سس قارچ خوشمزه و همه کاره؛ برای استیک، پاستا و مرغ

به گزارش مجله پیکوشو، سس قارچ ، سسی خوش طعم و چاشنی فوق العاده برای انواع غذاهای گوشتی و غیرگوشتی است که به لطف وجود قارچ و خامه طعم بی نظیری به غذا می دهد. سس قارچ یک سس اصیل فرانسوی است که از پایه یکی از سس های مادر، بنام ولوته (veloute sauce) است؛ از این سس کنار انواع استیک، مرغ گریل شده، انواع سوخاری ها مثل مرغ سوخاری و کوکو مرغ سوخاری، هات داگ، همبرگر و حتی روی پوره سیب زمینی و پاستا و… میتوانید بهره ببرید.

سس قارچ خوشمزه و همه کاره؛ برای استیک، پاستا و مرغ
مواد اولیه برای تهیه سس قارچ
قارچ200 گرم
پیاز1 عدد میانه
سیر3 حبه
فلفل سیاهبه میزان لازم
برگ بو (اختیاری)1 عدد
خامه (قابل جایگزینی با شیر کم چرب)یک قاشق سر پر
آرد1 قاشق غذاخوری
آبلیمو به میزان دلخواه
نمک، آویشن، فلفل سفیدبه میزان لازم

مراحل تهیه سس قارچ خامه ای:

1- داخل تابه یک قاشق روغن یا کره میریزیم و روی حرارت میانه قرار میدیم.

2- پیاز و سیر خرد شده رو اضافه میکنیم و تفت میدیم تا کمی نرم بشه.

3- یک عدد برگ بو و فلفل سیاه (ما از دانه های درشت فلفل استفاده کردیم، میتوانید از پودر فلفل هم بهره ببرید.) و کمی پودر آویشن (یا دو ساقه آویشن پودر نشده)، کمی فلفل سفید اضافه می کنیم.

4- یک قاشق آرد سفید اضافه نموده و تفت میدیم تا کمی رنگ بگیره. یک لیوان استاک(عصاره) گوشت، مرغ یا سبزیجات اضافه میکنیم. (نوع استاک استفاده شده دلخواهه و بستگی به نوع غذایی که سس کنار آن سرو میشه داره)

5- خوب هم میزنیم تا آرد گلوله نشه؛ بعد روی حرارت قرار میدیم و اجازه میدیم حدود 10 دقیقه با حرارت کم بجوشه و کمی به غلظت برسه. هر ازگاهی هم میزنیم تا ته نگیره. اگه از قرص استاک استفاده میکنین، نیازی به استفاده از نمک نیست اما اگه از استاک خانگی و دست ساز استفاده میکنین کمی نمک به سس اضافه کنین.

6- برای استفاده از قرص استاک (عصاره)، یک عدد قرص رو با یک لیوان آب جوش مخلوط کنین تا کاملا حل بشه و بعد داخل مواد بریزین.

7- در تابه ای جداگانه، یک قاشق روغن بریزین و قارچ های شسته و ورقه ای خرد شده رو داخل تابه بریزین و روی حرارت بالا قرار بدین.

8- وقتی که قارچ ها آغاز به سرخ شدن کردن، یک قاشق آبلیمو اضافه کنین و مدام تفت بدین تا قارچ ها بپزن. آبلیمو از تیره شدن قارچ ها جلوگیری میکنه و طعم خوبی به قارچ میده، حرارت بالا باعث میشه قارچ ها خیلی آب نندازن و تیره رنگ نشن. بعد از پختن قارچ ها، حرارت رو خاموش کنین و کنار بذارین.

9- تا این مرحله سس جا افتاده و قارچ ها آماده شدن.

10- وقتی سس جا افتاد و مثل عکس بالا شد، اون رو از صافی رد کنید.

11- سس صاف شده رو به قارچ ها اضافه کنین و روی حرارت قرار بدین. نصف قاشق آبلیمو اضافه کنین و اجازه بدین بجوشه و کاملا جا افتاده بشه. (میتونین میزانی قارچ رو برای تزیین نگه دارین)

12- وقتی سس جا افتاده شد و به غلظت لازم رسید، از روی حرارت بردارین، خامه رو به سس اضافه کنین و خوب مخلوط کنین تا یکدست بشه. (دقت کنین که بعد از اضافه کردن خامه و کمی خنک شدن غلیظ تر میشه)

13- دوباره روی حرارت کم قرار بدین و اجازه بدین یک دقیقه بجوشه. حرارت رو خاموش کنین. در صورت دلخواه داخل سس قارچ میتونید از جعفری خرد شده بهره ببرید. در مرحله آخر بعد از خاموش کردن حرارت، جعفری رو اضافه و مخلوط کنید.

این سس فوق العاده خوش طعمه و چاشنی فوق العاده ای در کنار انواع غذاهاست؛ علاوه بر غذاهای مختلف در کنار سیب زمینی سرخ نموده هم میتونین استفاده کنین.

پیشنهاد خبرنگاران: این سس قارچ خوشمزه رو در کنار استیک مرغ امتحان کنید.

نکات مهم سس قارچ:

  • در رسپی اصیل این سس، یک عدد زرده تخم مرغ بعد از اضافه کردن خامه و خاموش کردن حرارت اضافه میشه و خیلی سریع و مدام هم زده میشه تا مخلوط یک دست بشه؛ اما این مرحله در صورت دلخواه قابل حذفه.
  • اگه داخل سس، خامه و زرده تخم مرغ استفاده نکنین، تا 6 روز قابل نگهداری است.
  • برای تهیه سس قارچ و پنیر، میتونید با اضافه کردن دو قاشق پنیر پارمزان در مرحله آخر سس رو غلیظ تر کنید.
  • در صورت غلیظ شدن سس قارچ، برای رقیق کردن اون از کمی شیر استفاده کنین و روی حرارت مخلوط کنین تا یکدست بشه.
  • قارچ ها رو به دلخواه میتونید ورقه ای یا نگینی ریز خرد کنین این بستگی به سلیقه و ذائقه تون داره.
  • در صورتی که مایل باشین سس قارج شما کم کالری و رژیمی باشه، میتونین خامه رو حذف و از کمی شیر کم چرب داخل سس استفاده کنین.
  • غلظت سس قارچ، دلخواهه و بستگی به ذائقه شما داره. میتونید سس رو غلیظ تر یا روون تر بردارید. سس نباید خیلی غلیظ باشه اما در عین حال باید بافت مناسبی داشته باشه.

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید؛ برای مشاهده طرز تهیه سایر سس ها، کلیک کنید و سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اُکالا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1916

به "سس قارچ خوشمزه و همه کاره؛ برای استیک، پاستا و مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سس قارچ خوشمزه و همه کاره؛ برای استیک، پاستا و مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید