ترکیه: ناتو نگرانی های ما را باید رفع کند

به گزارش مجله پیکوشو، فارس نوشت: وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با نخست وزیر منطقه کردستان عراق درباره مسائل مختلفی از جمله اختلاف نظرهای امنیتی با ناتو و حضور شبه نظامیان کُرد در شمال عراق صحبت کرد.

ترکیه: ناتو نگرانی های ما را باید رفع کند

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید نگرانی تمام اعضای خود را برطرف کند زیرا ترکیه هم حق دارد چیزی را که دیگر اعضای این سازمان دارند، داشته باشد.

چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با خوشحال بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق، ضمن اشاره به طرح دفاعی ناتو برای کشورهای حوزه بالتیک و لهستان شرح داد: ناتو باید به نحوی عمل کند که نگرانی های تمام متحدانش را برطرف نماید. چیزی که برای بالتیک خواسته شده، باید برای ما نیز در نظر گرفته گردد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی وی با بیان اینکه ترکیه مخالف برنامه دفاعی ناتو برای بالتیک نیست، خواهان تصویب طرح دفاعی ترکیه در ناتو شده و گفت با اینکه اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد اما اعضای این سازمان می توانند زمینه مشترکی برای توافق پیدا نمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با تکرار نگرانی آنکارا از حمایت ایالات متحده از شبه نظامیان کُرد سوری یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ)، ادامه داد: تعامل با تروریست هاف یکی از بزرگترین تهدیدها در روابط دوجانبه [آمریکا و ترکیه] است. آنها [آمریکا] بیش از 30 محموله بزرگ تسلیحات [به ی.پ.گ] اعطا کردند و پذیرش رسمی انتقال این سلاح ها می تواند آنها [آمریکا] را از نظر قانونی به خطر بیاندازد.

پیش از این یک دیپلمات ترکیه ای گفته بود زمانی که طرح دفاعی ترکیه در ناتو تصویب نگردد، آنکارا نیز طرح دفاعی این سازمان برای حوزه بالتیک و لهستان را امضا نمی کند (+). برنامه دفاعی ترکیه شامل تروریستی اعلام کردن ی.پ.گ به عنوان تهدیدی برای ترکیه است اما ایالات متحده به دلیل اینکه به خاطر حمایت از شبه نظامیان کُرد از نظر قانونی محکوم می شد، این طرح حمایت نکرد و چند کشور دیگر نیز از آن تبعیت کردند.

چاووش اوغلو گریزی نیز به موضوع حضور عناصر مسلح گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در عراق زده و گفت: ما هم به دولت مرکزی عراق و هم منطقه خودمختار کردستان انتظارات خود را درباره تداوم حضور تروریست ها اعلام نموده ایم. 350 هزار کُرد سوری در ترکیه و 250 هزار نفر دیگر در عراق هستند. آنها نمی توانند به سوریه بازگردند زیرا ی.پ.گ و پ.ک.ک آنها را تبعید نموده اند.

خوشحال بارزانی نیز به عنوان سخنران بعدی گفت که منطقه کردستان عراق با حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در سنجار و دیگر بخش های عراق مخالف است.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می گردد، بعد از شکستن توافق آتش بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه ای را با دولت ترکیه شروع نموده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از چهل هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری های 30 ساله کشته شدند.

دولت ترکیه همچنین شبه نظامیان کُرد یگان های مدافع خلق سوری را شاخه ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز چشمه صلح در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه شروع کرد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 643

به "ترکیه: ناتو نگرانی های ما را باید رفع کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه: ناتو نگرانی های ما را باید رفع کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید