مواد پایدار مورد احتیاج در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت با استفاده از پوسته صدف دریای خزر ساخته شد

به گزارش مجله پیکوشو، محققان دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران پیروز به ساخت مواد پایدار مورد احتیاج در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت با استفاده از پوسته صدف دریای خزر شدند.

مواد پایدار مورد احتیاج در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت با استفاده از پوسته صدف دریای خزر ساخته شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه تهران با اصلاحاتی در ساختار پودر صدف دریایی، به ترکیبات نانوذره ای فسفات کلسیم مقرون به صرفه قیمت دست یافتند که رفتار القاگر تمایز استخوانی در مواجهه با سلول های بنیادی مزانشیمی را از خود نشان می دهد.

محسن شهروسوند، عضو هیأت علمی گروه پلیمر دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران و مجری طرح، با اشاره به طرح تهیه و ارزیابی مواد کامپوزیتی هدایتگر استخوانی بر پایه پوسته خارجی صدف دریایی قابل استفاده در پزشکی بازساختی بدن، گفت: دانشکده فنی کاسپین به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود در استان گیلان منابع فوق العاده ای در زمینه های مختلف دارد که یکی از این حوزه ها محیط زیست و مواد پایدار موجود در این منطقه و یکی از این مواد، پوسته صدف دریایی است که در سواحل دریای خزر به وفور یافت می گردد.

وی اضافه کرد: پوسته صدف دریایی با ساختار های متخلخل آراگونیتی و معدنی حاوی بیش از 95 درصد کلسیم است. این ویژگی سبب شد از این ماده در زمینه های پژوهشی مختلف استفاده گردد.

عضو هیأت علمی گروه پلیمر دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران توضیح داد: به رغم موفقیت هایی که پیوند های استخوانی در بهبود نقایص به همراه داشته اند، محدودیت منابع استخوانی در پیوند، انگیزه را برای ساخت مواد جایگزین ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: مهندسی بافت با تلفیق سلول های بنیادی و استئوبلاست و نیز مواد زیست سازگار مناسب، سعی در برگرداندن فعالیت بیولوژیکی استخوان دارد.

شهروسوند گفت: یکی از اهداف اصلی مهندسی بافت استخوان، طراحی و ساخت داربست های سه بعدی زیست فعال و قابل جذبی است که بتواند یکپارچگی ساختاری خود را در طول زمان ترمیم، حفظ کند.

مجری طرح تاکید نمود: وجود ساختار های کلسیمی در پوسته صدف می تواند یک پتانسیل مجذوب کننده برای تهیه محصولات ارتوپدی باشد که می تواند دمای پلیمریزاسیون را کنترل و البته کاهش داده، زیست سازگاری سیمان استخوانی را بهبود بخشیده و از همه مهم تر استحکام مکانیکی بالاتری را به سیمان استخوانی ببخشد.

طرح پژوهشی مشترک تهیه و ارزیابی مواد کامپوزیتی هدایتگر استخوانی بر پایه پوسته خارجی صدف دریایی قابل استفاده در پزشکی بازساختی بدن در راستای توسعه همکاری های بین الملل و با حمایت دانشگاه تهران و دانشگاه ملی فناوری تایپه در تایوان به تصویب دو دانشگاه رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1978

به "مواد پایدار مورد احتیاج در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت با استفاده از پوسته صدف دریای خزر ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد پایدار مورد احتیاج در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت با استفاده از پوسته صدف دریای خزر ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید