بناهای تاریخی جنگلی مازندران در معرض نابودی هستند

به گزارش مجله پیکوشو، به گزارش خبرنگاران، دلاور بزرگ نیا پیش از ظهر چهارشنبه در نشست معاونین میراث فرهنگی استان های کشور در هتل بادله ساری با اعلام اینکه متأسفانه جاذبه های فرهنگی و تاریخی استان با جلوه های بی بدیل که طبیعت سحرانگیز دارد کمتر شناخته و دیده شده است، گفت: شاید در معرفی جاذبه ها کمتر تلاش اجرا شده است این استان از مبادی ورودی هر منطقه آثار، عرصه ها و بناهای تاریخی بسیاری دیده می شود.

بناهای تاریخی جنگلی مازندران در معرض نابودی هستند

وی بابیان اینکه مازندران آثار پیش از اسلام و بعد از اسلام در همه نقاط مازندران قلعه های باستانی، بناهای مختلف تاریخی، پل های تاریخی وجود دارد، شرح داد: تمام بناهای تاریخی، برج ها، کاخ های تاریخی، پل ها، گورستان ها، قلعه ها، مجموعه های تاریخی و بقعه ها به صورت کتابچه تهیه شده است.

بزرگ نیا بیان نمود: با توجه به اینکه مازندران دارای تاریخ و فرهنگ دیرین است اما با مشکلاتی همچون پراکندگی بناها و برای پایداری بناها اقلیم استان ضد بنا عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بابیان اینکه بخش قابل توجهی از اعتبارات و بودجه عمرانی برای مرمت آثار تاریخی اختصاص یافته است، اذعان داشت: فرهنگ پایداری از آثار تاریخی باید در جامعه نهادینه شود.

بزرگ نیا یکی از اتفاقات خوب در استان نشست مدیریت شهری در گردشگری شهری با اداره کل راه و شهرسازی و ورود و مشارکت شهرداری های پنج شهر بافت سنتی استان بابل، بابلسر، آمل، ساری و آلاشت در خصوص صیانت از بناهای تاریخی، خرید بناهای در معرض خطر و مرمت آثار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی مازندران کمترین آثار و بنای تاریخی رادار است و بیشترین آن ها در دست اوقاف و امور خیریه و اشخاص است، شرح داد: باید در قالب شرکت ها و مؤسسات فرهنگی دارایی های فرهنگی را درراه صیانت و حفاظت از آثار تاریخی بکار گرفته شود.

بزرگ نیا بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه چند پروژه توسط میراث فرهنگی برای سایت موزه وستمین، موزه ها و ثبت جهانی آثار به سازمان برنامه ریزی تعریف شده است، گفت: از 28 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار اعلام شده 25 میلیارد تومان مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه باید برای دستیابی به برنامه ها و سیاست های درخورشان و اعتلای فعالیت های میراث فرهنگی، معرفی تاریخ این استان و فرهنگ کشور همدلی و تعامل داشته باشیم، گفت: استان مازندران بخشی از پازل میراث فرهنگی کشور و سرزمین فرهنگ، تاریخ و طبیعت سحرانگیز شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 869

به "بناهای تاریخی جنگلی مازندران در معرض نابودی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهای تاریخی جنگلی مازندران در معرض نابودی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید