رئیس جمهور چین: پکن در بحران اوکراین بی طرف است

به گزارش مجله پیکوشو، خبرنگاران: رئیس جمهور چین، روز آدینه، گفت این کشور در بحران اوکراین از غرب یا روسیه جانبداری نمی کند.

رئیس جمهور چین: پکن در بحران اوکراین بی طرف است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفت پکن در بحران اوکراین از غرب یا روسیه جانبداری نمی نماید. این اظهارات امیدها را درباره حمایت چین از فشار بین المللی بر روسیه بر سر الحاق شبه جزیره کریمه از بین برد.

رئیس جمهور چین در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: چین منافع شخصی در بحران اوکراین ندارد. همه طرفهای ذی ربط در این بحران باید برای دستیابی به یک راه چاره سیاسی و دیپلماسی به منظور انتها دادن به بحران موجود کوشش نمایند.

چین واکنشی محتاطانه به بحران اوکراین نشان داده است؛ زیرا این کشور خواهان انزوای هم پیمان خود، روسیه نیست. چین همچنین درباره همه پرسی در کریمه که منجر به الحاق آن به روسیه شد، بیانیه ای صادر نکرد؛ چرا که هرگونه اظهار نظر مستقیم در این باره به تشدید تنش در روابط چین با روسیه منجر می گردد.

اما رأی ممتنع چین به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که همه پرسی در شبه جزیره کریمه را محکوم کرد، روسیه را عملاً منزوی کرد.

مرکل که به رغم روابط تجاری نزدیک آلمان با روسیه و وابستگی شدید کشورش به گاز روسیه، از تحریم های اتحادیه آمریکا و روسیه علیه مسکو حمایت نموده است، گفت: اگر من جای روسیه بودم چند رأی در حمایت از روسیه، نمی توانست مرا راضی کند.

مرکل که کوشش نموده است با استفاده از نفوذ خود نزد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای کاهش بحران در اوکراین کوشش کند، این رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل را نشانه ای آشکار از نارضایتی جامعه بین المللی از اقدامات روسیه توصیف کرد.

اما چین با بیان اینکه موضع روسیه را به خوبی درک می نماید، تأکید نموده است: روسیه انگیزه های تاریخی دارد. رسانه های دولتی چینی نیز از روسیه حمایت می نمایند.

چین در عین حال اعلام نموده خواهان گسترش همکاری محبت آمیز با اوکراین است. وزیر خارجه چین، پیشتر، بیان کرد پکن در یاریهای اقتصادی بین المللی برای اوکراین نقشی سازنده ایفا خواهد نمود. اما وی به این موضوع که آیا چین در این زمینه مشارکت مستقیم خواهد داشت یا خیر، اشاره نکرد.

شی جین پینگ در سخنان خود در برلین توضیح داد: ما از کوشش های سازنده جامعه بین المللی برای کاهش بحران در اوکراین حمایت و از هر طرح و راه چاره سیاسی که به آرام کردن اوضاع فعلی یاری کند، استقبال می کنیم.

وی اضافه نمود: طرف چینی همیشه به اصول روابط بین الملل و عدم مداخله در مسائل داخلی دیگر کشورها احترام می گزارد.

براساس این گزارش، شی جین پینگ از زمان تصدی ریاست جمهوری چین در سال گذشته، برای نخستین بار به آلمان سفر نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 465

به "رئیس جمهور چین: پکن در بحران اوکراین بی طرف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور چین: پکن در بحران اوکراین بی طرف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید