برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ برای نخستین بار در گیلان

به گزارش مجله پیکوشو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ برای نخستین بار در گیلان صورت می گیرد.

برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ برای نخستین بار در گیلان

ولی جهانی، مدیر کل میراث فرهنگی گیلان موزه را یک موسسه علمی دائمی دانست که بعد مادی ندارد و اظهار کرد: مردم به وسیله موزه ها نسبت به تاریخ و فرهنگ دانش و آگاهی پیدا می نمایند و سوابق گذشتگان و پیشینیان خودشان را می بینند.

وی روز جهانی موزه را فرصتی برای آشنایی با کارکردها و فعالیت های موزه ها دانست و اضافه نمود: همزمان با روز جهانی موزه بازدید از کلیه موزه های گیلان رایگان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صناسع دستی گیلان موزه را مکانی برای انتقال فرهنگ دانست و یادآور شد: گیلان 13 موزه و اکوموزه و محوطه تاریخی دارد و لذا مردم می توانند از کلیه اماکن طبیعی و تاریخی متعلق به میراث فرهنگی بازدید نمایند.

جهانی از افتتاح 70 بنای تاریخی بازسازی شده در گیلان همزمان هفته میراث فرهنگی اطلاع داد و اضافه نمود: این بناهای تاریخی را به چرخه مالی بازگرداندیم و تبدیل به اقامتگاه و کافه موزه شدند.

وی جشنواره های مراث فرهنگی را عامل تقویت هویت ملی و نشاط اجتماعی دانست و گفت: بالغ بر 115 اثر میراث ناملموس گیلان را ثبت ملی کردیم که در قالب جشنواره و آیین مذهبی و گردشگری خوراک معرفی می شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه رتبه نخست گردشگری با موضوع جشنواره های خوراک از جمله بهار نارج و گل گاوزبان و آلوچه و...را داریم، اضافه نمود: در هفته میراث فرهنگی بازارچه های صنایع دستی را راه اندازی خواهیم کرد.

وی از برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ برای نخستین بار در گیلان اطلاع داد و عنوان نمود: این نمایشگاه ویژه نابینایان بوده تا بتوانند با فرهنگ و تاریخ تمدن ایران آشنا شوند؛ نمایشگاه لمس تاریخ در تهران و اصفهان برگزار شده و اکنون به گیلان رسیده و تابستان سال جاری در موزه رشت با 34 قلم از اشیای تاریخی با خط بریل برگزار می گردد.

جهانی با بیان اینکه تابستان سال جاری برنامه شبی با موزه را با موضوع آشنایی با مفاخر گیلان در موزه ها برگزار می کنیم، ادامه داد: برپایی موزه ها و نمایشگاه های سیار در شهرستانها نیز در دست اقدام است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2269

به "برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ برای نخستین بار در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ برای نخستین بار در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید