تماشای زیاد موبایل و تلویزیون این بلاها را بر سر بچه ها می آورد

به گزارش مجله پیکوشو، تهران (پانا) - نتایج یک تحلیل تازه نشان داد بچه هایی که زمان بیشتری را صرف استفاده از تلفن های همراه و رایانه یا تماشای تلویزیون می نمایند، احتمالاً بیشتر مسائل رفتاری مانند پرخاشگری، مسائل توجه، اضطراب و افسردگی را نشان می دهند.

تماشای زیاد موبایل و تلویزیون این بلاها را بر سر بچه ها می آورد

به گزارش سیناپرس، آنالیز داده های 87 مطالعه با نزدیک به 160 هزار شرکت نماینده 12 ساله و کمتر نشان می دهد که صرف زمان بیشتر با نگاه کردن به صفحه نمایش در طول روز با 20 درصد بیشتر خطر مسائل رفتاری مرتبط است. به گفته محققان، این مسائل رفتاری بچه ها شامل پرخاشگری و بی توجهی می گردد.

پژوهشگران معتقدند بچه هایی که زمان بیشتری را با استفاده از دستگاه های دارای صفحه نمایش، از جمله تلفن، تبلت، رایانه و تلویزیون سپری می نمایند، احتمالاً علائم اضطراب و افسردگی را نشان می دهند.

شری مادیگان (Sheri Madigan) یکی از پژوهشگران این مطالعه در این باره گفت: وقتی بچه ها زیر 12 سال برای ساعات زیادی در روز به صفحه نمایش نگاه می نمایند، ممکن است با بعضی مسائل رفتاری مانند پرخاشگری یا غم و اندوه همراه باشند.

مادیگان، مدیر پژوهش در زمینه مشخص نماینده های رشد کودک در دانشگاه کلگری، گفت: با این حال، موضوع فقط مدت زمان دیدنی صفحه نمایش نیست، بلکه چگونگی تعامل بچه ها با صفحه نمایش است.

مادیگان و همکارانش اعلام کردند که دستورالعمل های نو والدین، مراقبان و مربیان را تشویق می نماید تا با بچه ها در استفاده از رسانه های مبتنی بر صفحه نمایش تعامل داشته و استفاده معنی دار را ترویج نمایند.

به گفته محققان، کاربردهای مثبت یا معنادار دستگاه های صفحه نمایش شامل مواردی است که شامل آموزش، اطلاع از اخبار و رویدادهای جاری یا برقراری ارتباط با دوستان و خانواده می گردد. مادیگان در ارتباط با موضوع فوق گفت، حتی دیدنی یک فیلم با خواهر و برادر یا بازی آنلاین با دوستان در حد اعتدال می تواند معنادار باشد.

او اضافه کرد: وقتی بچه ها از صفحه نمایش به عنوان وسیله ای برای ارتباط با دیگران استفاده می نمایند، ارتباط بین زمان نمایش صفحه و مسائل رفتاری بچه ها ضعیف تر است.

با این حال، مطالعات اخیر نشان داده است که افزایش زمان استفاده از نمایشگرها، به ویژه در طول همه گیری کرونا، منجر به افزایش اختلالات سلامت روان و مسائل رفتاری در بین بچه ها شده است.

مادیگان بعلاوه اضافه کرد: وقتی بچه ها برای مدت طولانی صفحه نمایش را دیدن می نمایند، اعتقاد بر این است که زمان کمتری برای شرکت در سایر فعالیت هایی که می دانیم برای رشد سالم مهم هستند، از جمله فعالیت بدنی، خواب و فعالیت هایی مانند مطالعه و تکالیف باقی می ماند. او گفت که افزایش زمان دیدنی نمایشگرها می تواند تأثیرات نامطلوبی بر تعاملات اجتماعی مثبت با دیگران بگذارد.

مادیگان در خاتمه یادآور شد که بسیاری از مطالعات در طول همه گیری جهانی کرونا گزارش داده اند که زمان دیدنی نمایشگرها برای بچه ها در طول همه گیری دو برابر شده است. بنابراین، ما ممکن است در واقع شاهد جدی تر شدن آسیب ها با ادامه همه گیری باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2065

به "تماشای زیاد موبایل و تلویزیون این بلاها را بر سر بچه ها می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای زیاد موبایل و تلویزیون این بلاها را بر سر بچه ها می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید