کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند، عکس

به گزارش مجله پیکوشو، کاخ ریاست جمهوری فنلاند در گوشه خیابان اسپلانادی (Esplanadi) در شهر هلسینکی قرار گرفته است. عمارت این مجموعه؛ مشرف بر میدان بازار (Market Square) است که یکی از سه مرکز مسکونی رسمی محسوب می شود که در اختیار مقام ریاست جمهوری کشور فنلاند قرار گرفته است. البته شخص رئیس جمهور در این مجموعه ساکن نیست و از ساختمان های آن به نام مراکز اداری و محل اقامت کارکنان نهاد ریاست جمهوری این کشور استفاده شده و همچنین برخی از رویدادهای رسمی هم در این مجموعه برگزار می شود.

کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند، عکس

تاریخچه کاخ ریاست جمهوری فنلاند

در اوایل سال 1800 میلادی در محلی که بعدها کاخ ریاست جمهوری در آن ساخته شد، یک انبار نمک قرار داشت. در این زمان یکی از سرشناس ترین و پیروز ترین بازرگانان شهر هلسینکی به نام یوهان هنریک هایدنستراخ (Johan Henrik Heidenstrauch) با خرید این منطقه ها، خانه خود را در این محل بنا کرد. طراحی این خانه از طریق معماری به نام پر گرانستت (Pehr Granstedt) انجام شده و چون به نسبت سایر خانه های متعلق به تاجران آن زمان بسیار بزرگ تر و متفاوت تر بود، بسیار جلب توجه می کرد. خاتمه در سال 1837 میلادی این خانه به طور رسمی از طریق حاکم نظامی وقت در کشور فنلاند خریداری شد.

در آن زمان تزار روسیه یعنی نیکلای اول هم از این خانه دیدن کرده و خواستار خریداری و استفاده به نام اقامتگاه وی در شهر هلسینکی شد. در فاصله سال های 1843 تا 1845، این قصر و مجموعه مرتبط با آن بازسازی و طی این عملیات، جبهه نوی به مجموعه اضافه شد که شامل یک کلیسای کوچک، تالار ضیافت؛ آشپزخانه و سالن پایکوبی بود. خاندان امپراطوری تا سال 1854 میلادی از این مجموعه استفاده نکرده بودند تا زمانی که در سال 1854 میلادی گراند دوک کنستانتین از آن دیدن کرده و یک ماه در این عمارت اقامت داشت. بر اساس مستندات تاریخی هم آخرین فردی که از خاندان سلطنتی روسیه در این بنا سکونت کرد، تزار نیکولای دوم بود که در سفر و اقامت یک روزه خود به هلسینکی در سال 1915، در این قصر اقامت داشت.

در طول دوران جنگ جهانی اول از قصر ریاست جمهوری فنلاند به نام یک بیمارستان نظامی استفاده می شد و در ادامه پس از استعفای تزار یا همان گراند دوک فنلاند در سال 1917، ساختمان این قصر به نام بخشی از مایملک مجلس سنا درآمد. از این تاریخ به بعد و تا زمان جنگ های داخلی فنلاند که منجر به استقلال این کشور شد، از این مجموعه به نام مرکز فرماندهی استفاده شده است. در ادامه تاریخ پر فراز و نشیب این مجموعه که روزگاری قصر امپراطوری محسوب می شد، به دفعات آلمانی ها و افسران ارتش فنلاند در آن ساکن شده و در دوره ای هم پرنس فردریک از آن به نام اقامتگاه استفاده کرده و سپس این مجموعه تبدیل به عمارت مربوط به وزارت امور خارجه شد.

همزمان با تصویب قانون اساسی نو فنلاند در سال 1919، این مجموعه به نام محل رسمی اقامت رئیس جمهور برگزیده شد؛ در نتیجه و با این تغیر و تحولات، قصر سابق امپراطوری مورد بازسازی وسیع و کلی قرار گرفته و بسیاری از تجهیزات و مبلمان آن که در طول سال های گذشته از این قصر خارج شده بودند، به محل اصلی خود باز گردانده شدند. رؤسای جمهور کشور فنلاند تا سال 1993 میلادی در این قصر سکونت داشتند و امروزه رئیس جمهور در اقامتگاهی موسوم به مانتی نیه می (Mäntyniemi) در غرب شهر هلسینکی ساکن است.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1729

به "کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید