روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودروهای رنو

به گزارش مجله پیکوشو، خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک به علت سهولت استفاده و رانندگی راحت تر، امروزه محبوبیت فراوانی در میان رانندگان پیدا نموده اند. با این حال، نگهداری مناسب از این نوع گیربکس ها برای افزایش طول عمر و عملکرد بهینه آن ها لازم است. رعایت نکاتی مانند تعویض به موقع روغن گیربکس، آنالیز منظم سطح روغن، اجتناب از تغییر ناگهانی دنده ها و گرم کردن خودرو قبل از آغاز حرکت، می تواند به طور قابل توجهی از استهلاک قطعات جلوگیری کند. ما در این مقاله قصد داریم به شما در مورد ساختار گیربکس های اتومات رنو و اینکه چگونه می توانید از این نوع گیربکس ها و به خوبی نگهداری کنید ، باید بپردازیم.

روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودروهای رنو

درباره گیربکس اتوماتیک رنو

گیربکس اتوماتیک رنو یکی از سیستم های پیشرفته در خودروهای رنو است که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ ها را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. برخلاف گیربکس دستی که احتیاج به تعویض دستی دنده به وسیله راننده دارد، گیربکس اتوماتیک با استفاده از ترکیبی از قطعات مکانیکی، هیدرولیکی و الکترونیکی، نسبت دنده ها را به طور اتوماتیک تنظیم می نماید. این سیستم معمولاً شامل یک مبدل گشتاور (تورک کانورتر)، مجموعه ای از چرخ دنده های خورشیدی و کلاچ های هیدرولیکی است. مبدل گشتاور جایگزین کلاچ در گیربکس دستی می شود و نقش انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. سنسورهای الکترونیکی نیز با آنالیز عواملی مانند سرعت خودرو، فشار پدال گاز و شرایط جاده، برترین دنده را انتخاب می نمایند.

این فرآیند باعث می شود رانندگی نرم تر و بدون احتیاج به دخالت راننده انجام شود. گیربکس های اتوماتیک مدرن حتی ممکن است دارای حالت های مختلف رانندگی مانند حالت اسپورت یا مالی باشند که عملکرد خودرو را با توجه به احتیاج راننده بهینه سازی می نمایند.

آشنایی با عملکرد حروف ها روی دنده گیربکس اتوماتیک رنو

در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک رنو، حروف و نمادهای روی اهرم دنده هر کدام نشان دهنده یک حالت یا عملکرد خاص هستند که به راننده یاری می نمایند تا خودرو را به صورت بهینه کنترل کند. در زیر به معرفی و عملکرد هر یک از این حروف می پردازیم:

حالت P (Park)

این حالت برای زمانی است که خودرو در حالت توقف کامل قرار گرفته است. در این حالت، چرخ ها قفل می شوند و خودرو حرکت نمی نماید. این حالت معمولاً زمانی استفاده می شود که خودرو پارک شده و موتور خاموش است.

حالت R (Reverse)

این حالت برای حرکت به عقب (دنده عقب) استفاده می شود. زمانی که اهرم دنده در این حالت قرار می گیرد، خودرو به سمت عقب حرکت می نماید.

حالت N (Neutral)

در این حالت، خودرو در حالت خلاص قرار گرفته است و قدرت موتور به چرخ ها منتقل نمی شود. این حالت معمولاً در توقف های کوتاه مدت یا هنگام یدک کشیدن خودرو استفاده می شود.

حالت D (Drive)

این حالت اصلی برای حرکت به جلو است. زمانی که اهرم دنده در حالت D قرار می گیرد، گیربکس به طور اتوماتیک دنده ها را تغییر می دهد تا خودرو با توجه به سرعت و شرایط جاده به صورت بهینه حرکت کند.

حالت M (Manual) یا +/-

در بعضی مدل های رنو، حالت Manual یا دستی وجود دارد که به راننده اجازه می دهد به صورت دستی دنده ها را تغییر دهد. با استفاده از دکمه های + و - روی اهرم دنده یا پدال های پشت فرمان، راننده می تواند دنده ها را بالا یا پایین ببرد.

حالت S (Sport)

در بعضی مدل ها، حالت Sport وجود دارد که عملکرد خودرو را برای رانندگی ورزشی بهینه می نماید. در این حالت، گیربکس دنده ها را دیرتر تغییر می دهد تا شتاب بیشتری ایجاد شود.

حالت E (Eco)

حالت Eco برای رانندگی مالی طراحی شده است. در این حالت، گیربکس سعی می نماید با تغییر دنده ها در دور موتور پایین تر، مصرف سوخت را کاهش دهد.

با آشنایی با این حالت ها، راننده می تواند به صورت بهینه از گیربکس اتوماتیک رنو استفاده کند و تجربه رانندگی مطمئن تر و لذت بخش تری داشته باشد.

چگونه از خرابی گیربکس اتومات رنو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک رنو و افزایش طول عمر آن، رعایت نکات نگهداری مناسب لازم است. تعویض به موقع روغن گیربکس و آنالیز منظم سطح آن از مهم ترین اقدامات است، زیرا روغن نقش حیاتی در روان کاری و خنک کردن قطعات دارد. قبل از حرکت، به ویژه در هوای سرد، خودرو را گرم کنید تا روغن گیربکس به دمای مناسب برسد. از تغییر ناگهانی دنده ها خودداری کنید و مطمئن شوید خودرو کاملاً متوقف شده است قبل از تعویض بین حالت هایی مانند D (Drive) و R (Reverse). بعلاوه، از حالت های مختلف گیربکس مانند L (Low) برای سربالایی ها یا E (Eco) برای رانندگی مالی به درستی بهره ببرید.

از حمل بار بیش از حد یا یدک کشیدن وسایل سنگین خودداری کنید، زیرا فشار اضافی به گیربکس وارد می نماید. شتاب گیری ناگهانی و دور موتورهای بالا را کاهش دهید و در سراشیبی ها از ترمز موتور بهره ببرید.

روغن گیربکس اتوماتیک خودروهای رنو را چه زمانی تعویض کنیم؟

روغن گیربکس اتوماتیک رنو باید حداکثر هر 120,000 کیلومتر تعویض شود، اما عواملی مانند دمای محیط، رطوبت، مقدار بار واردشده به خودرو، و پیمایش در ترافیک های سنگین می توانند این بازه را کوتاه تر نمایند. تعویض روغن گیربکس اتوماتیک احتیاجمند رعایت دستورالعمل های خاصی است و تنها باید در نمایندگی های مجاز که توانایی عیب یابی و تعمیر گیربکس های اتوماتیک را دارند، انجام شود. به هیچ وجه توصیه نمی شود این کار را خارج از شبکه خدمات پس از فروش انجام دهید، زیرا ممکن است به سیستم گیربکس آسیب وارد شود.

هشدار بروز مشکل در سیستم گیربکس اتوماتیک چگونه است؟

در این حالت، حتی اگر راننده پدال گاز را به شدت فشار دهد، دور موتور از یک حد معین بالاتر نخواهد رفت. در واقع، سیستم مدیریت موتور در مواقعی که مسئله ای جزئی در سیستم برق گیربکس اتوماتیک رخ دهد، برای حفظ ایمنی سرنشینان، دور موتور را محدود می نماید. این کار به راننده اجازه می دهد تا خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه برساند یا از خدمات امداد استفاده کند. به این شرایط، (حالت اضطراری) یا Emergency Mode گفته می شود.

تفاوت های نگهداری بین گیربکس اتوماتیک و دستی

تعویض روغن

گیربکس دستی

تعویض روغن ساده تر است و معمولاً با فواصل طولانی تر انجام می شود. روغن گیربکس دستی معمولاً مقرون به صرفه تر و در دسترس تر است.

گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن باید با دقت بیشتری انجام شود و از روغن مخصوص گیربکس اتوماتیک استفاده شود. فواصل تعویض روغن کوتاه تر است و هزینه آن نیز بیشتر است.

کلاچ

گیربکس دستی

کلاچ یکی از قطعات کلیدی است و احتیاج به آنالیز و تعویض دوره ای دارد. ساییدگی کلاچ می تواند باعث کاهش عملکرد گیربکس شود.

گیربکس اتوماتیک

کلاچ وجود ندارد، اما قطعات هیدرولیکی و الکترونیکی جایگزین آن ها هستند که احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.

گرم کردن خودرو

گیربکس دستی

گرم کردن خودرو قبل از حرکت چندان ضروری نیست و بیشتر برای موتور انجام می شود.

گیربکس اتوماتیک

گرم کردن خودرو قبل از حرکت، به ویژه در هوای سرد، بسیار مهم است تا روغن گیربکس به دمای مناسب برسد و عملکرد بهینه داشته باشد.

تغییر دنده

گیربکس دستی

راننده باید از تعویض دنده با دور موتور نامناسب خودداری کند تا از آسیب به گیربکس جلوگیری شود.

گیربکس اتوماتیک

اجتناب از تغییر ناگهانی دنده ها (مثلاً از D به R) و استفاده صحیح از حالت های مختلف (مانند D, R, N, L) بسیار مهم است.

سیستم برق و الکترونیک

گیربکس دستی

سیستم برق ساده تر است و احتیاج به مراقبت کمتری دارد. نصب وسایل برقی اضافی معمولاً مسئله ای ایجاد نمی نماید.

گیربکس اتوماتیک

سیستم برق پیچیده تر است و نصب وسایل برقی اضافی (مانند چراغ زنون یا آمپلی فایر) می تواند به سیستم آسیب برساند.

بکسل کردن

گیربکس دستی

بکسل کردن ساده تر است و محدودیت های کمتری دارد. معمولاً می توان خودرو را بدون نگرانی خاصی بکسل کرد.

گیربکس اتوماتیک

بکسل کردن باید با دقت انجام شود. دسته دنده باید در حالت N قرار گیرد و سرعت بکسل نباید از 50 کیلومتر در ساعت بیشتر شود. بعلاوه، مسافت بکسل باید کوتاه باشد.

هزینه نگهداری

گیربکس دستی

هزینه نگهداری و تعمیرات معمولاً کمتر است و قطعات آن مقرون به صرفه تر و در دسترس تر هستند.

گیربکس اتوماتیک

هزینه نگهداری و تعمیرات به علت پیچیدگی سیستم، معمولاً بیشتر است. قطعات آن نیز گران تر و تعمیرات تخصصی تر هستند.

نگهداری پیشگیرانه برای گیربکس اتوماتیک رنو

نگهداری پیشگیرانه برای گیربکس اتوماتیک رنو شامل اقداماتی است که به افزایش طول عمر و عملکرد بهینه آن یاری می نماید. تعویض به موقع روغن گیربکس و استفاده از روغن با کیفیت مناسب، یکی از مهم ترین اقدامات است، زیرا روغن نقش حیاتی در روان کاری و خنک کردن قطعات داخلی دارد. آنالیز منظم سطح روغن و اطمینان از عدم نشت آن نیز لازم است.علاوه بر این، اجتناب از تغییر ناگهانی دنده ها، گرم کردن خودرو قبل از حرکت در هوای سرد و استفاده صحیح از حالت های مختلف گیربکس (مانند D، R، N) می تواند از استهلاک قطعات جلوگیری کند. بعلاوه، خودداری از حمل بار بیش از حد و بکسل کردن خودروهای دیگر، فشار اضافی بر گیربکس را کاهش می دهد.

در نهایت، توجه به هشدارها و خطاهای سیستم و مراجعه به موقع به نمایندگی های مجاز برای عیب یابی و تعمیرات، از خرابی های جدی و هزینه های بالای تعمیر جلوگیری می نماید. با رعایت این نکات، می توانید گیربکس اتوماتیک خود را در برترین شرایط نگه دارید.

کدام از مدل های خودرهای رنو از گیربکس اتومات استفاده میکنن؟

خودروهای رنو در مدل های مختلفی از گیربکس اتوماتیک استفاده می نمایند که بعضی از آن ها عبارتند از:

رنو تالیسمان (Renault Talisman): این خودروی سدان لوکس رنو مجهز به گیربکس اتوماتیک EDC (Efficient Dual Clutch) است که عملکردی روان و کارآمد دارد.

رنو کولئوس (Renault Koleos): این شاسی بلند رنو نیز از گیربکس اتوماتیک X-Tronic بهره می برد که برای رانندگی شهری و جاده ای مناسب است.

رنو کپچر (Renault Captur): بعضی از مدل های این کراس اور کوچک رنو مجهز به گیربکس اتوماتیک EDC هستند که به مصرف سوخت بهینه و رانندگی راحت یاری می نماید.

رنو مگان (Renault Megane): در مدل های نو مگان، گیربکس اتوماتیک EDC به عنوان یک گزینه پیشرفته ارائه شده است.

رنو ساندرو استپ وی (Renault Sandero Stepway): بعضی از مدل های این خودروی شهری نیز با گیربکس اتوماتیک عرضه می شوند.

رنو داستر (Renault Duster): در مدل های نو داستر، گیربکس اتوماتیک به عنوان یک گزینه برای رانندگی راحت تر و بدون احتیاج به تعویض دنده دستی ارائه شده است.

علاوه بر مدل هایی که در متن بالا ذکر شد، رنو در بعضی دیگر از خودروهای خود نیز از گیربکس اتوماتیک استفاده می نماید. در ادامه به چند مدل دیگر اشاره می شود:

رنو فلوئنس (Renault Fluence): بعضی از مدل های این سدان خانوادگی رنو مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT (Continuously Variable Transmission) هستند که به رانندگی نرم و مصرف سوخت بهینه یاری می نماید.

هزینه تعمیرات گیربکس اتومات رنو

هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک رنو بسته به نوع مشکل، مدل خودرو و قطعات مورد احتیاج می تواند بسیار متغیر باشد. تعمیرات جزئی مانند تعویض روغن گیربکس یا تعویض سنسورها معمولاً هزینه کم تری دارند، اما در صورت بروز مسائل جدی تر مانند خرابی قطعات داخلی، تعویض قطعات هیدرولیکی یا الکترونیکی، یا احتیاج به بازسازی کامل گیربکس، هزینه ها به طور قابل توجهی افزایش می یابند. به طور کلی، هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک رنو می تواند از چند میلیون تومان برای تعمیرات ساده تا ده ها میلیون تومان برای تعمیرات اساسی متغیر باشد. استفاده از قطعات اورجینال و مراجعه به نمایندگی های مجاز رنو، اگرچه ممکن است هزینه برتر باشد، اما تضمین می نماید که تعمیرات به صورت تخصصی و با کیفیت انجام شود.

چگونه خودروی اتومات رنو را بکسل کنیم؟

هنگام بکسل کردن خودرو، دسته دنده باید در حالت N قرار گیرد و سرعت بکسل نباید از 50 کیلومتر در ساعت بیشتر و مسافت آن از 50 کیلومتر تجاوز کند. قبل از تغییر دنده به D یا R، از فشار دادن پدال گاز خودداری کنید و پس از احساس ضربه ای آرام، به آرامی گاز دهید. تغییر سایز لاستیک ها و رینگ ها می تواند عملکرد گیربکس را مختل کند، زیرا محاسبات گیربکس بر اساس سایز استاندارد کارخانه انجام می شود.

از نصب وسایل برقی اضافی مانند چراغ زنون یا آمپلی فایر خودداری کنید، زیرا سیستم برق پیچیده گیربکس های اتوماتیک به این تجهیزات حساس است. خطاهای گیربکس را جدی بگیرید و در صورت بروز مشکل، سریعاً به نمایندگی مجاز مراجعه کنید. بعلاوه، حمل بار اضافی یا بکسل کردن خودروهای دیگر می تواند عمر گیربکس را کاهش دهد. برای افزایش عمر گیربکس، در زمان تعویض دنده، فشار پدال گاز را کم کنید تا دنده در دور موتور پایین تر تعویض شود. این کار استهلاک قطعات را کاهش داده و عملکرد گیربکس را بهبود می بخشد. با رعایت این نکات، می توانید از گیربکس اتوماتیک خود به طور بهینه نگهداری نموده و هزینه های تعمیرات را کاهش دهید.

خرید گیربکس اتومات رنو از فروشگاه رنو کده

اگر در پی خرید گیربکس اتوماتیک با کیفیت و اصل برای خودروی رنو خود هستید، فروشگاه رنو کده برترین انتخاب برای شماست! این فروشگاه با ارائه قطعات اورجینال و مطمئن، تضمین می نماید که گیربکس خریداری شده کاملاً با استانداردهای خودروهای رنو سازگار باشد. با خرید از فروشگاه رنو کده، نه تنها از کیفیت و دوام قطعه اطمینان دارید، بلکه از خدمات پس از فروش حرفه ای و مشاوره تخصصی نیز بهره مند می شوید. این فروشگاه با سال ها تجربه در زمینه تأمین قطعات رنو، به شما یاری می نماید تا برترین انتخاب را داشته باشید و خودروی خود را با خیال راحت به راه بیندازید. اگر می خواهید گیربکس اتوماتیک رنو خود را با قیمتی مناسب و کیفیتی بی نظیر تهیه کنید، همین حالا به رنو کده مراجعه کنید و خریدی مطمئن و بدون دردسر را تجربه نمایید!

منبع: هفت گنج
انتشار: 17 دی 1403 بروزرسانی: 17 دی 1403 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2412

به "روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودروهای رنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های نگهداری از گیربکس اتوماتیک خودروهای رنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید