تدوین لایحه حمایت از سالمندان در دولت، صدور مدرک آموزش و بازآموزی مراقبان سالمندان

به گزارش مجله پیکوشو، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از تدوین لایحه حمایت از سالمندان در دولت اطلاع داد.

تدوین لایحه حمایت از سالمندان در دولت، صدور مدرک آموزش و بازآموزی مراقبان سالمندان

از وبلاگ نوای سوم دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش خبرنگاران، محسن سلمان نژاد در آئین رونمایی از سایت بنیاد فرزانگان با بیان اینکه بیش از 10 میلیون نفر سالمند در کشور زندگی می نمایند، گفت: وب سایت بنیاد فرزانگان کشور با هدف ارائه بهتر خدمات سالمندی به ویژه بهره گیری از مراقبان متخصص راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری های روز و ارتباطات سازمانی یکی از راه های رسیدن به این هدف است، اضافه نمود: شناسایی نیازهای واقعی سالمندان و اینکه چه عاملی باعث ارتقای خدمات رسانی به سالمندان می گردد از اهداف راه اندازی این سایت بوده است و همه سازمان های مردم نهاد این حوزه می توانند به این سایت دسترسی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه در این سایت در حوزه خدمات اجتماعی، گردشگری و مراقبت از سالمندان خدمات ارائه می گردد، اضافه نمود: در حال حاضر جمعیت سالمندان بالای 10 میلیون نفر است و با استفاده از این سامانه اجازه سوءاستفاده بخش های دیگری که قصد دارند از این جمعیت استفاده نمایند گرفته می گردد.

وی با اشاره به اینکه در کشوری مانند ویتنام بیش از 200 سازمان مردم نهاد در حوزه سالمندان فعال هستند، توضیح داد: روز گذشته اولین مدرک آموزش و بازآموزی مراقبان سالمندان در کشور صادر شده است. با استفاده از این سامانه افراد دیپلم و زیر دیپلم که می توانند در حوزه مراقبت از سالمندان فعال باشند ساماندهی می شوند و شرایط آموزش و بازآموزی آنها فراهم می گردد.

در ادامه این مراسم لیلا جودان نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل با بیان اینکه ما در عصر سالمندی به سر می بریم گفت: از هر 9 نفر یک نفر در سن 60 سال و بالاتر به سر می برد و این مسئله تا سال 2050 از هر پنج نفر به یک نفر خواهد رسید. همچنین پیش بینی می گردد که در سال 2050، 80 درصد از سالمندان بالای 60 سال در کشورهای با توسعه متوسط و کم زندگی نمایند.

وی با بیان اینکه سالمندی پدیده دنیای است اضافه نمود: سالمندی بیشتر از آنکه ناشی از کاهش باروری باشد مربوط به افزایش طول عمر است و دستاورد توسعه در حوزه سلامت و سلامت باروری به حساب می آید. بر اساس پیش بینی سازمان ملل در سال 2030 جمعیت سالمندان از هشت میلیون نفر به نزدیک 14 میلیون نفر خواهد رسید و این میزان در سال 2050 نزدیک به 30 میلیون نفر خواهد بود که به معنی یک سوم از جمعیت دنیا است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل همچنین با بیان اینکه افراد باید در سالمندی دوران خوشحالی داشته باشند، گفت: آنان همچنین باید این فرصت را داشته باشند تا در جامعه شان مشارکت نمایند. پاسخ این مسئله این است که افراد باید زمانی که جوان و میانسال هستند از شرایط خوبی برخوردار باشند. یعنی باید روی این دوران و افزایش توانمندی های آن سرمایه گذاری کنیم. جوانان باید از حقوق انسانی شان برخوردار باشند یعنی باید کار با دوام و آموزش برایشان فراهم گردد و خانواده های عاری از خشونت داشته باشند.

جودان همچنین اضافه نمود: تناسب بین کار و امور خانواده بسیار مهم است یعنی مردم باید بتوانند در امور خانه نیز مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به پدیده زنانه شدن سالمندی نیز گفت: پیش بینی می گردد که در سال 2050 در ایران بیش از 15.7 میلیون نفر زن بالای شصت سال وجود داشته باشد. زنان قیافه متفاوتی دارند و باید از خدمات مراقبتی سلامت، درآمد کافی و مشارکت اجتماعی که به آن سیاست های حساسیت جنسیتی گفته می گردد؛ بهره مند باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 693

به "تدوین لایحه حمایت از سالمندان در دولت، صدور مدرک آموزش و بازآموزی مراقبان سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین لایحه حمایت از سالمندان در دولت، صدور مدرک آموزش و بازآموزی مراقبان سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید