همواره در تنگناها ابتکار عمل دولت ها بیشتر می گردد

به گزارش مجله پیکوشو، هفدهم آذرماه لایحه بودجه سال 99 به عنوان سند دخل وخرج کشور در سال آینده از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. رقم کل این لایحه با رشد 14 درصدی نسبت به بودجه سال 98، به 1988 هزار میلیارد تومان رسیده است. دولت در لایحه بودجه سال آینده کل کشور پیش بینی نموده است درآمدهای اقتصادیاتی خود را نزدیک به 27 درصد نسبت به قانون بودجه امسال افزایش دهد. یکی از خصوصیت های لایحه بودجه 99، کاهش 66 درصدی درآمدهای مورد انتظار از فروش نفت و فرآورده های نفتی است که به نظر می رسد دولت می خواهد از محل فروش و واگذاری اوراق اقتصادی و واگذاری شرکت ها آن را جبران کند.

همواره در تنگناها ابتکار عمل دولت ها بیشتر می گردد

از وبلاگ روشن دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصاد در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: با توجه با کاهش سهم نفت در بودجه سال آینده دولت مجبور است که ساختار بودجه را تغییر دهد و بخشی از منابع درآمدی خود را بر مبنای مالیات ستانی تنظیم کند.

او معتقد است که مالیات مشخص شده در لایحه بودجه سال آینده نسبت به فراوری ناخالص داخلی کمتر است؛ کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه رقم مالیاتی بیشتری را پرداخت می نمایند. عدد و رقم مالیات نسبت به بودجه کل کشور 10 درصد است.

حق شناس می گوید: رقم مشخص شده برای مالیات یعنی 195 هزار میلیارد تومان، سهم 40 درصد اقتصاد ایران است؛ یعنی ما 60 درصد فرار یا معافیت مالیاتی در کشور داریم.

به گفته حق شناس در شرایط حاضر دولت باید با قوت و قدرت بیشتری جلوی فرار مالیاتی را بگیرد؛ این رقم های مالیاتی واقعاً با اقتصاد ایران همخوانی دارد به شرط اینکه معافیت های مالیاتی هدفمند گردد و جلوی فرار مالیاتی گرفته گردد.

حق شناس در پاسخ به اینکه دولت چه زیرساختی در اختیار دارد تا مطالبه عدالت مالیاتی را عملیاتی کند؟ می گوید: اگر اراده ای قوی برای افزایش مودیان مالیاتی وجود داشته باشد، حتماً برای جذب مالیات سازوکار مناسبی تعریف می گردد. همواره در تنگناها و در شرایط اضطرار نوآوری و ابتکار عمل دولت ها بیشتر می گردد.

او ادامه می دهد: دولت محدودیت شدیدی در حوزه درآمدهای نفتی دارد و از سمتی دیگر بخشی از هزینه جاری اجتناب ناپذیر است، لذا به اجبار دولت باید مالیات ها را وصول کند و در این حوزه به دنبال راهکاری نو هم باشد.

او تاکید می نماید: اخذ مالیات انتخاب دولت نیست، این یک اجبار است. دولت منابع درآمدی دیگری در اختیار ندارد. این مثال شاید مصداق حال امروز دولت باشد. فردی در شرایط عادی شاید 2 کیلومتر در روز دوندگی کند ولی اگر گرگی به او حمله کند این سرعت به 100 کیلومتر در روز هم می رسد؛ این مصداق امروز شرایط دولت است.

به گفته حق شناس دولت در حوزه بازنگری در قانون مالیات و کاهش معافیت های مالیاتی لایحه ای تقدیم مجلس نموده است. راهبرد و جهت گیری دولت این است که معافیت های مالیاتی به حداقل برسد.

او درباره اینکه آیا در شرایط تحریم فراوری و اقتصاد کشور ظرفیت و توان پرداخت مالیات با رقم بالاتر را دارد یا خیر؟ می گوید: اول اینکه دولت باید پایه مالیاتی خود را بالاتر ببرد؛ از طرفی در شرایط تحریم و محدودیت واردات و تجارت خارجی باید دولت ها ابتکار عمل را دست بگیرند و روی فراوری داخلی و حمایت از فراوری برای ظرفیت بخشی به آن کوشش نمایند. تحریم ها و بودجه بدون نفت فرصتی است که باید از آن برای رونق بخشیدن به اقتصاد و اصلاح ساختار مالی بهره برد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 697

به "همواره در تنگناها ابتکار عمل دولت ها بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همواره در تنگناها ابتکار عمل دولت ها بیشتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید