جریمه اتوماتیک 50 هزارتومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی

به گزارش مجله پیکوشو، خبرنگاران/اصفهان رییس ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، با اشاره به اینکه هم اکنون دوربین های سطح شهر و پلیس بر تردد خودروها نظارت دارند، گفت: اطلاعاتی که این دوربین ها استخراج می نمایند بصورت اتوماتیک از بررسی پلاک خودروها استخراج و مستقیم به سامانه سیمفا در وزارت کشور ارسال می گردد و با کارتکس این خودروها در پلیس راهور چک می گردد. در صورتی که خودرو در طول سال گذشته اقدام به انجام معاینه فنی نکرده باشد، به صورت اتوماتیک اعمال جریمه 50 هزارتومانی می گردد.

جریمه اتوماتیک 50 هزارتومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی

جمشید جمشیدیان در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اعلام دولت مبنی بر فعال شدن دوربین های ثبت تخلف در محدوده زوج و فرد از 20 آذرماه، اظهار کرد: آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی حدود 18 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: افزایش آمار مراجعات در حدی نبوده که ساعات کاری مراکز معاینه فنی افزایش یابد. در این خصوص به تمامی مراکز معاینه فنی اعلام شده که درصورت افزایش مراجعات، ساعات کاری خود را بین 2 تا 4 ساعت افزایش دهند، اما تا به امروز ظرفیت به آن حد نرسیده است.

جمشیدیان با اشاره به اینکه مراکز معاینه فنی از روز شنبه تا پنجشنبه آماده سرویس دهی به شهروندان هستند، اظهار داشت: ساعات کاری مراکز معاینه فنی از ساعت 8 صبح تا 2ونیم بعدازظهر و در روزهای پنجشنبه تا 12 و نیم ظهر است.

رییس ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، توضیح داد: خودروها باید در طول سال به مراکز معاینه فنی مراجعه نمایند، درحالی که وقتی با ممنوعیتی روبه رو می شوند به مراکز معاینه فنی هجوم می آورند که عمدتا هم در ساعات خاصی است. بطور مثال در ساعات صبح تراکم عمده در صف های معاینه فنی وجود ندارد و از ساعت 10 صبح به بعد تراکم این صف ها بیشتر می گردد.

جمشیدیان با اشاره به اینکه، سیستم نوبت دهی در مرکز معاینه فنی در حال فعال شدن است که شهروندان بتوانند ساعت مراجعه خود را رزرو نمایند، اضافه کرد: این سرویس نوبت دهی بر مبنای سیستم تحت وب است که بصورت کد ussd و اپلیکیشن می تواند فعال باشد و احتمالا ظرف یکماه آینده در دسترس قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان 8 مرکز معاینه فنی و 13 خط وجود دارد که بعضی از این مراکز در بافت متراکم شهر قرار دارند، مانند مرکز همدانیان که مراجعه نماینده زیادی دارد، هرچند که دارای 3 خط و ظرفیت آن در روز حدود 600 دستگاه خودرو است، ولی مسئله ای که ورودی این مرکز است باعث تراکم در صف می گردد.

رییس ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، با بیان اینکه باید مراجعات در سطح شهر به صورت متناسب توزیع گردد، اضافه کرد: بسیاری از مراکزی که تعداد مراجعه نمایندگان آن بالا نیست، در زمان کوتاهی سرویس دهی خود را انجام می دهند و باعث معطلی شهروندان نمی گردد.

رییس ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، اظهارکرد: احداث مراکز معاینه فنی دارای ممنوعیت های زیست محیطی است و این مراکز در بافت مسکونی شهر نمی توانند مستقر شوند، ضمن اینکه در قسمت های مرکزی شهر، شهرداری زمین مناسبی که حداقل دارای مساحت 1000متر مربع باشد ندارد و به همین دلیل نمی توانیم در مراکز شهر مراکز معاینه فنی ایجاد کنیم و بطور معمول در حاشیه شهر اقدام به احداث این مراکز می کنیم.

جمشیدیان همچنین با اشاره اینکه گشت های پلیس راهور در سطح شهر فعال هستند، مطرح نمود: خودروهایی که دارای دود مشهود باشند توسط پلیس راهور و با هماهنگی ستاد معاینه فنی، متوقف می شوند، پلاک خودرو فک می گردد و پلاک تعمیرگاهی بر روی خودرو نصب می گردد. این خودروها دارای مهلت مشخصی برای مراجعه به تعمیرگاه هستند که در صورت رفع کردن مشکل می توانند با مراجعه به پلیس راهور پلاک خود را دریافت نمایند.

وی اظهار داشت: اگر خودروها دارای دودهای مرئی یا نامرئی باشند و نتوانند تست های معاینه فنی را رد نمایند، کارت معاینه فنی دریافت نمی کند و به به مدت 15 روز مهلت دارند تا برای تعمیر خودروی خود اقدام نمایند و دوباره برای معاینه فنی مراجعه نمایند، اما در طول این 15 روز امکان پذیرش در هیچ مرکزی را ندارند.

وی با بیان اینکه تمامی 13 خط مراکز معاینه فنی اصفهان برای خودروهای سبک و سنگین مکانیزه هستند، گفت: ظرفیت موجود مراکز معاینه فنی ها در طول سال 600 هزار دستگاه و در طول روز حدود 2000 تا 2500 خودرو است.

رییس ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، با اشاره به اینکه هر مرکز معاینه فنی دارای 1 تا 3 خط مکانیزه دارد، بیان نمود: ظرفیت مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین یک خط مکانیزه و 18 هزار دستگاه در طول سال و حدود 60 دستگاه خودروهای سنگین و نیمه سنگین دیزلی در طول روز است.

جمشیدیان با یادآوری اینکه انجام معاینه فنی از نظر قانونی الزامی است، اظهار داشت: با انجام تست های معاینه فنی خودرو از نظر ایمنی، ظاهری، خروج گازهای آلاینده از اگزوز و آلودگی های صوتی باید در حد استاندارد باشد.

وی با تاکید براینکه از نظر اخلاقی حق سایر شهروندان است که هوا را آلوده نکنیم، توضیح داد: استقبال و تعهد شهروندان اصفهانی در این زمینه خوب است و بخش عمده ای از مردم تعهد شهروندی خود را ایفا می نمایند.

رییس ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری اصفهان، توضیح داد: استفاده از معابر سطح شهر در گرو داشتن کارت معاینه فنی برای خودروهاست و شهرداری ها ملزم هستند که تجهیزات لازم را برای رصد مکانیزه پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی فراهم نمایند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دوربین های سطح شهر و پلیس بر تردد خودروها نظارت دارند، گفت: اطلاعاتی که این دوربین ها استخراج می نمایند و بصورت اتوماتیک از بررسی پلاک خودروها استخراج می گردد، مستقیم به سامانه سیمفا در وزارت کشور ارسال می گردد و با کارتکس این خودروها در پلیس راهور چک می گردد. در صورتی که خودرو در طول سال گذشته اقدام به انجام معاینه فنی نکرده باشد، به صورت اتوماتیک اعمال جریمه 50 هزارتومانی می گردد.

وی با بیان اینکه شرایط نگهداری خودروها در کلانشهر اصفهان مطلوب است، اضافه کرد: حدود 83 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می نمایند امکان دریافت معاینه فنی را دارند و مابقی باید با رفع کردن مسائل خودرو دوباره اقدام می نمایند.

به گفته وی، حدود 33 درصد مردودی خودروها در معاینه فنی مربوط به بالابودن میزان گاز خروجی اگزوز است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 740

به "جریمه اتوماتیک 50 هزارتومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه اتوماتیک 50 هزارتومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید