پهپادهای یمنی، بورس عربستان را ساقط کردند

به گزارش مجله پیکوشو، یک روز پس از عملی شدن تهدید ارتش یمن درخصوص توازن بازدارنده هشتم و حمله 14 پهپاد این کشور به بخش های مختلف عربستان و تأسیسات نفتی آرامکو در جده، سهام سعودی پرشتاب ترین سقوط در یک روز را در چند سال اخیر تجربه کرد که تبعات سنگینی برای دولت عربستان به بار آورد.

پهپادهای یمنی، بورس عربستان را ساقط کردند

به گزارش رویترز، جدول بورس عربستان در حالی در واپسین ساعات کاری روز یکشنبه در بسیاری شاخص ها به رنگ قرمز درآمده بود که به رغم اعلام حمله پیروز پهپادی از سوی انصارالله، سعودی ها برای فرار از تبعات این حمله سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت داشته و اعلام کردند، سه پهپاد یمنی را سرنگون و یک پهپاد و دو موشک را نیز در داخل یمن منهدم نموده اند.

با وجود این، تبعات این اتفاق دامن عربستان را گرفت و بورس عربستان در واپسین ساعات یکشنبه تعیین کرد، سهام TASI با 1.9 درصد سقوط، بالاترین افت از اکتبر 2020 را داشته، سهام بانک الراجحی 2.2 درصد پایین آمده و سهام نفتی آرامکوی عربستان نیز 1.9 درصد تنزل داشته است. جدی نگرفتن تهدید انصارالله و در پی آن شاخص های قرمز جدول بورس که به نوشته اینوستینگ علاوه بر سهام نفتی، سهام بخش های مرتبط با ساخت و ساز، هتلداری و توریسم و حمل و نقل را نیز تحت الشعاع قرار داده است، با برهم زدن مهم ترین قرارداد نفتی عربستان، ضربه سنگین تری به این کشور وارد آورد چرا که با تعیین شدن خسارت به تأسیسات نفتی آرامکو پس از حمله پهپادی، شرکت هندی ریلایسنس اینداستریز نیز قرارداد فروش 20 درصد سهام خود به ارزش 15 میلیارد دلار به آرامکوی عربستان را یکسویه لغو کرد.

اما سعودی ها برای سرپوش گذاشتن بر این شکست، با به راه انداختن بازی رسانه ای دیگری، سقوط ناگهانی بورس خود را به تبعات مالی کرونا مربوط کردند و شبکه العربیه عربستان با پوششی گسترده سعی در واقعی جلوه دادن آن کرد. با این حال به نوشته مینت، این نقشه ها و بیانیه ها نیز کارساز نشد و شرکت هندی که در سال 2019 در قراردادی با زمان نامعین فروش سهام خود را به عربستان مکتوب نموده بود، با صدور بیانیه ای نوشت: آرامکو شریک مورد قبول ما در عربستان است و ما همکاری با این شرکت را ادامه می دهیم اما نمی توانیم زمان دقیقی برای آن اعلام کنیم.

اختلال در سیستم پروازی ریاض

عملیات بزرگ اخیر ارتش و نیروهای مردمی یمن علیه عربستان علاوه بر بورس، پروازهای این کشور را نیز با اختلال شدیدی روبرو کرد. طوری که به نوشته رویترز، سیستم مانیتورینگ فرودگاه ریاض برای دقایقی طولانی قطع شد و پروازهای ورودی به این فرودگاه بین 20 دقیقه تا یک ساعت تأخیر را تجربه کردند. در این میان پرواز دبی با 45 دقیقه معطلی در آسمان و پرواز دوحه با 19 دقیقه تأخیر برای فرود، بیشترین آسیب را از این اختلال داشتند.

این مصائب سعودی ها در شرایطی است که به نوشته وال استریت ژورنال، انصارالله با دستیابی به بخش های استراتژیک دریای سرخ در مرزهای غربی یمن، در خشکی نیز بیشترین پیشروی در یک سال اخیر را داشتند. به طوری که با عملیات ارتش و نیروهای مردمی یمن، نیروهای سعودی و اماراتی پس از عقب نشینی از مواضعی در مأرب، بندر غربی حدیده را نیز به طور ناگهانی ترک کردند. همزمان با این عقب نشینی ها اما ائتلاف سعودی برای حفظ پرستیژ خود و انکار پیروزی های انصارالله، بازی را تمام شده اعلام ننموده و بار دیگر وعده اعزام نیرو به مأرب را داده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1929

به "پهپادهای یمنی، بورس عربستان را ساقط کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پهپادهای یمنی، بورس عربستان را ساقط کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید