معرفی گریپ فروت و خواص درمانی آن

به گزارش مجله پیکوشو، کاهنده کلسترول و تصفیه کننده خون، کاهنده فشار خون قوی و جلوگیری کننده از بروز سرطان پروستات، خارج کننده سنگ کلیه و مثانه و دفع کننده سموم از بدن، فعال کننده کبد و خنک کننده، جلوگیری کننده از بروز تصلب شرائین و

معرفی گریپ فروت و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی درخت:

Citrus paradise Macf.، نام فرانسه میوه Pamplemousse و نام انگلیسی میوه Grape fruit می باشد.

تیره گیاه:

نارنج Rutaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 8 متر با ساقه و شاخه هایی خاردار، برگ های آن به رنگ سبز، چرمی شکل، بیضوی، نوک تیز، موجدار و دارای دمبرگی بالدار می باشند. گل های آن خوشه ای، معطر و سفید رنگ و میوه اش درشت و بزرگتر از پرتقال، پوست رسیده آن نازک، رنگ میوه ابتدا سبز و پس از رسیدن زرد رنگ می گردد. میوه رسیده آن دارای پولپی آبدار به رنگ زرد کمرنگ با طعمی ترش و کمی تلخ است که در برخی از گونه ها میوه های آن تو سرخ است.

طبیعت میوه (گریپ فروت):

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نقاط کشورها بخصوص در آمریکا و در ایران در نواحی جنوبی خصوصاً در شهرستان های دزفول، جیرفت و میناب کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه: آب، پروتئین، انرژی غذایی، چربی، هیدرات های کربن، کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، فسفر، ویتامین های C, B1, A و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی گریپ فروت

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در پوست میوه:

پکتین، نارین گین، اسانس روغنی و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (گریپ فروت).

نحوه مصرف:

میوه رسیده را بیشتر به صورت آبگیری استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

کاهنده کلسترول و تصفیه نماینده خون، کاهنده فشار خون قوی و جلوگیری نماینده از بروز سرطان پروستات، خارج نماینده سنگ کلیه و مثانه و دفع نماینده سموم از بدن، فعال نماینده کبد و خنک نماینده، جلوگیری نماینده از بروز تصلب شرائین و تقویت نماینده قلب، مانع از پیشرفت عفونت زخم های عفونی و ضد تب، تقویت نماینده معده و اشتهاآور، پیشگیری نماینده از تشکیل سنگ های مجاری ادراری و ضد تشنج می باشد. ضمناً برای قطع خونریزی بواسیر، اختلالات مفصلی و سرماخوردگی هم مفید است.

تذکر:

مصرف آن برای افرادی که مبتلا به فشار خون پایین هستند مضر و افرادی که داروهای مهارنماینده کانال های کلسیمی، داروهای کاهنده چربی خون، داروهای اعصاب و روان، داروهای قلبی، داروهای استروژنی و متادون استفاده می نمایند باید از مصرف آن خودداری نمایند. ضمناً زیاده روی در مصرف گریپ فروت سبب ایجاد ناراحتی های دستگاه گوارشی هم می گردد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1862

به "معرفی گریپ فروت و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گریپ فروت و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید