معرفی فرودگاه بین المللی شنژن چین

به گزارش مجله پیکوشو، آشنایی با فرودگاه بین المللی شنژن چین | شنزن Bauman International Airport

فرودگاه بین المللی شنژنچین یکی از فرودگاه های بین المللی زیبا با معماری خاص و فوق العاده نه تنها در کشور چین، بلکه در سراسر دنیا است. دراولین نگاه این فرودگاه را همچون یک ماهی دریایی مثل سفره ماهی می توانید تصور کنید! فرودگاه شنژن نه تنها از نظر معماری منحصر به فرد است بلکه به عنوان سومین فرودگاه پر رفت و آمد و بزرگ کشور چین نیز به شمار می آید. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر تاریخچه، اطلاعات و راه های دسترسی و امکانات این فرودگاه را به اتفاق یکدیگر مورد آنالیز قرار دهیم.

معرفی فرودگاه بین المللی شنژن چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی شنژن چین

این فرودگاه در تاریخ 2 اکتبر سال 1991 میلادی در منطقه شنژن گواندوگ در قسمت شرقی کشور چین ساخته و افتتاح شد.

این فرودگاه در نزدیکی رودخانه مرواردید در این منطقه قرار گرفته است. در زبان ماندارین چینی این فرودگاه را به صورت 深圳 宝安 国际 机场 نوشته می شود.

این فرودگاه برای ساخت در ابتدا مساحتی برابر با 10.8 کیلومتر مربع را در اشغال خود درآورد. از این فضای وسیع اختصاص داده شده برای ساخت اند اصلی 3400 متر طول و 45 متر عرض اختصاص داده شده است.

در این فرودگاه مدرن و وسیع 53 ایستگاه فضایی وجود دارد. این فرودگاه قطب اصلی برای شرکت های هواپیمایی همچون: خطوط هوایی شنژن، دونگاهی ایر لاینز (Donghai Airlines)، اس اف ایرلاینز (SF Airlines) و نقطه تمرکزی برای شرکت هواپیمایی چین و همچنین هواپیمایی هانان می باشد.

همچنین این فرودگاه به عنوان نقطه قوتی برای مراکز و شرکت های حمل و نقل هوایی در منطقه مرکزی و آسیا و اقیانوسیه می باشد.

در حال حاضر با این که فرودگاه شنژن به عنوان فرودگاهی جوان و مدرن محسوب می شود اما همچنان در حال گسترش و نوسازی بعضی از بخش های خود است. هم اکنون باند دوم این فرودگاه که چند سال پیش در حال ساخت بود، در سال 2011 به خاتمه رسید و این فرودگاه را در زمره فرودگاه های دو بانده کشور چین قرار داد.

در طی این عملیات یک ترمینال جدید نیز در سال 2013 به مجموعه های این فرودگاه بین المللی اضافه شد.

در ابتدا گفتیم که این فرودگاه در زمره 3 فرودگاه برتر و پر رفت و آمد جنوب غربی کشور چین در کنار فرودگاه های بین المللی هنگ کنگ و فرودگاه بین المللی گوانجو بایون قرار گرفته است.

از دیگر حسن های این فرودگاه باید به این نکته اشاره نماییم که این فرودگاه جهتهای مستقیم کشتی هایی که مقصدشان فرودگاه بین المللی هنگ کنگ است را می توانند بدون بوروکراسی های اداری و با شبیه سازی حمل و نقل بین دو پرواز و به وسیله ترمینال شماره 3 انجام دهد.

این تونل دریایی که از طرف ترمینال 3 فرودگاه شنژن همانند یک تونل دریایی به حساب می آید، 1.5 کیلومتر طول دارد و در فرم بخشیدن به آن عوامل طبیعی همچون وزش های باد هم تاثیر داشته اند.

این تاثیرات مثبت طبیعی به آن فرم یک تندیس طبیعی را داده اند. بر طبق آمار رسمی اعلام شده از طرف سازمان هواپیمایی کشوری چین، در سال 2010 میلادی با وجود مسافرت بیش از 26 میلیون مسافر به کشور چین فرودگاه بین المللی شنژن چین چهارمین فرودگاه این کشور و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا از لحاظ حمل بار و کارگو بوده است.

در سپتامبر سال 2014 میلادی در این فرودگاه نزدیک به 1 میلیون تن بار جا به جا شده است. از لحاظ جا به جایی مسافر نیز فرودگاه شنژن در سال 2015 رتبه اول را کسب نمود.

اما می رسیم به طراحی جالب این فرودگاه علی الخصوص در ترمینال بین المللی شماره 3 این فرودگاه.

طراحی این ترمینال همانند یک سفره ماهی است که گاهی حتی بینندگان خود را به اشتباه می اندازد که گویی در حال نفس کشیدن و یا حتی تغییر شکل اندام خود است.

پروفیل سقف ترمینال شماره 3 این فرودگاه در قسمت های مختلف، ارتفاعات منحنی شکل گوناگونی به خود می گیرد و با توجه به عناصر طبیعی طراحی شده اند.

اما اگر بخواهیم به طراحی این فرودگاه نگاهی کلی بیاندازیم باید اینگونه بگوییم که؛ منبع الهام اصلی در طراحی شنژن بن در واقع استفاده از 6 ضلعی های سه بعدی است که درون و بیرون طراحی های سازه فرودگاه را تحت شعاع قرار می دهند.

از مزیت های این طراحی این است که نور طبیعی بیشتری به داخل فضای فرودگاه راه پیدا می کند. مسافران و مراجعین این فرودگاه در ابتدا به قسمت انتهایی این سازه دست پیدا می کنند و وارد می شوند و از آن جا به ترمینال دسترسی پیدا می کنند.

در طبقه همکف این فرودگاه نیز فضایی دایره ای شکل وجود دارد که اجازه دسترسی به بارانداز، کافی شاپ و رستوران، دفاتر اداری و تجاری و سالن های ورود و خروج مسافرین را می دهد.

سالن های مخصوص خروج این فرودگاه وظایفی همچون کنترل مدارک و ویزای مسافران، اطلاعات محل پرواز و بخش های مخصوص هدایت مسافران می باشد.

و اما می رسیم به ویژگی های ترمینال های خروجی که با استفاده از تکینیک های مخصوص و مختلف معماری، ارتباطی بصری بین سطوح داخلی ترمینال ایجاد می کنند و با توجه به اصل طبیعت گرایی این فرودگاه، جهت را برای ورود نور طبیعی به داخل این فرودگاه ایجاد می کند.

از جمله مناطق کلیدی این فرودگاه، محل قرار گیری و انتظار مسافران این فرودگاه است. این قسمت از 3 طبقه تشکیل شده است و البته هر کدام از این 3 طبقه به قسمتی خاص همچون: ورود و خروج و خدمات مسافرین مرتبط می شود.

فرودگاه طراحی لوله مانندی در خود دارد. درواقع این گونه طراحی فرودگاه هدفی خاص را دنبال می کند. گویال فرودگاه همیشه در حال جنبش و حرکت است. فضاهای فروشگاهی فرودگاه در نزدیکی و روبروی هم قرار گرفته اند و در حالت 6 ضلعی مولد فضا، گویی به دنبال فرمی در خارج از فضای فرودگاه می گردند.

همانطور که گفتیم همه چیز در این فرودگاه از فرم طبیعی ایده گرفته اند. تاسیسات تهویه این فرودگاه نیز از این امر مستثنی نیستند زیرا این تاسیسات همچون تنه درختان در انواع مختلف و بزرگ در سرتاسر فرودگاه قرار گرفته اند.

این طراحی حتی در نواحی جزیره شکل فرودگاه و قست های تحویل بار نیز به کار گرفته شده است.

اطلاعات فرودگاه بین المللی شنژن چین

نام فرودگاه بین المللی شنژن: شنزن Baoan International Airport

کد یاتا: SZX

کد ایکائو: ZGSZ

نوع فرودگاه: عمومی

ارتفاع از سطح دریا: 4 متر

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی شنژن : www.szairport.com

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی شنژن چین

برای دسترسی به فضای شهری و رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه بین المللی شنژن، چندین راه مختلف برای مسافران این فرودگاه وجود دارد.

در ابتدا می توانید از خدمات ریلی و مترو این فرودگاه استفاده کرده و به راحتی از فرودگاه به هر نقطه ای از شهر و یا حتی چین که البته در جهتهای معین شده خطوط ریلی وجود دارد استفاده نمایید.

برای استفاده از اتوبوس های شاتل و یا تاکسی هم می توانید از درب های خروجی فرودگاه استفاده نمایید.

در فرودگاه شنژن این امکان برای مسافران وجود دارد که بتوانند از کشتی های مسافربری مخصوص این فرودگاه به نام فری (Ferry) استفاده کرده و بسته به جهت خود و جهتهایی که این بخش در خود دارد، استفاده نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 411

به "معرفی فرودگاه بین المللی شنژن چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فرودگاه بین المللی شنژن چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید