تأثیر گرما بر باروری مردان

به گزارش مجله پیکوشو، در واقع در ابتدای زندگی رویانی، بیضه ها درعمق بخش پشتی شکم قرار دارند. اما حدود هفته 17 بارداری، بیضه ها در شکم آغاز به نزول می نمایند. 5 تا 10 هفته بعد، بیضه ها به کشاله ران می رسند و در هفته سی ام بارداری به درون کیسه بیضه (اسکروتوم) می فرایند.

تأثیر گرما بر باروری مردان

تأثیر گرما بر باروری مردان

گرما، باروری مردان را مختل می نماید

هر مردی که بیضه بند ورزشی بسته باشد، ممکن است به این فکر افتاده باشد که چرا این عضو حساس در انسان ها در این موقعیت آسیب پذیر قرار گرفته است.

چرا بیضه ها مانند دستگاه تناسلی زنان درون محفظه لگن قرار ندارند؟

در واقع در ابتدای زندگی رویانی، بیضه ها درعمق بخش پشتی شکم قرار دارند. اما حدود هفته 17 بارداری، بیضه ها در شکم آغاز به نزول می نمایند. 5 تا 10 هفته بعد، بیضه ها به کشاله ران می رسند و در هفته سی ام بارداری به درون کیسه بیضه (اسکروتوم) می فرایند.

علت ساده ای برای این تغییر مکان وجود دارد: درجه حرارت. جدا از این که مرد گرم یا سردش باشد، درجه حرارت اسکروتوم او به طور میانگین 8/2 درجه سانتی گراد پایین تر از درجه حرارت درونی بدنش است. این درجه حرارت پایین برای فراوری اسپرم لازم است. بیضه های یک مرد جوان در شرایط مناسب می تواند تا 1000 اسپرم در دقیقه فراوری کند. اما اگر درجه حرارت اسکروتوم بالاتر از حد عادی باشد، فراوری اسپرم کند شده و گاهی باروری مرد مختل می گردد.

نشستن طولانی مدت

جایگاه داغ ماشین ممکن است در یک روز زمستانی احساس خوبی به آدم بدهد، اما آیا ممکن است باعث داغ شدن اسکروتوم و تاثیر بر باروری مرد گردد؟ پزشکان در آلمان برای یافتن پاسخ این سوال، 30 مرد داوطلب سالم 20 تا 53 ساله را مورد آنالیز قرار دادند که در جریان این آنالیز شورت بوکس، شلوار و پیراهن پوشیده بودند. هر مرد 90 دقیقه را به نشستن روی جایگاه ماشین می گذراند که یا گرم شده بود یا گرم نشده بود و درجه حرارت اسکروتوم در فواصل زمانی یک دقیقه ای مقدار گیری می شد. نتایج نشان داد حتی نشستن روی جایگاه گرم نشده ماشین درجه حرارت اسکروتوم را بالا می برد، اما در خصوص جایگاه گرم شده ماشین بدون اینکه دمای درونی بدن افزایش چندانی پیدا کند، افزایشی حدود 6/0 درجه سانتی گراد در دمای اسکروتوم ایجاد می گردد.

لپ تاپ

کامپیوترهای لپ تاپ هم از اشیای داغ به حساب می آیند، آن قدر داغ که درجه حرارت بخش های در حال کار درونی آنها ممکن است از 70 درجه سانتی گراد بگذرد. اغلب مردان لپ تاپ هایشان را روی میز می گذارند، اما اگر واقعا آنها مطابق نام این وسیله آن را روی ران هایشان قرار دهند چه اتفاقی می دهند؟ دانشمندان آمریکایی برای پاسخ دادن به این سوال، از 29 مرد داوطلب سالم 21 تا 35 ساله خواستند که 60 دقیقه با یا بدون گذاشتن لپ تاپ روی ران هایشان بنشینند. دمای کف لپ تاپ در سرانجام یک ساعت به 40 درجه سانتی گراد رسیده بود. هنگامی که لپ تاپ روی ران گذاشته شده بود درجه حرارت اسکروتوم نسبت به نشستن بدون لپ تاپ 6/0 درجه سانتی گراد بالا رفته بود.

منظره

این آنالیز ها نشان می دهد که حرارت خارجی فراوری شده از طریق وسایل برقی که معمولا آنها را نادیده می گیریم، به مقدار قابل توجهی درجه حرارت اسکروتوم را بالا می برد. حتی نشستن برای یک ساعت یا بیشتر، گرچه به مقدار کمتر، درجه حرارت اسکروتوم را بالا می برد. بنابراین معقول به نظر برسد که مردان نابارور از شرایطی که درجه حرارت اسکروتوم آنها را بالا می ببرد، پرهیز نمایند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1826

به "تأثیر گرما بر باروری مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر گرما بر باروری مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید