فقط 5 درصد وکلا دست شان به دهان شان می رسد ، شرح کانون درباره مسائل اشتغال وکلا

به گزارش مجله پیکوشو، عضو هیات مدیره کانون وکلا با انتقاد از تخریب وکلا و نهاد وکالت از سوی صدا و سیما، گفت که جامعه تصور می نماید همه وکلا میلیاردر هستند در حالی این قشر فقط 5 درصد وکلا را تشکیل می دهند و بسیاری از آنها برای تامین هزینه های دفترشان هم با مشکل مواجهند.

فقط 5 درصد وکلا دست شان به دهان شان می رسد ، شرح کانون درباره مسائل اشتغال وکلا

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، سعید باقری عضو هیات مدیره کانون وکلا گفت: همه متهمان در تمام مراحل دادرسی باید اجازه داشته باشند که از وکیل استفاده نمایند و این موضوعی است که هرچند تا به امروز به درستی و خوبی اجرا نمی شد اما با روی کار آمدن آقای رئیسی بسیار امیدوار به اجرای آن به وسیله حذف تبصره ذیل ماده 48 هستیم.

باقری اضافه نمود: این تبصره حق انتخاب آزادانه وکیل را از موکلان سلب نموده و معاون حقوقی قوه قضائیه هم چندی قبل، در اظهارنظری دقیق، بر حذف این تبصره از ذیل ماده 48 تاکید نمود و آن را لکه ننگی در قانون دانست.

وی در رابطه با توسعه خدمات آنلاین و هوشمند حقوقی اعلام کرد: قبول دارم که کانون وکلا در زمینه خدمات آنلاین، هوشمند و مجازی ضعیف است و وکلا و موسسات حقوقی هم در این زمینه ضعف دارند. به نظر من مشاوره آنلاین و وکالت آنلاین بسیار جای توسعه دارد.

عضو هیات مدیره کانون وکلا با اشاره به نبود فرهنگ مناسب در جامعه برای مراجعه به وکیل ادامه داد: ایراد از مردم است که قبل از انعقاد قراردادهایشان به وکیل مراجعه نمی نمایند. آنها وقتی گرفتار می شوند، با مراجعه به وکیل علاقه مند نشان نمی دهند چون احساس می نمایند توانایی پرداخت دستمزد وکیل را ندارند. از طرفی نهادهای متولی نه تنها به وظیفه خود در ترویج فرهنگ مراجعه به وکیل عمل نمی نمایند، بلکه نهادی مثل صدا و سیما در برنامه هایی مثل پایش به تخریب شخصیت وکلا و نیز نهاد وکالت کمر بسته است.

وی در واکنش به این موضوع که آیا منظور وی برنامه ای است که درباره نخستین اپلیکیشن هوشمند خدمات حقوقی در سیما پخش شد، گفت: این موردی که اخیرا معرفی گردید، مورد تایید نیست. این را فقط من نمی گویم، بلکه نظر قوه قضائیه است که موسسات حقوقی باید دارای شرایط خاصی باشند.

باقری اضافه نمود: نگاه یکجانبه ای علیه کانون وکلا در بعضی برنامه های رسانه ای وجود دارد و ما را هم برای ارائه پاسخ دعوت نمی نمایند. بنابراین با این سیاه نمایی ها فرهنگ مراجعه به وکیل در این کشور نهادینه نمی گردد.

وی درباره شرایط اشتغال وکلا نیز اظهار کرد: از نظر دسترسی به وکیل در شرایط فوقِ اشباع قرار داریم. اما واقعیت این است که برای اشتغال وکلا باید چاره اندیشی گردد، چراکه بسیاری از وکلا حتی برای تمدید پروانه فعالیت خود یا تامین هزینه های دفترشان با مسائل اساسی و جدی مواجهند.

عضو هیات مدیره کانون وکلا ادامه داد: عده ای به گونه ای جریان سازی می نمایند که گویا همه وکلا درآمدهای نجومی دارند در حالی که هر سال تعداد زیادی از وکلا فقط به خاطر مسائل اقتصادی قادر به تمدید مجوزهای فعالیت خود نیستند.

وی درباره هزینه های وکالت در ایران گفت: حق الوکاله در کشور ما بسیار ارزان است چراکه وکلا مشکل اشتغال دارند و برای رقابت با یکدیگر هزینه ها را کاهش داده اند. حق الوکاله در کشورهای دیگر بسیار بالاتر است.

باقری با اشاره به این که 5 درصد از وکلا دستمزدهای بالا دارند، اضافه نمود: وکلای اسم و رسم دار حق الوکاله های بالا دریافت می نمایند. اما واقعیت این است که 95 درصد وکلا میلیاردر نیستند و معمولا مشکل اشتغال و درآمد دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 755

به "فقط 5 درصد وکلا دست شان به دهان شان می رسد ، شرح کانون درباره مسائل اشتغال وکلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط 5 درصد وکلا دست شان به دهان شان می رسد ، شرح کانون درباره مسائل اشتغال وکلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید