چرا بیش از حد خمیازه می کشید؟!

به گزارش مجله پیکوشو، آیا تا به امروز به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود بیش از حد خمیازه بکشید؟ بسیاری از مردم بر این باورند که خمیازه کشیدن زمانی رخ می دهد که ما احساس خستگی، کسالت یا بی حالی می کنیم. خمیازه کشیدن

چرا بیش از حد خمیازه می کشید؟!

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

....................

آیا تا به امروز به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می گردد بیش از حد خمیازه بکشید؟ بسکمک از مردم بر این باورند که خمیازه کشیدن زمانی رخ می دهد که ما احساس خستگی، کسالت یا بی حالی می کنیم. خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند از دلایل بسکمک ناشی گردد.

خمیازه کشیدن را می توان این گونه تعریف کرد که عملی غیر ارادی از باز کردن دهان به طور کاملاً باز، پایین افتادن فک و سپس استنشاق هوا به داخل می باشد که ریه ها را پر می کند و موجب منبسط شدن ریه ها می گردد، عضلات شکم را منقبض می کند و دیافراگم را به سمت پایین حرکت می دهد. همه ما خمیازه می کشیم.

تحقیقات نشان داده است که حتی نوزادان متولد نشده در رحم مادرشان خمیازه می کشند. دلیل واقعی پشت این قضیه چیست؟ آیا ناشی از کسالت یا خستگی است یا از برخی از مسائل زمینه ای سلامتی سرچشمه می گیرد؟

بیایید آن را پیدا کنیم.

علل خمیازه کشیدن بیش از حد

 تحقیقات علمی نشان می دهد که یکی از دلایل اصلی خمیازه کشیدن، افزایش سطح دی اکسید کربن یا کاهش سطح اکسیژن در خون می باشد. خمیازه کشیدن، عمل انعکاسی بدن می باشد تا اطمینان حاصل گردد اکسیژن به اندازه کافی در ریه ها وجود دارد که در نتیجه به داخل جریان خون انتقال داده می گردد.

 یکی از نظریات، مبتنی بر این است که خمیازه کشیدن به حفظ دمای مغز کمک می کند. وقتی فردی خسته می-گردد یا درست نخوابیده است، در نتیجه خستگی یا بی خوابی، دمای مغزش افزایش پیدا می کند. وقتی فردی خمیازه می کشد، بدن خنک می گردد، عضلات و مفاصل انعطاف پذیر می شوند، و دمای مغز هم متعادل می گردد.

 اگر در محل کار بیش از حد خمیازه می کشید، دلیل آن می تواند خستگی یا کسالت باشد. بر اساس یک نظریه اجتماعی، در زمان های قدیم، مردم خمیازه می کشیدند تا دندان های خود را به منظور ایجاد ارعاب و ترس به دیگران نشان دهند. این روش آن ها برای هوشیار بودن، محسوب می شد. این همان چیزی است که از نسل ها منتقل شده است و در حال حاضر مردم وقتی خسته می شوند یا احساس کسلی می کنند و می خواهند بر روی چیزی دقت کنند یا در پی تغییر در فعالیت های خود هستند، خمیازه می کشند.

 نورون های آینه ای یا سلول های عصبی آینه ای که در مغز یافت می شوند، مسئول خمیازه کشیدن هستند. به دلیل وجود این نورون های آینه ای، زمانی که فردی خمیازه کشیدن فرد دیگری را مشاهده می کند، او هم همان عمل را تقلید می کند.

 هنگامی که مواد شیمیایی مانند سروتونین، گلوتامین و دوپامین در مغز ترشح می شوند که بر روی احساسات، خلق و خوی و اشتهای یک فرد تأثیر می گذارند، می توانند موجب خمیازه کشیدن فرد هم بشوند.

 گاهی اوقات، خمیازه کشیدن بیش از حد، ممکن است اختلال خواب را نشان دهد. به این دلیل که اگر شما به اندازه کافی استراحت نداشته باشید، احساس خستگی و بی حالی می کنید و این مسئله می تواند شروع خمیازه کشیدن باشد.

آیا خمیازه کشیدن بیش از حد ناشی از مشکل سلامتی است؟

خمیازه کشیدن مداوم می تواند نشان دهنده یک بیماری یا اختلال زمینه ای باشد. تحقیقات نشان داده است که اگر خمیازه کشیدن با سایر علائم مانند تنگی نفس، اضطراب، افزایش ضربان قلب، سردردهای مزمن و مانند آن همراه باشد، می تواند ناشی از بیماری های تهدید کننده زندگی مانند بیماری های قلبی، تومور مغزی، صرع و غیره باشد. در این شرایط، عصب واگ، باعث می گردد ضربان قلب و فشار خون کاهش یابد. در نتیجه، سطح اکسیژن در خون کاهش یافته، موجب می گردد فرد بیش از حد طبیعی خمیازه بکشد.

در بیشتر موارد، خمیازه کشیدن بیش از حد، با پیشه کردن یک شیوه زندگی سالم کنترل می گردد. خواب به موقع و حداقل به مدت هفت تا هشت ساعت، بدن را فعال نگه می دارد و این مشکل را تحت کنترل در می آورد. بهبود یک الگوی تنفسی به نام مثال، تنفس عمیق تا حدی که اکسیژن کافی به بدن برسد راه دیگری برای متوقف کردن این مشکل است. اگر فردی در انتها روز، احساس خستگی و خواب آلودگی کند، خمیازه کشیدن یک حرکت کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر همیشه احساس خستگی می کنید و حتی بعد از ایجاد تغییراتی در سبک زندگی بدون هیچ دلیل آشکاری، بیش از حد خمیازه می کشید، در اولین فرصت در پی کمک پزشکی باشید تا از هر گونه مسائل جدی و زمینه ای سلامتی ممانعت به عمل آورید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1856

به "چرا بیش از حد خمیازه می کشید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بیش از حد خمیازه می کشید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید