حکیم زاده: هماهنگی بین برنامه های خانه و مدرسه لازم است
به گزارش مجله پیکوشو، تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی درمصاحبه تلفنی با مجله خبریدوربین امید شبکه امید ، بر لزوم تداوم جریان آموزش برای همه دانش آموزان ایران تاکید نمود.
اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.
به گزارش روابط عمومی معاونت ابتدایی، رضوان حکیم زاده در گفت وگو با شبکه امید، مجله خبریدوربین امید در پاسخ به این سوال که برنامه های تحولی آموزش و پرورش در چه مقاطعی اجرا می شود؟ گفت: برنامه های آموزش و پرورش برای همه دوره های تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم همزمان از سه بستر دنبال می شود: شبکه شاد، برنامه های تلویزیونی و در مناطقی که امکان حضور دانش آموزان وجود داشته باشد، آموزش ها به صورت حضوری انجام می شود، که عمدتا مناطق روستایی و عشایری از این دسته هستند و تعداد دانش آموزان بسیار کمی دارند.
از اول ماه ربیع هم برنامه های ویژه پیش دبستانی از شبکه آموزش شروع می شود البته همزمان در شبکه شاد هم برای آن ها برنامه خواهیم داشت.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در موردلزوم اجرای مقررات و دستورالعمل های برنامه های تحولی آموزش و پرورشتصریح کرد: در راستای تحقق برنامه های اجرایی آموزش و پرورش حتما باید همکاری و هماهنگی بین ارکان مختلف همه برنامه ها وجود داشته باشد. خصوصا هماهنگی بین برنامه های خانواده و مدرسه بسیار ضروری است. چراکه در شرایط کنونی که به دلیل شیوع کرونا شرایط خاصی به وجود آمده است دانش آموز با همراهی و حمایت خانواده و هماهنگی با مدرسه می تواند این برنامه را دنبال کند تا بتواند به نتیجه مطلوبی دست یابد. علاوه بر این، حمایت دست اندرکاران و البته اطلاع رسانی و مطلع سازی، به وسیله رسانه ها هم می تواند بسیار در اجرای این برنامه ها موثر باشد.
وی در پاسخ به این سوال که نظر شما راجع به آموزش مجازی چیست و فکر می کنید چقدر در ارائه این آموزش ها پیروز بوده اید؟اظهار کرد: آموزش مجازی به دلیل شرایط اضطراری که هم در کشور ما و هم سایر کشورها وجود دارد، به عنوان یکی از بسترهای آموزش استفاده می شود. ما بارها اعلام کرده ایم، هیچ روشی جای آموزش حضوری را نمی گیرد خصوصا تربیت به وسیله آموزش حضوری و تعامل دانش آموز با همسالان و معلمان اتفاق می افتد. اما در صورت اضطرار چاره ای جز این نیست که ما برای تداوم جریان آموزش بتوانیم از همه بسترها استفاده کنیم. خوشبختانه کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در این زمینه خیلی سریع واکنش نشان داد و گام های خوبی برداشته شد. البته چالش هایی هم وجود دارد که در صدد برطرف آن ها هستیم.
حکیم زاده سوال آیا همه معلمان ما با چگونگی آموزش در فضای مجازی آشنایی دارند؟را این گونه پاسخ گفت: قطعا توانمندی همه معلمان به یک اندازه نیست اما مناطق مختلف آموزشی سعی کرده اند دوره هایی را با هدف ارتقاء توانمندی معلمان عزیز برگزار نمایند. در شبکه شاد هم کانال توانمند سازی معلمان درنظر گرفته شده است، که این کانال طرز کار با شبکه شاد و استفاده از فضای مجازی را آموزش می دهد. البته ما این دوره های توانمند سازی را تا آمادگی کامل معلمان با جدیت دنبال می کنیم.
مجری برنامه دوربین امید پرسید: تعدادی از دانش آموزان به گوشی همراه یا تبلت دسترسی ندارند و قرار شد یک سری تبلت در اختیار این دانش آموزان قرار بگیرد؛ این موضوع به کجا رسید؟
معاون آموزش ابتدایی ابراز داشت: تعدادی از دانش آموزان ما یا به دلیل عدم امکان دسترسی به زیرساخت های فضای مجازی یا به دلیل نداشتن گوشی هوشمند از پیوستن به شبکه شاد محروم هستند. ما به عنوان وزارتخانه متولی امر آموزش تمام بسترها را فراهم کردیم تا هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن تبلت از جریان آموزش جدا نباشد و برنامه های جایگزین درنظر گرفتیم که یکی از آنها برنامه های مدرسه تلویزیونی است. توزیع بسته های آموزشی، حضور راهبران و سایر برنامه هایی که در آموزش وپرورش دنبال می شود نیز به همین امر اختصاص دارند. برای فراهم کردن تبلت هم با سازمان ها و نهادهایی که در این زمینه اعلام آمادگی کرده بودند پیگیری هایی را انجام دادیم. تعدادی از این تبلت ها را بنیاد مستضعفان برای دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد ، تامین هزینه کرده است؛ شرکت پتروشیمی هم در بعضی از استان ها اقدامات خوبی جهت خرید تبلت و اهدا به دانش آموزان انجام داده ؛ بانک رفاه نیز در خراسان جنوبی تعدادی تبلت را به دانش آموزان هدیه کرده است. در عین حال ما همچنان کوشش هایمان را برای اینکه بتوانیم شرایط بهتری را مهیا کنیم ادامه خواهیم داد. البته ضروری است مجددا تاکید کنم که هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن تبلت از برنامه آموزش دور نیست و مدیر مدرسه موظف است برای این دانش آموزان از روش های جایگزین استفاده نماید و خوشبختانه با پیگیری هایی که صورت گرفته معلمان و مدیران عزیز با دغدغه هایی که دارند سعی کردند برای دانش آموزان از بسترهای دیگری جریان آموزش را زنده نگه دارند.
این مقام مسئول در مورد چگونگی جهت تحصیلی دانش آموزان عشایر بیان نمود: دانش آموزان عشایر ما سال جاری 211 هزار نفر هستند ما استان به استان و منطقه به منطقه آن ها را رصد کردیم. در خیلی از مناطق عشایر زیرساخت های اینترنت وجود ندارد. از آنجا که این مناطق کم جمعیت هستند، با رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود. مضاف بر اینکه در غیاب معلم حتی اگر زیرساخت فناوری هم وجود داشته باشد، چون خانواده ها نمی توانند فرزندشان را همراهی نمایند، ضروری است که حتما راهنمایی کار ازطرف معلم باشد. در عین حال خوشبختانه در مناطق عشایری از برنامه های مدرسه تلویزیونی که توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود استقبال خوبی به عمل آمده؛ که من از نزدیک شاهد آن بوده ام. علاوه براین، توزیع بسته های آموزشی و حضور راهبران آموزشی هم از اقدامات دیگر ما در این راستا است. واین دانش آموزان به یکی یا دومورد از این بسترها متصل هستند و آموزششان با جدیت دنبال می شود.
حکیم زاده در پاسخ به آخرین سوال مجری مبنی برچگونگی برگزاری آزمون ها وامتحانات سال تحصیلی جاری چنین گفت: در مورد امتحانات، اولویت ما این است که به صورت حضوری برگزار شود؛ علی الخصوص امتحانات سرنوشت ساز . در سال گذشته هم در پایه های نهم و دوازدهم با حضور بیش از 600 هزار دانش آموز دروس را به صورت حضوری امتحان گرفتیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی خوشبختانه با هیچ مسئله ای هم روبرو نشدیم. سال جاری هم اولویت ما به همان نحو می باشد. البته اظهار نظر در این مورد خیلی زود است چون فرصت زیادی تا خاتمه سال تحصیلی باقی مانده. شایان ذکراست که درحال حاضردر بستر شاد برنامه آزمون ساز فراهم شده، که معلمان عزیز می توانند امتحانات دوره ای خود را از آن طریق برگزار نمایند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه این مصاحبه ضمن تشکر از فرصتی که ایجاد شد، به همه مدیران و معلمان خداقوت گفت و برای کلیه دانش آموزان آرزوی سلامتی و پیروزیت کرد.
منبع: خبرگزاری پانا