راجع به ویتامین A چه میدانید؟

به گزارش مجله پیکوشو، ویتامین A (ویتامین آ) جزو ویتامین های محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است که پیری را به تعویق می اندازد، به تقویت بینایی، عملکرد مطلوب دستگاه عصبی و داشتن پوستی سالم یاری می نماید و به وسیله مبارزه با رادیکال های آزاد، منجر به کاهش التهابات می گردد.

راجع به ویتامین A چه میدانید؟

ویتامین A

ویتامین A ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین A نقش حیاتی در حفظ بینایی، عملکرد عصبی، پوست سالم و غیره دارد.

ویتامین A مانند همه آنتی اکسیدان ها در کاهش التهاب به وسیله مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد دخیل است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان آنتی اکسیدان های مناسب، راه طبیعی برای کاهش سرعت پیری است.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A مسئول ساختن استخوان های قوی، تنظیم ژن، حفظ روشنایی پوست، تسهیل تمایز سلولی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی هستند. برخی از منابع خوب ویتامین A عبارتند از تخم مرغ، شیر، کبد، هویج، سبزیجات زرد یا نارنجی مانند اسکواش، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز.

علائم کمبود ویتامین A

ویتامین A برای دید طبیعی، و بعلاوه رشد مناسب استخوان، پوست سالم و حفاظت از غشاهای مخاطی دستگاه گوارش، تنفس و ادرار در مقابل عفونت لازم است. افرادی که به طور طولانی مدت در هضم چربی ها مشکل دارند دچار کمبود ویتامین آ نیز می شوند.

شایع ترین نگرانی در جذب ویتامین A حساسیت گلوتن، سندرم روده تحریک پذیر، واکنش سیستم ایمنی بدن، بیماری التهابی روده و اختلالات پانکراس است.

کمبود ویتامین A در نیمی از کشورها، به ویژه در آفریقا و آسیای جنوب شرقی، به یک مشکل بهداشت عمومی تبدیل شده است (به خصوص در بچه ها و زنان باردار در کشورهای کم عایدی).

کمبود این ویتامین یک مشکل جدی برای بچه ها است زیرا کمبود ویتامین A موجب آسیب دیدگی شدید و نابینایی می گردد؛ بعلاوه خطر ابتلا به بیماری های شدید و حتی مرگ را نیز افزایش می دهد. بچه ها در معرض بیماری هایی مانند بیمای های اسهالی و سرخک هستند.

در دوران بارداری، میزان ویتامین A مورد احتیاج در طول سه ماهه آخر بیشتر است. اغلب زنان در طول این مدت از کمبود ویتامین A رنج می برند. اگر مصرف ویتامین A کافی نباشد، خانم باردار می تواند از کوری شبانه رنج ببرد.

خواص ویتامین A

ویتامین آ برای محافظت از سلامت چشم
ویتامین A بخش مهمی از مولکول رودوپسین است که هنگامی که نور بر روی شبکیه چشم می تابد، فعال می گردد و سیگنال را به مغز می فرستد که منجر به بینایی می گردد. بتا کاروتن، ویتامین A موجود در گیاهان، نقش مهمی در جلوگیری از انقباض ماکولا، علت اصلی کوری ناشی از سن، دارد.

در مطالعه ای که به وسیله موسسه ملی چشم به عنوان یک مطالعه مرتبط با بیماری های مرتبط با چشم سالم انجام شد، افرادی که در معرض خطر بیماری های چشم هستند ولی ویتامین های روزانه خود را شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، روی و مس را مصرف می نمایند، با کاهش 25 درصدی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا روبرو می شوند.

مطالعات بعلاوه نشان می دهد که قطره چشم ویتامین A برای درمان چشم های خشک موثر است. یک مطالعه نشان داد که قطره های روان نماینده چشم حاوی ویتامین A برای درمان سندرم چشم خشک موثر هستند.

مطالعه دیگری در اوایل سال 2011 به وسیله محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد؛ آنها دریافتند که یک شکل مصنوعی و تغییر شکل یافته ویتامین A باعث کند شدن پیشرفت بیماری استارگارد می گردد؛ بیماری استارگارد یک بیماری ارثی است و باعث ایجاد اختلال بینایی در جوانان می گردد.

خواص ویتامین آ برای تقویت سیستم ایمنی بدن
عملکرد سیستم ایمنی وابسته به ویتامین A است، به همین علت است که این ویتامین به عنوان یک ویتامین مهم برای ایمنی بدن شناخته شده است. ژن هایی که در واکنش ایمنی دخیل هستند به وسیله ویتامین A تنظیم می شوند، بنابراین این ویتامین برای مبارزه با بیماری های جدی مثل بیماری های سرطانی و بیماری های خود ایمنی، آنفولانزا یا سرماخوردگی لازم است.

بتا کاروتن بعلاوه یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از انواع بیماری های مزمن یاری کند. ویتامین A به ویژه می تواند به ایمنی بچه ها یاری کند.

یک مطالعه اجرا شده در لندن نشان داد که مکمل های ویتامین A در کشورهای کم عایدی، مرگ و میر بچه ها را 24 درصد کاهش داد. این مطالعه بعلاوه نشان داد کمبود ویتامین A در بچه ها آسیب پذیر منجر به عفونت هایی مانند اسهال و سرخک شد.

مطالعه دیگری که به وسیله سیستم بهداشتی درمانی کلمبیا انجام شد، به 100 هزار کودک مکملهای ویتامین A داد. آنها دریافتند که صرفه جویی زیادی در هزینه های پزشکی رخ داد؛ از 340،306،917 دلار به علت بیماری هایی شامل اسهال (4،268) و مالاریا (76) و بستری شدن، که با توجه به مصرف مکمل این مسائل کاهش می یابد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف مکمل های ویتامین A برای جلوگیری از بیماری های دیگر ارزان خواهد بود.

خواص ضدالتهابی ویتامین آ
ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد و آسیب های بافتی و سلولی می گردد. ویتامین A می تواند باعث جلوگیری از جذب سلول ها گردد.

هنگامی که سیستم ایمنی بیش از حد به پروتئین های غذا پاسخ می دهد، این امر باعث ایجاد آلرژی غذایی و در نهایت التهاب می گردد.

دریافت ویتامین A می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف آلرژی های غذایی یاری کند، زیرا که به جلوگیری از این واکنش خطرناک یاری می نماید.

سطوح پایین التهاب نیز با خطر کمتر برای بیماری های عصبی مثل بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون ارتباط دارد.

پشتیبانی از سلامت پوست و رشد سلولی با مصرف ویتامین آ
ویتامین A برای بهبود زخم و رشد دوباره پوست لازم است. این ویتامین برای حمایت از کلیه سلول های اپیتلیال (پوست) از داخل و خارج از بدن و یاری های موثر در مبارزه با سرطان پوست موثر می باشد.

ویتامین آ برای تشکیل گلیکوپروتئین ها، ترکیبی از شکر و پروتئین که به سلول ها یاری می نماید تا بافت های نرم را تشکیل دهند، لازم است.

کمبود ویتامین A می تواند منجر به ضعیف شدن رنگ پوست گردد، همان طور که مطالعات نشان می دهد ویتامین A می تواند با آکنه مبارزه کند و سلامت کلی پوست را بهبود بخشد.

ویتامین A با فراوری کلاژن بیشتر، که مسئول جوانی پوست است، چین و چروک پوست شما را از بین می برد. ویتامین A بعلاوه به سلامت موها یاری می نماید.

ویتامین آ و جلوگیری از سرطان
بر اساس یک مطالعه اجرا شده در دانشگاه York، مصرف ویتامین A می تواند به درمان انواع مختلف سرطان یاری کند زیرا به کنترل سلول های بدخیم در بدن یاری می نماید. در حال حاضر اسید رتینوئیک نقش مهمی در توسعه و تمایز سلول و بعلاوه درمان سرطان دارد.

نشان داده شده است که با رینوئیک اسید، سرطان ریه، پروستات، پستان، تخمدان، مثانه، دهان و پوست سرکوب می گردد. مطالعه دیگری نشان داد اسید رتینوئیک در درمان ملانوم، هپاتوم، سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان پروستات موثر است.

محققان نشان دادند مکانیزم های مولکولی در اسید رتینوئیک از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند.

به یاد داشته باشید همواره بهتر است ویتامین A را از منابع طبیعی مانند غذا دریافت کنید و برای جلوگیری از بیماری مکمل های ویتامین A مصرف نکنید زیرا مانند مواد غذایی طبیعی موثر نیستند.

ویتامین آ در چیست؟

در اینجا برخی از برترین منابع ویتامین A ذکر شده اند.
جگر گاو
3 اونس: 14،363 IU تقریبا 3 برابر DV
هویج
1 فنجان هویج خرد شده: 21،384 IU بیش از 100٪)
سیب زمینی شیرین
1 سیب زمینی کامل: 18،443 IU بیش از 100٪ DV
کلم
1 فنجان خرد شده: 6،693 IU بیش از 100٪ DV
اسفناج
1 فنجان خام: 2،813 IU 56٪ DV
کاهو
1 فنجان خرد شده: 4،094 IU 82٪ DV
زردآلو
1 میوه: IU 674 13٪ DV
کلم بروکلی
1 فنجان: 567 IU 11٪ DV
کره
1 قاشق غذاخوری: 355 IU 7٪ DV
تخم مرغ
1 تخم مرغ بزرگ: 302 IU 6٪ DV
اسکواش زمستانی
1 فنجان، خرد شده: 514 IU 10٪ SV
خربزه
1 خربزه میانه: 2،334 IU 47٪ DV
انبه
1 فنجان قطعه قطعه شده: 1،785 IU 36٪ DV

مصرف روزانه ویتامین A

بیشتر مردم از رژیم های غذایی خود به میزان کافی ویتامین A دریافت می نمایند، اما اگر کمبود ویتامین A دارید، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین A را پیشنهاد کند.

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اختلالات گوارشی یا رژیم غذایی نامناسب ممکن است برای تامین ویتامین مورداحتیاج روزانه به مکمل احتیاج داشته باشند. میزان ویتامین توصیه شده در طول روز:

ویتامین آ مورد احتیاج بچه ها
1-3 سال، 300 میکروگرم در روز

4-8 ساله، 400 میکروگرم در روز

9 تا 13 سال،: 600 میکروگرم در روز

ویتامین آ مورد احتیاج زنان بالغ
14 سال و بالاتر، 700 میکروگرم در روز

هنگام بارداری، 750-770 میکروگرم در روز

هنگام شیردهی، 1،200-1،300 میکروگرم در روز

ویتامین آ مورد احتیاج بزرگسالان
14 سال و بالاتر، 900 میکروگرم در روز

عوارض جانبی بالقوه ویتامین A

مصرف بیش از حد ویتامین A آسیب زیادی وارد می نماید. مصرف بیش از حد ویتامین A از مکمل به تنهایی ترکیب آن با سایر آنتی اکسیدان ها، باعث نقص تولد، تراکم پایین استخوان و مسائل کبدی می گردد.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به زردی، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، تحریک پذیری، استفراغ و حتی ریزش مو گردد. اگر میخواهید مکملهای ویتامین A مصرف کنید، مطمئن شوید که دوزهای کمتری مصرف میکنید.

از مواد غذایی بهره ببرید و با پزشک مشورت کنید. افرادی که به شدت الکل مصرف می نمایند یا بیماری کلیوی یا کبدی دارند نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین A استفاده نمایند.

علائم سمیت ویتامین A شامل پوست خشک، درد مفاصل، استفراغ، سردرد و سردرگمی است. مکمل های ویتامین A ممکن است با برخی از قرص های ضد بارداری، رقیق نماینده های خون (مانند کومادین)، داروهای ضد آکنه (مثل آکوتان)، درمان های سرطانی و بسیاری از داروهای دیگر، ارتباط برقرار نمایند.

اگر دارو مصرف می کنید، پیش از مصرف مکمل های ویتامین A با پزشک مشورت کنید. مصرف نامناسب مکمل های حاوی رتینوئید باعث آسیب از طرف این ویتامین می گردد و مصرف موادغذایی مسئله ای ایجاد نمی نماید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1881

به "راجع به ویتامین A چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به ویتامین A چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید