگر دنبال جایی می شد که طبیعت دست نخورده را از نزدیک حس کنید حتما روی این پل قدم بزنید.

پل مولرتالMullerthal))، لوکزامبورگ

پل مولرتال در جهت آبشار Schiessentumpel در جنگلی پر رمز و راز قرار گرفته است و باعث شده شهر کوچک Echternach شده است که به عنوان سوئیس کوچک شناخته گردد. منطقه ای که بخاطر مکان های شگفت انگیزش فعالیت های تفریحی زیادی برای دنیاگردانِ جویای هیجان فراهم کند. جهتهای پیاده روی مختلف که بازدیدکنندگان میتوانند از دره ها، صخره ها و طبیعت زیبا لذت ببرند در این منطقه وجود دارد. واقع بودن پل مولرتال در این منطقه، بخاطر شرایط آب و هوایی در تمام طول سال قابل بازدید است. که این خود، دنیاگردان زیادی را به خود جذب کرده است.

سی و سه پل، اصفهان، ایران

به راستی که حیف است نام سی و سه پل، در میان پل های تاریخی دنیا آورده نگردد. سی و سه پل یا پل الله وردی خان از پل های تاریخی اصفهان است که از سی و سه دهانه تشکیل شده و بروی آن 99 تاقچه زیبا وجود دارد. این پل بر روی رودخانه زاینده رود واقع است و چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی متصل میکند. هر گوشه از این پل معنا و داستان خاص دارد.

این پل در زمان حکومت شاه عباس صفوی و به دست استاد حسین بنا اصفهانی با مصالحی از قبیل سنگ، آجر، ملات ساروج و کچ ساخته شده که از نظر زیبایی و معماری در کل دنیا شناخته شده است. یکی از علل نام سی و سه پل از این قرار است که عده ایی معتقدند که عدد 33 نماد آناهیتا، الهه آب است و این پل بر روی زاینده رود که آب کشاورزان را تامین میکند بنا شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این پل این است که آب که مایه حیات است باعث دوام و استحکام آن می گردد. جشن های زیادی مانند جشن نوروز، جشن خاج شویان روی این پل در گذشته های دور، انجام می شده است.

منبع: سفرمی
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 928

به "با پل های تاریخی جهان آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پل های تاریخی جهان آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید