کدام دردها با مسکن درمان نمی شوند؟

به گزارش مجله پیکوشو، درد یک حس مشترک بین تمام موجودات زنده است. تمام انسان ها با هر سن و رنگ و نژادی این حس را تجربه نموده اند. درد جزو حواس یک انسان مانند شنوایی، بویایی، چشایی و ... طبقه بندی می گردد. تجربه درد از دوره جنینی تا سالمندی همراه انسان است و بر همین اساس بشر در طول تاریخ سعی نموده تا راه چاره هایی برای تسکین دردهای خود بیابد.

کدام دردها با مسکن درمان نمی شوند؟

دکتر سید مسعود هاشمی _ رییس انجمن درد ایران در گفت وگو با خبرنگاران، درباره انواع درد و نوع تقسیم بندی آن، گفت: دردها از نظر شدت، زمان و نوع تقسیم بندی می شوند. از نظر شدت، دردها به سه دسته خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می شوند. دردهای خفیف معمولا احتیاجی به مسکن ندارند، اما دردهای متوسط تا شدید مانند درد بعد از عمل جراحی، سیاتیک، سردردها، کمردردها و ... احتیاجمند مداخلات درمانی هستند. این مداخلات می توانند دارودرمانی یا روش های جراحی باشند.

وی ادامه داد: دردها از نظر زمان به حاد و مزمن تقسیم می شوند. دردی که کمتر از سه ماه به طول انجامد، معمولا دردهای مهمی نیستند و جزو دردهای حاد محسوب می شوند. اگر یک درد سه ماه یا بیشتر در فرد حس گردد دیگر یک درد عادی نیست و باید آنالیز گردد. این نوع دردها مزمن هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دردها انواع گوناگونی دارند، گفت: دردهای سوماتیک نوعی از درد هستند که مربوط به آسیب و زخم بافت، پوست، استخوان و مفاصل و ماهیچه ها می شوند. دردهایی که ما تجربه می کنیم، معمولا مربوط به این نوع درد است که با مصرف مسکن های معمول برطرف می شوند.

هاشمی اضافه کرد: نوع دیگر درد، دردهای ناشی از آسیب یک عصب در بدن است که با نام دردهای نوروپاتیک شناخته می شوند. این آسیب می تواند در عصب های مختلف بدن مانند نخاع، مچ دست، کمر، مغز و ... رخ دهد. این نوع دردها با مسکن های معمول درمان نمی شوند و درمان های خاص خود را دارند.

وی در ادامه گفت: دردهایی اغشایی نوعی دیگر از دردها هستند که منشاء آن اغشا داخل بدن مانند معده هستند. این نوع درد نیز به دلیل ماهیتش به درمان با مسکن پاسخ نمی دهند و باید برای تسکین این نوع درد از درمان های خاصی استفاده گردد.

هاشمی با بیان اینکه 85 درصد انسان ها در طول زندگی خود دچار کمر درد می شوند، گفت: همه این 85 درصد دچار مشکل و عارضه جدی نیستند. این عارضه زمانی جدی می گردد که زمان آن طولانی گردد و درمان درد جدی گرفته نگردد. این کار موجب می گردد درد به نوع نوروپاتیک تبدیل گردد. یک نوع از دردهای مزمن نیز هستند که بعد از عمل جراحی همچنان حس می شوند، این نوع دردها نیز نوروپاتیک شده اند. در این حالت باید دنبال درمان عصب آسیب دیده باشیم.

وی درباره روش های نوین درمان درد و جراحی نیز شرح داد و گفت: امروز در اعمال جراحی از روش های نوین و کم تهاجمی استفاده می کنیم تا کم ترین آسیب به بافت بدهای بدن وارد گردد. در این گونه اعمال از روش آندوسکوپی بدون احتیاج به بی هوشی و ایجاد برش های کوچک، به درمان فرد می پردازیم. این روش ها عوارض ناشی از اعمال جراحی و بیهوشی را کاهش می دهند. همچنین بار مالی را از دوش جامعه و سیستم بهداشت و درمان کاهش می دهند.

رییس انجمن درد ایران در سرانجام گفت: زمانی که در درمان دردهای سوماتیک که به راحتی می توان آن ها را درمان کرد، تعلل کنیم و درمان صحیح را انجام ندهیم، موجب دردهای سندروم مرکزی می شوند. این به معنای آن است که این درد در مغز ثبت می گردد. درمان دردهای مرکزی مشکل است و ما به همه بیماران توصیه می کنیم، دردها اگر از یک بازه زمانی خارج شوند، باید از مصرف خودسرانه مسکن ها پرهیز نمایند و به درمان جدی بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 125

به "کدام دردها با مسکن درمان نمی شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام دردها با مسکن درمان نمی شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید