چگونه انیمیشن کارآگاه موش بزرگ فیلم های بلند دیزنی را نجات داد؟
به گزارش مجله پیکوشو، دیزنی سال 2007 پیکسار را به عنوان یکی از محبوب ترین استودیوهای انیمیشن سازی جهان خرید و از آن موقع به بعد به نام استودیو انیمیشن والت دیزنی شناخته می گردد. اگرچه دیزنی در حال حاضر یکی از بزرگ ترین شرکت های چند رسانه ای جهان است اما شاید باور نکنید انیمیشن های بلند این استودیو در نقطه خاصی از تاریخ در معرض نابودی کامل قرار داشتند که به لطف کارآگاه موش بزرگ (The Great Mouse Detective) نجات پیدا کردند.
دیزنی سال 1923 با نام استودیو کارتون برادران دیزنی تاسیس شد و سال 1926 به استودیو والت دیزنی تغییر کرد اما این آخرین تغییر نام یکی از محبوب ترین استودیوهای انیمیشن سازی دنیا نبود؛ در چند سال بعد به سمت ساخت انیمیشن های سینمایی بلند روی آورد و تغییرات زیادی در زیرساخت هایش به وجود آورد، این موارد منجر به تغییر نام استودیو به شرکت والت دیزنی شد؛ این تغییر در برای جدا کردن استودیو از سایر بخش های شرکت انجام شد.
چگونه استودیو انیمیشن سازی دیزنی در معرض نابودی کامل نهاده شد؟
دیزنی در اولین سال های پس از تاسیس به ساخت انیمیشن های کوتاهی از جمله کمدی های آلیس (Alice Comedies) و اسوالد، خرگوش خوش شانس (Oswald the Lucky Rabbit) روی آورد. سال 1934 برای ساخت اولین انیمیشن بلند سینمایی اش برنامه ریزی کرد و شاید همه مسائل از همین جا آغاز شد. سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs) نخستین انیمیشن بلند دیزنی بود که با استقبال خوبی هم روبرو شد؛ در نتیجه سود حاصل از این فیلم صرف بزرگ کردن شرکت، استخدام کارمندان بیش تر و صد البته چراغ سبز برای ساخت انیمیشن های بلند دیگر شد.
پینوکیو (Pinocchio) و فانتازیا (Fantasia) محصول سال 1940 از جمله آثاری بودند که از دیزنی چراغ سبز گرفتند اما شکست تجاری سختی را متحمل و منجر به بدهکاری سنگین شرکت شدند؛ در نتیجه دیزنی مجبور شد برای تداوم بقایش در پی منابع عایدی تازهی باشد و تغییراتی ایجاد کند. پس فراوری فیلم های بلند را متوقف کرد و دوباره به ساخت انیمیشن های کوتاه روی آورد اما وقتی این کار هم جواب نداد دوباره فیلم های کوتاه را متوقف کرد و به سراغ انیمیشن های بلند رفت. این تصمیم حیات دیزنی را تداوم بخشید و با اقبال مخاطبان و منتقدان روبرو شد. والت دیزنی در این برهه بر کارهای تازهی مثل فیلم های لایو اکشن، آثار تلویزیونی و پارک های موضوعی متمرکز شد که منجر به فراوری کوهی از آثار شد که نمی توانستند به سرعت اکران شوند و سرمایه اولیه شان را بازگردانند.
علیرغم این که دیزنی در این سال ها زنده ماند و چند اثر پیروز را هم راهی سینماها کرد اما سال 1960 با ضرر مالی سنگینی روبرو شد که به تعدیل نیروی گسترده ای انجامید اما این خاتمه مصیبت های این استودیو نبود؛ والت دیزنی سال 1966 درگذشت و سپس سال 1971 برادرش روی اولیور فوت کرد و شرکت به اسموند کارت واکر و دان بی تاتوم رسید. در این شرایط انیماتورهای تازه نفس از جمله دان بلوث جایگزین تیم قبلی شد اما به علت این که آثارش در مرحله توسعه با مشکل روبرو می شد تصمیم گرفت از دیزنی جدا گردد و در دهه 80 میلادی استودیوی انیمیشن سازی خودش را تاسیس کند؛ استودیویی که خیلی زود به رقیب شماره یک دیزنی تبدیل شد.
بیش تر انیماتورهای به جای مانده به علت آن چه اقدام خلاف میل شرکت خوانده می شد، اخراج شدند اما مصیبت های بزرگ تر در راه بودند. سال 1985 دیگ سیاه با بودجه 44 میلیون دلاری اکران شد اما در گیشه به مقدار ای افتضاح کرد که با فروش 21 میلیون دلاری به یک بمب باکس آفیس تبدیل شد و شرکت را به ورطه سقوط کشاند.
کتاب موش کارآگاه 1 باسیل از خیابان بیکر اثر ایو تایتوس نشر محراب قلم
14,900 تومان
مشاهده و خرید
چگونه کارآگاه موش بزرگ دیزنی را نجات داد؟
پس از شکست سنگین دیگ سیاه کوشش های خصمانه بسیاری برای تصاحب شرکت انجام شد اما مدیران شرکت کمپینی را برای نجات دیزنی تاسیس کردند؛ در نتیجه آن مایکل آیزنر به عنوان مدیر عامل تازه و فرانک ولز به عنوان رئیس تازه کمپانی انتخاب شدند. از آن جایی که دیزنی سال ها قبل بر فراوری لایو اکشن، آثار تلویزیونی و ساخت پارک های موضوعی متمرکز شده بود، آیزنر تصمیم گرفت ساخت انیمیشن های بلند سینمایی را متوقف و در عوض انیمیشن های آینده را برون سپاری کند.
در نهایت پیتر اشنایدر به عنوان رئیس بخش انیمیشن انتخاب شد و این بخش سال 1985 دستخوش تغییرات گسترده ای شد و انیمیشن کارآگاه موش بزرگ سال 1986 منتشر و با وجود بودجه 14 میلیون دلاری اش پیروز شد در سراسر دنیا بیش از 50 میلیون دلار بفروشد.
فروش بالای کارآگاه موش بزرگ مدیران را نسبت به کارکرد درست بخش انیمیشن های بلند مطمئن کرد. در هر صورت بدیهی است که اگر این فیلم هم راه پیشینیانش را دنبال می کرد احتمالا آیزنر برای همواره به ساخت انیمیشن های بلند دیزنی خاتمه می داد اما خوشبختانه این اتفاق به وقوع نپیوست.
همه این اتفاقات تلخ و شیرین در نهایت به دوره رنسانس دیزنی منجر شد؛ سال هایی که انیمیشن های بلند، توسعه فوق العاده ای پیدا کردند و آثار جاودانی مثل پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid)، امدادگران: ماموریت زیرزمینی (The Rescuers Down Under)، دیو و دلبر (Beauty and the Beast) و علاءالدین (Aladdin) فراوری شدند.
در کارآگاه موش بزرگ چه گذشت؟
کارآگاه موش بزرگ به وسیله ران کلمنتس، جان ماسکر، برنی متینسون و دیو میچر کارگردانی شد و داستان آن در اصل بر اساس یک مجموعه کتاب بچگانه بود. فیلم داستان موش کارآگاهی به نام باسیل را دنبال می کرد که در ماموریت دشواری در پی یافتن مغز متفکر جنایتکاری به نام پروفسور راتیگان بود. شخصیت باسیل به شدت از کارآگاه افسانه ای شرلوک هلمز الهام گرفته و به نوعی نمونه انیمیشنی این کارآگاه محبوب دنیای ادبیات و سینما است.
ایده خلق این شخصیت نخستین بار سال 1977 و حین ساخت انیمیشن نجات دهندگان مطرح شد اما ساختش تا سال 1982 به تعویق افتاد تا این که بالاخره به وسیله مدیران تایید و در نهایت راهی برای نجات تاریخ انیمیشن های دیزنی شد.
کوله پشتی دیزنی مدل Mickey and Goofy Basketball
4,200,000
3,130,000
تومان
ربات دیزنی مدل بازلایتر
1,500,000
تومان
محصولات دیزنی در خبرنگاران
مشاهده همهمنبع: movieweb
منبع: دیجیکالا مگ