هر آنچه باید درباره نود و سومین دوره جوایز اسکار بدانید

به گزارش مجله پیکوشو، شاید بهتر است با این سؤال آغاز کنیم که آیا کسی در جهان هست که نام مراسم اسکار را نشنیده باشد؟ بدون شک هواداران این مراسم کم نیستند و هر سال با نزدیک شدن به تاریخ اکران، حواشی و اخبار مربوط به نامزدها و هرآنچه که به این مراسم مربوط می گردد را دنبال می نمایند. سال جاری با وجود تمام فراز و نشیب هایی که گریبان بسیاری از گردهمایی های عظیم را گرفت و یک به یک را مجبور به تعویق یا لغو کرد، اسکار 2021، با تفاوت های چشمگیر برگزار خواهد شد.

هر آنچه باید درباره نود و سومین دوره جوایز اسکار بدانید

به طور معمول، در سال های گذشته از اواسط ماه دسامبر، انجمن سینما پر از همهمه فیلم ها و بازیگران مدعی اسکار بوده است. اما مطمئنا 2020 یک سال غیر طبیعی بود که اسکارهای 2021 هم از تأثیرات آن در امان نیستند. بنابراین، تکلیف جوایز نود و سومین دوره اسکار چه می گردد؟ چه زمانی برگزار می گردد؟ آیا کسی در مراسم حضور خواهد داشت؟ کدام فیلم های مدعی باید آنالیز شوند؟ این ها سوالات پر تکراری هستند که بهتر است نگاهی دقیق تر به هرکدام بیندازیم.

زمان پخش اسکار 2021

از سال 2004، فقط المپیک زمستانی می توانست مراسم اسکار را از برگزاری در ماه فوریه خارج کند. اما به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تأثیرات بیشماری که بر صنعت فیلم اعم از تأخیر در اعلام، فراوری و اکران عمومی داشته است، آموزشگاه تصمیم گرفت مراسم را از تاریخ اصلی خود یعنی 28 فوریه، به 25 آوریل 2021 به تعویق بیاندازد.

عظیمداشت فیلم های 2020 آن هم در حالی که تقریبا پنج ماه از 2021 را پشت سر گذاشتیم احساس عجیب و غریبی دارد، اما اگر به تاریخ این مراسم در سال های گذشته نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که چند تا از اسکارها در اواخر ماه مارس، و اوایل آوریل برگزار شدند.

بدون احتساب چند سال اول که 5 مراسم را در طول سه سال برگزار کردند، 25 آوریل دیرترین تاریخ در مراسم اسکار است که از سال 1966 تا به امروز اجرا شده، که در آن سال فیلم اشک ها و لبخند ها (Sound of Music) توانست جایزه برتر را به خود اختصاص دهد.

زمان اعلام نامزدهای نود و سومین مراسم اسکار

واضح است که برای برگزاری مراسم، باید نامزدهایی هم به منظور اهدای جوایز وجود داشته باشند. به طور معمول نامزدهای این رقابت در اواسط ژانویه اعلام می شدند، که روز اعلام نامزدها برای هواداران اسکار مانند صبح اولین روز سال نو پر از هیجان است و همه می خواهند بدانند چه کسی نامزد شده و چه کسی آن را از دست داده است.

برای اسکار 2021، انتخاب نامزد ها از 1 فوریه با رأی گیری مقدماتی دسته بندی هایی مانند بهترین مستند، بهترین فیلم بین المللی، بهترین جلوه های بصری و موارد دیگر آغاز می گردد که در نهایت لیستی آماده شده و توسط اعضای شعب آموزشگاه وابسته به آن ها رأی گیری می گردد. رأی گیری مقدماتی سال جاری در تاریخ 5 فوریه به خاتمه می رسد و فهرست نهایی در 9 فوریه اعلام می گردد. آغاز رأی گیری تعیین نامزدها از 5ام تا 10ام ماه مارس خواهد بود و نامزدهای نود و سومین دوره اسکار در 15 مارس تعیین و به سرعت اعلام خواهند شد.

چه کسی اسکار 2021 را میزبانی می نماید

به بیان ساده، هنوز نمی دانیم چه کسانی میزبان اسکار سال 2021 هستند. با بیش از چهار ماه فرصت تا آغاز مراسم و انجام دادن یا ندادن واکسیناسیون و این تصمیم که می توان مراسم اسکار را به صورت سنتی برگزار کرد یا خیر، نظر دادن درباره نحوه میزبانی هنوز زود است.

در دو سال گذشته تصمیم هایی مبنی بر برگزاری بدون میزبان مراسم گرفته شد. این پیشنهاد مطرح شد که برای آنچه معمولا پسندیده ترین کار در هالیوود به حساب می آید، ممکن است بهتر باشد که به جای مجری ها، فیلم ها معرف عناوین باشند. با این حال، تصمیم درباره حضور داشتن یا نداشتن مجری با هر فرمتی که این برنامه استفاده می نماید به عهده تهیه کنندگان است که هفته گذشته ددلاین اظهار داشت جسی کالینز، استیسی شر و کارگردان برنده اسکار، استیون سودربرگ از اعضای آن خواهند بود. در اعلام تیم تهیه کننده، رییس آموزشگاه، دیوید روبین و مدیر عامل آموزشگاه، داون هادسون در بیانیه ای گفتند:

چه فیلم هایی واجد شرایط دریافت جوایز اسکار 2021 هستند

تغییر تاریخ اسکار تا حد زیادی به فیلمسازان این فرصت را داد تا پس از تأخیرهای مربوط به شرایطی که این ویروس ایجاد نموده است، پروژه های خود را به خاتمه برسانند و همچنان فرصت کسب جوایز سال جاری را داشته باشند. برای انجام این کار، آموزشگاه مجبور بود پنجره واجدین شرایط اسکار 2021 را باز بگذارد. به طور معمول، در سال های گذشته فیلم ها باید از اول ژانویه تا 31 دسامبر اکران می شدند، اما برای سال 2021 آموزشگاه فیلم هایی را که بین 1 ژانویه 2020 تا 28 فوریه 2021 اکران شده اند را هم می پذیرد. به دلیل شرایط فوق العاده، اسکار سال جاری یک قانون دیگر را هم افزود. معمولا برای واجد شرایط بودن، فیلم ها مجبور به اجرای انحصاری هفت روزه در سینماها هستند، اما از آنجا که سالن های سینما به دلایل ایمنی مجبور به تعطیلی بودند و استودیوها مجبور به تصمیم گیری درباره بهترین حالت اکران فیلم های خود شدند، آموزشگاه برای فیلم هایی که قصد داشتند در سالن های سینما، یک دوره مقدماتی یا کامل داشته باشند، در عوض سیستم پخش به درخواست (VOD) را تصویب کردند، با این فرض که سایر شرایط را داشته باشند.

احتمال برنده شدن کدام فیلم ها در اسکار بیشتر است؟

حالا که قوانین بازی تعیین است، بازیکن ها چه کسانی هستند؟ انتخاب و رای دادن به فیلم ها و نامزدهای منتخب اسکار در سال های گذشته ساده تر بود. زیرا تا قبل از برگزاری این مراسم، گردهمایی های دیگری با شور و هیجان بیشتر و پر سر و صداتر به آنالیز آثار سینمایی در سراسر دنیا می پرداختند و این کار حداقل زمینه روشن تری به داوران اسکار می داد. اما با لغو بسیاری از مراسم ها این کار کمی سخت شد. با این حال در اینجا خلاصه ای از گزینه هایی که ممکن است در این بازی شانس برنده شدن داشته باشند را مرور می کنیم.

  • 16 فیلم که احتمالا در اسکار 2021 با یکدیگر رقابت خواهند کرد

بلک باتم ما رینی (Black Bottom Ma Rainy)

چادویک بوزمن توجه بسیاری را به این اقتباس از آگوست ویلسون جلب نموده، و به حق به عنوان آخرین فیلمش خوش درخشیده است. در کنار آن، حضور ویولا دیویس در دکور زیبایی مربوط به سال 1920 به کارگردانی جورج سی ولف را که می تواند در صدر فیلم های سال جاری باشد، دست کم نگیرید.

سرزمین آرواره ها (Nomadland)

فرانسیس مک دورمند که دو بار برنده اسکار شده است، برای سومین اسکارش در داستانی از زنی که به دنبال رکود عظیم آمریکا سبک زندگی کوچ نشینی را می پذیرد، به رقابت می پردازد. کارگردان این فیلم کلوئی ژائو که گویا توجه منتقدان را جلب نموده، به تازگی پس از کسب جایزه از جشنواره تورنتو و ونیز، جوایز برتر منتقدان بوستون را هم به دست آورده است.

منک (Mank)

روایت داستان نویسنده فیلم همشهری کین توسط دیوید فینچر در راستای موضوعی که دوست دارد اسکار به آن اعطا گردد که در کل در دسته فیلم هایی قرار می گیرد که درباره هالیوود ساخته شده اند. انتظار می رود فیلم پرجزئیات فینچر، با بازی های شگفت انگیز تقریبا در همه رشته ها نامزد شده باشد.

  • واکنش های اولیه به منک؛ فیلم فینچر شانس عظیم اسکار است

دادگاه شیکاگو 7 (The Trial of the Chicago 7)

با به تصویر کشیدن کشوری که با اختلافات نژادی و جو سیاسی دست و پنجه نرم می نماید، کارگردان آرون سورکین، محاکمه برجسته ی 1968 را در راستای بسیاری از مسائلی که امروز هم با آن ها سر و کار داریم بازگو می نماید. نوشته های سورکین، که قبلا برای آن ها برنده اسکار شده بود و گروه قوی شیکاگو 7 جایگاهشان را در این رقابت حفظ خواهند کرد.

یک شب در میامی (One Night in Miami)

رجینا کینگ در اولین نامزدی بازیگری خود اسکار گرفت، آیا می تواند با اولین کارگردانی هم این افتخار را دوباره کسب کند؟ کینگ با تمرکز بر چهار رهبر نمادین حقوق مدنی، مالکوم ایکس، محمد علی کلی که در طول فیلم همچنان کاسیوس نامیده می گردد، سام کوک و جیم براون، نشان داده است که او در پشت دوربین به اندازه مقابل آن با استعداد است.

پدر (The Father)

از زمان برنده شدن اسکار آنتونی هاپکینز برای فیلم سکوت بره ها نزدیک به 30 سال می گذرد، اما ممکن است این بازیگر 83 ساله سال جاری برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد گردد که در نقش مردی بازی می نماید که با زوال عقل خود در حال مبارزه است. این فیلم، نوشته فلوریان زلر که به تازگی کارگردان شده است، در لیست بهترین فیلم ها دیده می گردد.

  • آنتونی هاپکینز با فیلم پدر برای دومین جایزه اسکارش خیز برداشت

اخبار دنیا (News of the World)

یکی از معدود فیلم هایی است که سال جاری رویکرد سنتی تری برای استراتژی اکران دارد. فیلم وسترنی تام هنکس ساخته پل گرینگراس، امیدوار است همچون فیلم هایی مانند شهامت واقعی (True Grit) و نابخگردده (Unforgiven) که از مدعیان اصلی، اما ناکام اسکار در سال های گذشته بودند، به این جایزه ارزشمند دست یابد.

روح (Soul)

10 سال از نامزدی داستان اسباب بازی 3 به عنوان بهترین فیلم پیکسار می گذرد، اما سال جاری این استودیو با آخرین فیلمش ادعای شکستن آن طلسم چندین ساله را در سر دارد. اگر به خاطر داشته باشید، در سال گذشته فیلم انگل (Parasite) توانست از سد بهترین فیلم های خارجی زبان بگذرد و جایزه اسکار را از آن خود کند. به نظر شما پیت داکتر می تواند همین کار را برای دنیای انیمیشن انجام دهد؟

5 همخون (Da 5 Bloods)

اسپایک لی دو سال پیش اسکاری که خیلی قبل تر شایسته اش بود را از آن خود کرد، و او همچنان ثابت کرد که یکی از مهم ترین فیلم سازانی است که با جدیدترین موضوعات فیلم هایش معرفی می گردد. علاوه بر اینها، لی توانست یک فرصت عالی به بازیگر قدیمی، دلروی لیندو با بازی درخشانش بدهد.

فیلم های دیگری که درباره آن ها بحث می گردد

میناری (Minari)، زن جوان نوید دهنده (Promising Young Woman)، صدای فلز (Sound of Metal)، جشن پایکوبی خاتمه سال (The Prom)، آسمان نیمه شب (The Midnight Sky)، پالم اسپرینگز (Palm Springs)، مرد نامرئی (The Invisible Man)، بورات فیلم دنباله دار (Borat Subsequent Movie film)، زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984).

در خاتمه باید گفت که فصلی غیر معمول برای اسکار در پیش است. با تمام تدابیر اندیشیده شده، امیدواریم همه چیز به بهترین شکل خود به پیش رود و ما مثل همواره شاهد برگزاری هرچه با شکوه تر این مراسم پر هوادار باشیم.

منبع: cinemablend

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1432

به "هر آنچه باید درباره نود و سومین دوره جوایز اسکار بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره نود و سومین دوره جوایز اسکار بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید