مهم ترین مانع صادرات چیست؟
به گزارش مجله پیکوشو، دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه 98 درصد بنگاه های ایران در بخش فراوری، توزیع و خدمات بنگاه های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تاکید نمود که که بزرگترین مشکل این بنگاه ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.
به گزارش خبرنگاران، به نقل از اتاق اصناف، محمدباقر مجتبایی در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور، ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواد اولیه در جهت تقویت فراوری، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا گفت: اگر بخواهیم فراوری و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم می بایست مشکل تامین مواد اولیه به طور مستمر و بی ثباتی نرخ ها برطرف گردد تا بتوانیم قیمت ها را مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به آنالیز های مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار اجرا شده و به طور فصلی محیط کسب وکار را مورد پایش قرار می دهد، بر مبنای نظرسنجی های بدست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب و کار، مشکل تامین و بی ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است. بنابراین رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار فراوری، تحویل بموقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.
دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه 98 درصد بنگاه های ایران در بخش فراوری، توزیع و خدمات بنگاه های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تاکید نمود که که بزرگترین مشکل این بنگاه ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.
مجتبایی با اشاره به هزینه های بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینه ها اظهار کرد: این مساله باعث شده که بنگاه های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه های سنگین برای حضور در نمایشگاه های خارجی و تحقیق در بازارهای بین المللی را نداشته باشند و ضروری است دولت در این زمینه به وسیله پشتیبانی و حمایت های سازمان توسعه تجارت و با یاری رایزن های بازرگانی و نیز کارشناسان مالی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها، از اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی نموده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.
یک پیشنهاد برای توسعه صادرات
دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر بعضی از سبک های فعالیت بازرگانی بین المللی اظهار کرد: یکی از روش های پیروز در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقه ای است. به عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: بدیهی است ایجاد این مراکز احتیاجمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می باشد تا بتوانند بویژه درخصوص اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند.
مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازار های بین المللی و همچنین احتیاج های صادراتی کشور، شرکت های مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار نمایند و این سفارشات را به بنگاه های فراوریی داخلی بویژه ینگاه های کوچک و متوسط از جمله صنوف فراوریی جهت فراوری برای صادرات انتقال دهند.
وی در خاتمه با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به خصوص در حوزه های کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و …اضافه کرد: اتاق اصناف ایران برنامه هایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعال تر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بین المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین المللی گردد و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.
منبع: خبرگزاری ایسنا