موج بزرگ کاناگاوا اثر هوکوسای بر روی اسکناس های ژاپن

به گزارش مجله پیکوشو، شهروندان و ساکنان ژاپن می دانند که استفاده از اسکناس های هزار ینی در زندگی روزمره این جامعه چقدر متداول است. زمانی این اسکناس معادل ده دلار آمریکا بود، اما با کاهش ارزش ین در دهه های اخیر، اکنون ارزش آن نزدیک به شش دلار آمریکا است.

موج بزرگ کاناگاوا اثر هوکوسای بر روی اسکناس های ژاپن

اسکناس نو هزار ینی که دیروز به وسیله بانک ژاپن منتشر شد، دارای تصویر مشهور موج بزرگ کاناگاوا اثر هوکوسای است. بعلاوه تصویر باکتری شناس شیباسابورُو کیتاساتو، که در سال 1894 عامل عفونت طاعون خیارکی را کشف کرد، بر روی این اسکناس به چشم می خورد.

تاریخچه بازنگری اسکناس های هزار ینی

آخرین بازنگری اسکناس هزار ین بیست سال پیش صورت گرفت و تصویر باکتری شناس دیگری به نام نوگوچی هیدئو که عامل بیماری سیفیلیس را شناسایی نموده بود، روی آن قرار داشت. قبل از نوگوچی، بر روی این اسکناس تصویر نویسنده مشهور ژاپنی، ناتسومه سوسه کی، درج شده بود. بانک ژاپن معمولاً طراحی اسکناس ها را برای هر دوره رسمی تغییر می دهد که با به تخت نشستن امپراتور نو شروع می گردد؛ دوره فعلی که رِی وا نام دارد، در می 2019 با کناره گیری امپراتور آکی هیتو و به تخت نشستن پسرش ناروهیتو شروع شد.

چهره های تاریخی دوره ری وا

از دیگر چهره های تاریخی که بر روی اسکناس های دوره ری وا نقش بسته اند می توان به بنیان گذار دانشگاه تسودا، تسودا اومکو، و پدر سرمایه داری ژاپن شیبوساوا اییچی اشاره نمود.

هوکوسای و تاثیر هنر او

هوکوسای نه تنها یک هنرمند معتبر، بلکه یک هنرمند محبوب و از نظر تجاری پیروز بود. او بعلاوه نگاه خاصی به زیبایی ژاپن داشت و برداشت های متمایزش تاثیر زیادی بر هنر شرق و غرب در طول تقریباً دو قرن گذاشته است. اسکناس های ژاپنی قبلاً تصاویری از کوه فوجی، نقاشی شش پانلی از زنبق های اوگاتا کورین و صحنه ای از داستان گنجی را به نمایش گذاشته اند. اما این اولین بار است که از هنر اوکی یو-ئه که به تصاویر دنیای شناور معروف است و هوکوسای یکی از استادان آن بود، استفاده می گردد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 14 تیر 1403 بروزرسانی: 14 تیر 1403 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2334

به "موج بزرگ کاناگاوا اثر هوکوسای بر روی اسکناس های ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج بزرگ کاناگاوا اثر هوکوسای بر روی اسکناس های ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید