7 باور نادرست در خصوص چاقی

پژوهشگران هشدار می دهند که کوشش برای مقابله با چاقی معمولا بر اثر دریافت های نادرست و حساسیت ها و تعصبات ناکام می ماند، اما چه چیزهایی در مبارزه با چاقی درست و چه چیزهایی نادرست است؟ پاسخ این پرسش ممکن است شما را شگفت زده کند.

7 باور نادرست در خصوص چاقی

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، بنا بر آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، از سال 1975 تاکنون میزان چاقی در جهان سه برابر شده است. بنا بر برآورد سازمان بهداشت جهانی، بیش از 1.9 میلیارد فرد بزرگسال در سال 2016 اضافه وزن داشتند و از این تعداد بیش از 650 میلیون نفرشان چاق بودند.

این آمار و ارقام به ما یاری می نماید دریابیم چرا مسئولان در زمینه های گوناگون از همه گیری چاقی حرف می زنند. سازمان بهداشت جهانی می گوید چاقی سالانه باعث مرگ بیش از 3 میلیون نفر در جهان می گردد و هزینه مالی سالانه آن بنا به برآورد سال 2014 شرکت مشاور مدیریت جهانی آمریکایی مکنزی به 2 تریلیون دلار می رسد.

پژوهشگران و سیاست گذاران هشدار می دهند که کوشش برای مقابله با چاقی معمولا بر اثر دریافت های نادرست و حساسیت ها و تعصبات ناکام می ماند، اما چه چیزهایی در مبارزه با چاقی درست و چه چیزهایی نادرست است؟ پاسخ این پرسش ممکن است شما را شگفت زده کند.

  • چاقی انتخاب است نه بیماری

ایالات متحده یکی از کشورهایی است که بیش از نقاط دیگر جهان در آن همه گیری چاقی دیده می گردد. مقامات بهداشت آمریکا برآورد می نماید که بیش از 36 درصد از جمعیت کشور چاقند.

از سال 2013 انجمن پزشکی آمریکا چاقی را بیماری گفت؛ اما بنا به گزارش و نظرسنجی مداسکیپ، پایگاه خبری تخصصی پزشکی، در سال 2018، 36 درصد از پزشکان و 46 درصد از پرستاران در کشور آمریکا این طور فکر نمی نمایند. حدود 80 درصد از پزشکان پاسخ دادند که انتخاب روش زندگی همواره یا در بیشتر موارد دلیل نهفته چاقی است؛ اما گزارشی که اواخر سپتامبر انجمن روانپزشکی بریتانیا منتشر کرد نشان داد که چاقی انتخاب نیست. در این گزارش آمده است: افراد به دلیل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و روان شناختی و بر اثر شرایط محیطی و اجتماعی اضافه وزن پیدا می نمایند یا چاق می شوند.

نمی توان تقصیر چاقی را به سادگی گردن نبودن اراده فردی انداخت

  • چاقی چندان ربطی به وراثت ندارد

از حدود سال 1990 پژوهش های علمی نشان داده بود که چاقی عامل وراثتی و ژنتیکی دارد. در ماه ژوئیهٔ گذشته، گروهی از محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ دریافتند که افراد با استعداد چاقی ارثی بیشتر محتمل است که دچار افزایش شاخص تودهٔ بدنی (بی ام آی) شوند که در دهه های اخیر رو به افزایش است. شاخص تودهٔ بدنی روشی برای معین سلامت وزن ما با استفاده از سنجش و مقایسهٔ قد و وزن است.

این گروه پژوهشی شاخص تودهٔ بدنی بیش از 119 هزار نروژی را به طور مرتب اندازه گیری کرد. آنها دریافتند که شاخص تودهٔ بدنی جمعیت نروژ در طول چند دهه به طور مداوم افزایش پیدا نموده است؛ اما وراثت و ژنتیک فقط باعث شده است برخی نروژی ها اضافه وزن داشته باشند.

ماریا برندکوویست، یکی از پژوهشگران می گوید: امروزه، استعداد چاقی ارثی باعث شده است که به طور متوسط یک مرد 35 سالهٔ نروژی با قد متوسط بیش از 6.8 کیلو سنگین وزن تر از همسالان خود (بدون استعداد چاقی ارثی) باشد.

  • اضافه وزن همواره باعث بیماری می گردد

ارتباط متقابل وزن اضافی و بیماری های جسمی معین و مسلم است؛ اما تحقیقات بیشتر در زمینهٔ بدن انسان این پرسش را مطرح نموده است که آیا همواره اضافه وزن و چاقی برای تندرستی فرد خطرناک است یا نه؟

در سال 2012، انجمن اروپایی پزشکان قلب یکی از بزرگ ترین تحقیقات خود را منتشر کرد که نشان دهنده ٔ تناقض چاقی بود. در این پژوهش دریافتند که برخی افراد ممکن است چاق باشد، اما از نظر سوخت ساز سالم و متناسب باشند بدون آن که خطر بروز یا مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی و سرطان آنها را بیش افرادی با وزن معمولی تهدید کند. آنها دچار بیماری هایی مثل بالا بودن چربی خون یا فشار خون نیستند و بیش از سایر افراد چاق تناسب بدنی دارند.

فرانسیسکو اورتگا، از دانشگاه گرانادا در اسپانیا و کارشناس ارشد این پژوهش، می نویسد: بین همه معروف است که چاقی باعث بسیاری از بیماری وخیم می گردد مانند بیماری های قلبی و سرطان. هرچند مشاهده می گردد افراد چاقی هم هستند که به این بیماری های متابولیکی ناشی از چاقی دچار نمی شوند.

  • پزشکان باید توجه نمایند که همهٔ افراد چاق نشانه های بیماری یکسانی ندارند

وقتی پای کالری ها به میان می آید باید بیشتر به کیفیت رژیم غذایی خود فکر کنیم نه کمیت آن همهٔ کالری ها ارزش برابر دارند. بهترین راه کنترل وزن، قانون طلایی پرخوری نکردن است، اما مگر نباید در رژیم غذایی به کیفیت کالری های مصرفی توجه کنیم نه کمیت آنها؟

در تعریف رژیم غذایی سالم، سازمان بهداشت جهانی می گوید که برای هر فرد بزرگسال روزانه 2000 کالری ضروری است، اما باید به نکات دیگری هم توجه کنیم، برای مثال این سازمان پیشنهاد می نماید کمتر از 30 درصد از انرژی دریافتی باید از چربی ها تامین گردد.

تحقیق سال 2011 دانشگاه هاروارد نشان داد که کالری با کالری فرق دارد و برخی مواد غذایی باعث می شوند در طولانی مدت، اضافه وزن بیشتری داشته باشیم. پژوهشگران بر روی 120 هزار زن و مرد سالم، به مدت 20 سال تحقیق کردند و از آنها در دوره های چهارساله نظرسنجی کردند. متوسط شرکت نمایندگان هر 4 سال 1.52 کیلوگرم اضافه وزن داشتند و در طول 20 سال 7.6 کیلوگرم افزایش وزن پیدا کردند.

مصرف غذاهای تولید شده با نشاسته، غلات تصفیه شده، چربی ها و قند باعث افزایش وزن می گردد: فقط خوردن سیب زمینی سرخ نموده به طور متوسط 1.5 کیلو در هر 4 سال به وزن فرد اضافه می نماید، در حالی که پرخوری سبزی ها باعث حدود 0.09 کیلوگرم کاهش وزن می گردد.

این تحقیق اعلام می نماید: راهبردی که به مردم یاری کند کالری کمتری مصرف نمایند زمانی اثر دارد که غذاها و نوشیدنی های خاصی را کمتر (با بیشتر) مصرف نمایند.

  • باید هدف های واقع بینانه برای کاهش وزن داشته باشیم تا دلسرد نشویم

نداشتن انتظارات و توقعات زیاد، قانون خوبی برای کل زندگی است. اگرچه تحقیقات نشان می دهد که هیچ ارتباط منفی میان اهداف بلندپروازانه و کاهش وزن وجود ندارد. بنا بر تحقیقی که در مجلهٔ انجمن رژیم غذایی و تغذیهٔ آمریکا در سال 2017 منتشر شد، یک گروه 88 نفره مبتلا به چاقی شدید با انتظار بالا برای کاهش وزن، به نتایج بهتری رسید.

  • چاقی فقط مشکل کشورهای ثروتمند است

مردم بسیاری از کشورهای پیشرفتهٔ جهان مسائل چاقی دارند، اما شاید از آمار چاقی در کشورهای جهان تعجب کنید. در زمینهٔ شیوع چاقی کشورهای جزایر اقیانوس آرام در بالاترین رده قرار دارند؛ در جزایر ساموآی آمریکا حدود 75 درصد جمعیت چاق هستند.

درست است که کشورهای واقع در این جزایر جمعیت کمی دارند، اما کشورهای در حال توسعه با جمعیت های بیشتر هم به طور روزافزون با مسائل چاقی روبه رو هستند؛ بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2016، در مصر و ترکیه 32 درصد از جمعیت چاق هستند. درواقع پژوهش ها نشان می دهد که افراد با درآمد کمتر بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند.

مارتین کوهن، نویسنده کتاب اول می اندیشم، بعد می خورم که کتابی در زمینهٔ جامعه شناسی غذاست، می گوید: چاقی محصول نابرابری اجتماعی است.

در ایالات متحده چاق ترین ایالت، آرکانزاس است که چهارمین ایالت فقیر در میان همه ایالت های آمریکاست و فقیرترین ایالت آمریکا، می سی سی پی، سومین ایالت آمریکاست که مردم آن اضافه وزن دارند.

آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 و 2016 نشان داده است که در بریتانیا شیوع چاقی در بچه ها هر دو ردهٔ سنی در مناطق فقیرنشین بیش از دو برابر بچه های است که در مناطق مرفه زندگی می نمایند.

کارشناسان می گویند مهم ترین دلیل این ناهمخوانی این است که مواد غذایی سالم خیلی گران تر است.

  • تغذیه با شیر مادر ربطی به چاقی ندارد

در چند دههٔ اخیر، برای شیر خشک به شدت به عنوان جانشین شیر مادر تبلیغ شده است. اما آمار و ارقام تحقیق وسیع سازمان بهداشت جهانی در ماه آوریل سال گذشته نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر می تواند احتمال چاقی بچه ها در آینده را کاهش دهد.

دانشمندان 30 هزار کودک از 16 کشور اروپایی را آنالیز کردند و دریافتند که بچه هایی که هرگز با شیر مادر تغذیه نشده اند 22 درصد بیشتر در معرض چاقی قرار دارند.

هرچند کارشناسان به عوامل مؤثر دیگر در برابر چاقی در خانواده هایی که فرزند خود را با شیر مادر بزرگ نموده اند، اشاره می نمایند؛ مانند روش زندگی سالم تر، اما جوآوو بردا، سرپرست تحقیق می گوید که فواید تغذیه با شیر مادر برای مقابله با چاقی انکارناپذیر است.

تغذیه با شیر مادر واقعا اثر پیش گیرنده دارد. شواهد بسیاری در این زمینه وجود دارد. فایدهٔ آن چنان روشن و واضح است که باید آن را به مردم بگوییم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 20 دی 1398 شناسه مطلب: 645

به "7 باور نادرست در خصوص چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 باور نادرست در خصوص چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید