شهرستان های بوشهر ، دشتستان و تنگستان در استان بوشهر

به گزارش مجله پیکوشو، استان بوشهر یکی از استان های جنوبی کشورمان دارای جاذبه ها و مکان های دیدنی بسیاری است. در شهرستان دشتستان واقع در این استان، می توان جاذبه های بسیاری را دید که هم جنبه طبیعی دارند و هم جنبه تاریخی. در ادامه این شهرستان تنگستان و شهرستان تنگستان جنوبی را به طور مختصر برای شما معرفی نموده ایم، پس با ما با معرفی شهرستان های بوشهر همراه باشید.

شهرستان های بوشهر ، دشتستان و تنگستان در استان بوشهر

شهرستان های بوشهر : شهرستان دشتستان

همان طور که گفته شد این شهرستان در استان بوشهر و در بخش شرقی آن قرار گرفته است. همسایه های این شهرستان، شهرستان بوشهر، تنگستان، دشتی، گناوه و استان فارس است. مرکز دشتستان شهر برازجان است. در شهرستان دشتستان از گذشته تا به امروز، کشاورزی شغل اصلی بوده و محصول اصلی آن ها خرما بوده است. مردم این منطقه، لهجه ای بسیار شبیه به مردم لرستان دارند.

شهرستان های بوشهر : شهرستان دشتستان

شهر دشتستان متعلق به استان فارس است و در قسمت جنوبی واقع شده است. نام آن در واقع دستقان بوده است. این شهر در گذشته به وسیله اصطخری، جزئی از کوره های استان فارس شناخته شد. طبق آمار سال 1390، جمعیت این شهر 229897 است.

شهرستان های بوشهر : جاذبه های شهرستان دشتستان

در این منطقه جاذبه های گردشگری بسیاری مانند کاخ زمستانی کوروش (برازجان)، آرامگاه دختر کوروش (گور دختر)، شهر توج یا توز، کوشک اردشیر ساسانی، آتشکده (نزدیک به تل خندق)، عمارت چرخاب و بردک (برازجان) و کاروانسرای مشیرالملک وجود دارد. هر کدام از این جاذبه ها ارزش تاریخی بسیاری برای مردم ایران و ایران دارند.

شهرستان های بوشهر : آرامگاه دختر کوروش

در این شهرستان و در دهی به نام پشت پر، آرامگاهی وجود دارد که طبق گفته ها و آنالیز های اجرا شده، متعلق به دختر کوروش کبیر است. این آرامگاه بر اساس تحقیقات اجرا شده در زمان هخامنشی ساخته شده است. این آرامگاه بسیار شبیه به مقبره کوروش در شیراز است. این اثر تاریخی در سال 1376 به ثبت آثار ملی رسید و در اواخر دهه 80 بازسازی شد. برای دسترسی به این اثر تاریخی باید وارد جاده برازجان-کازرون شوید. کوشک اردشیر که یکی دیگر از آثار تاریخی و باارزش این شهرستان و به طور کلی ایران به شمار میرود در سمت شرقی آرامگاه دختر کوروش قرار گرفته است.

شهرستان های بوشهر : شهرستان تنگستان

یکی دیگر از شهرستان های استان بوشهر تنگستان و مرکز آن شهر اهرم است. این شهرستان به دو قسمت دلوار و مرکزی تقسیم می گردد. همسایه های این شهرستان، بوشهر، دشتی، دشتستان و خلیج فارس است. مساحت این منطقه چیزی حدود 1926 کیلومتر مربع است. مردم این بخش از بوشهر، زندگی خود را با باغداری، بافت گلیم و حصیر و عبا، ماهیگیری، کشاورزی، کشتی سازی و معامله با کشورهای کرانه خلیج فارس، می گذرانند. کشاورزی و باغداری این منطقه مربوط به محصولاتی مانند خرما، تنباکو، مرکبات، سبزیجات، گندم و جو است. آبی که مردم این منطقه استفاده می نمایند از آب انبار، قنات و رود بدست می آید. آب و هوا در این شهرستان به دو بخش تقسیم می گردد. یک. بخش ساحلی که آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. دو. بخش مرکزی که آب و هوای گرم و خشکی دارد.

علت نام شهرستان تنگستان برای این منطقه

علت نام گذاری این شهرستان به نام تنگستان، با توجه به تحقیقات اجرا شده این است که در سال های دور خانه ها را در دره های باریکی که بین کوه ها قرار داشته می ساختند و بعلاوه دریاچه هایی در این منطقه وجود داشته است که گذر از آن ها بسیار سخت بوده است.

گذشته شهرستان تنگستان

در ابتدا این شهر فقط قسمتی از سواحل بوشهر بوده است اما با گذر زمان شهرهای دیگری مانند اهرم، بنه گزنه و باغک به آن اضافه می گردد که داد و ستد بسیاری با کشور بحرین داشته است. با توجه به تحقیقات و آنالیز های اجرا شده این شهر در زمان حکومت زندیه ساخته شده است. در این شهر مردان بزرگ و جنگنده ای حضور داشتند که در مبارزات کریم خان زند به او یاری رساندند. بعلاوه مردم این شهر، زمانی که انگلیسی ها به بوشهر حمله می نمایند (جنگ جهانی دوم) با همراهی مردم دشتستان به جنگ انگلیسی ها می روند. در این زمان به مردم دشتستان و تنگستان، تنگسیر گفته می شده است. رهبران این افراد که در مقابل نیروهای انگلیسی مقاومت کردند، رئیس علی دلواری، حسین خان چاه کوتاهی، زایر خضرخان اهرمی و چند تن دیگر بودند. حملات انگلیسی ها بین سال های 1332 تا 1336 بود. در این مدت روستای دلوار و دیگر روستاهای تنگستان، دچار خرابی های بسیاری شدند، بعلاوه بسیاری از درختان این منطقه از بین رفتند.

رئیسعلی دلواری

همان طور که در بالا گفته شد، یکی از رهبران، مبارزه علیه نیروهای انگلیسی در جنگ جهانی دوم که به این منطقه حمله نموده بودند، رئیسعلی دلواری بوده است. کوشش های او و زحماتی که برای حفظ ایران و این بخش از ایران کشیده است، از یاد نخواهد رفت. خانه او که در شهر دلوار، شهرستان تنگستان واقع شده است، امروزه به موزه ای برای آشنایی با این دلاور مرد بزرگ است.

شهر دلوار

این شهر که در گذشته دهکده ای بوده، محل تولد ریس علی دلواری بوده است. این شهر با توجه به سرشماری سال 1390، دارای 91000 نفر جمعیت بوده است. لهجه مردم این شهر تنگ سیری و مذهب مردمان این منطقه شیعه است.

جاذبه های شهرستان تنگستان و شهرستان دشتستان

از جمله جاذبه های این شهر، کوه های این شهرستان، کوه بیرمی، قلعه دختر و سرخ، تنگ های گروک، بهوش و باهوش، رود مند، رود بهوش (اهرم)، رود شور، رود خشک و چشمه های آبگرم است. در این شهرستان جاذبه های زیارتی و مذهبی نیز وجود دارد، از جمله این مکان های مذهبی، امامزاده زین الشهدا (اهرم) و امامزاده شاه نعمت الله (شهرآباد) است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2210

به "شهرستان های بوشهر ، دشتستان و تنگستان در استان بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرستان های بوشهر ، دشتستان و تنگستان در استان بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید