یادداشت سفیر ایران در فرانسه درباره نقش نوفل لوشاتو در سرعت بخشی به انقلاب اسلامی

به گزارش مجله پیکوشو، سفیر ایران در پاریس در یادداشتی به مناسبت دهه فجر نوشت: نوفل لوشاتو هرچه بود و نبود حدود چهار ماه میزبان بنیان گذار انقلاب ایران شد و بسیاری از آرمان ها و آرزوها و پیغام های انقلاب اسلامی را در آنجا به صراحت عرضه داشت و از آنجا به دنیا مخابره کرد.

یادداشت سفیر ایران در فرانسه درباره نقش نوفل لوشاتو در سرعت بخشی به انقلاب اسلامی

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از بخش رسانه ای سفارت ایران، بهرام قاسمی در یادداشتی به مناسبت دهه فجر با عنوان نوفل لوشاتو، نامی آشنا و ماندگار در سیر تحولات انقلاب اسلامی ایران نوشت: قرار و سنت حسنه گردهمایی سالانه در نوفل لوشاتو در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی ایران چونان همیشه و همیشه در همه این سالیانی که رفت با داشتن مهمانی خوش نشین چون کووید آنهم در اروپا و فرانسه دیگر میسر نیست. قوانین هم راه بدهند اخلاق و حرمت جان آدمی، راه را بسته می خواهد.

اما به کنندگی از آن جمع مالوف و پایدار و دل بستگان ماندگار و به انتظار، با فراآمدن طلیعه دهه مبارک فجر به اتفاق همراهانی اندک اما نادره به کردار و همت والا در هوایی بارانی و تا حدی سرد و پرسوز راهی نوفل لوشاتو شدیم. باید دین خود را در حد بضاعت ادا می کردیم. شهردار جدید نوفل لوشاتو خانم الیزابت سانجیوی و معاون و چند همکار ایشان نیز آمده بودند و در انتظار دیدن ما. گپ و گفت ما سوز و بوران را ناکارا نموده بود و فرصتی شد برای قول و قرارهایی برای ملاقات و ضیافتی و ارائه طرح و کوشش برای رفتن به سوی یک دیپلماسی شهری و خواهرخواندگی نوفل لوشاتو با یکی از شهرهای ایران.

حضور در محوطه اقامت حضرت امام در نوفل لوشاتو ناخواسته آدمی را به قلب تمامی تحولات و شور و حال دوران انقلاب و کلام های آتشین امام و پیغام ها و سخن ها و آرمان ها و ایده هایی که باید تحقق می یافت، می کشاند. این خانه و باغ باز پر می گردد از همه آنانی که آن روزها بودند در آمد و شد و کوشش. تصاویر همگان باز جان می گیرد و همه در برابرت حاضرند، گویی همین حالاست.

پاریس و بعد نوفل لوشاتو از 14 مهر تا 11 بهمن میزبان رهبری انقلاب است. با ورود امام به نوفل لوشاتو این دهکده آرام نشسته در کنار پاریس و جنوب ورسای ناگهان و با سرعتی رعد آسا و کم نظیر به قطب و قلب اخبار فراگیر دنیای و بین المللی تحولات ایران بدل می گردد. نوفل لوشاتو دیگر یک شهر کوچک یا دهکده نبود و فراتر از کرملین و باکینگهام و الیزه و... خبرساز می نمود. فرا می داد و فرا می خواند و با تمام کوچکی خود چتری و سایه ای بسان آسمان بر سر همه جا و همگان بر کشیده بود. همه می آمدند، یکصدا، یکدل... .

از همین جاست که دیگر نوفل لوشاتو برای امام دیگر شهر و دهکده و یک نقطه خاصی از دنیا نیست. نوفل لوشاتو بخشی از تاریخ تحولات دنیا و بخشی از تاریخ معاصر ایران است که منشاء دگرگونی های عظیمی شده است.

میزان اقامت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به لحاظ کمی شاید تنها 118 روز در این نقطه آرام از دنیا باشد اما طول و عرض جغرافیایی و تاریخی و آثار کیفی ناباورانه آن به بلندای خود تاریخ و تا بیکران هاست.

یافته ها و داشته هایم بعد از این همه سال آن است که انتخاب فرانسه از سوی حضرت امام و مشاوران او انتخابی بسیار هوشمندانه و شجاعانه و از سر خرد و آگاهی کامل بوده است. فرانسه ده های 60 و 70 و حتی پیش و پس آن به آزادی و دموکراسی و قلب پرطنین اروپا و به سیاسی ترین پایتخت در دنیا و مهد روشنفکری، دانش، افکار نوین، فلسفه و انقلاب شهره بود. ایرانیان از هر کجای اروپا و آمریکا به راحتی می توانستند به آن آمد و شد کنند و آنقدر که لازم باشد، چه برای رسانه های ملی آن و یا دیگر رسانه های بین المللی امکان دسترسی به افکار و آرمان های مورد بیان رهبر انقلاب وجود داشت، آرمان ها و پیغام هایی که به گونه ای جذاب و جدید، دنیای را تحت تاثیر خود داشت.

پیغام رسای اصیل اسلام و حتی استقرار امام در یک پایتخت اروپایی و کشوری غیر مسلمان خود پدیده نوظهور و نوینی بود که تنها در قاموس و چهارچوب انقلاب اسلامی و رهبری امام می توانست توصیف و توصیه گردد. ورود امام به نوفل لوشاتو موجی از خبر و حوادث انقلاب ایران را به گونه ناگهانی و یکباره و غیرقابل باور در مقابل چشم دنیایان نهاد و یکی از مهمترین موضوعات عصر خود شد. انقلاب تحولات درونی ایران را از حوزه ملی به یک مساله دنیای و بین المللی مبدل ساخت و راهی صد ساله را یک شبه پیمود.

نوفل لوشاتو هرچه بود و نبود حدود چهار ماه میزبان بنیان گذار انقلاب ایران شد و بسیاری از آرمان ها و آرزوها و پیغام های انقلاب اسلامی را در آنجا به صراحت عرضه داشت و از آنجا به تمام دنیا مخابره کرد. نوفل لوشاتو در سرعت بخشی به پیروزی انقلاب با هزینه های بسیار کمتر از هر آنچه که باور می شد نامی ماندگار و یادگار انقلاب و امامِ آن شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1464

به "یادداشت سفیر ایران در فرانسه درباره نقش نوفل لوشاتو در سرعت بخشی به انقلاب اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت سفیر ایران در فرانسه درباره نقش نوفل لوشاتو در سرعت بخشی به انقلاب اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید