شروع همکاری جدی نفتی با روسیه و چین، گناه کردیم بنزین وارد می کنیم؟

به گزارش مجله پیکوشو، خبرنگاران: معاون وزیر نفت از افزایش 8.2 درصدی صادرات نفت خام طی پنج ماه نسخت سال جاری اطلاع داد و گفت:؛ آیا این گناه است که وزارت نفت فراوری ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی را متوقف کرد و به سمت واردات رفت؟

شروع همکاری جدی نفتی با روسیه و چین، گناه کردیم بنزین وارد می کنیم؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، منصور معظمی در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه ایران با روسیه و چین همکاری های جدی را شروع نموده است، اضافه کرد: در پنج ماه نخست سال جاری صادرات نفت خام 8.2 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هم روسیه و هم ایران در فراوری نفت و گاز توانمند هستند، توضیح داد: جزئیات همکاری ایران با دو کشور روسیه و چین در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه برای اجرای بند ق تبصره 2 بودجه 93، 70 میلیارد دلار پروژه تعیین شده است گفت: بعضی از طرح های تعریف شده برای تصویب به شورای اقتصاد فرستاده شده است؛ با توجه به اینکه اجرای این بند درسال جاری امکان پذیر نبود تصمیم گرفته شد در سالهای آینده نیز این موضوع در بودجه تکرار گردد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آمریکا روزانه 18 میلیون بشکه نفت خام فراوری می نماید و حجم واردات آن نیز 10 میلیون بشکه در روز است، گفت: در حال حاضر آمریکا بزرگترین فراوری نماینده و مصرف نماینده نفت خام در دنیا است.

معظمی با اشاره به اینکه عمده ذخایر نفت و گاز دنیا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است گفت: پس وجود داعش و اختلافات در این منطقه بسیار طبیعی است؛ تا زمانی که در خاورمیانه نفت وجود دارد و این منطقه ثقل انرژی دنیا محسوب می گردد تنازعات نیز ادامه دارد. چرا که مصرف نماینده به دنبال نفت ارزان است و اکنون بیش از فراورینماینده، مصرف نماینده است که در بازار نفت نقش بازی می نماید. از سوی دیگر هم اکنون در بین فراورینمایندگان نفت در خاورمیانه هماهنگی وجود ندارد به همین دلیل است که عربستان به دلایل سیاسی بازار نفت دیگر کشورها را گرفته است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که مصرف نمایندگان به سمت فراوری ذخایر غیرمتعارف مانند شل گس رفته اند. هرچند که قیمت تمام شده این انرژی برای آنها بالا باشد اما آنها سعی می نمایند خود را از درگیری های منطقه خاورمیانه که تأثیر بر قیمت نفت دارد دور نگه دارند.

محدودیت گازرسانی به بعضی کارخانه ها و نیروگاه ها در زمستان 93

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با تأکید براینکه وزارت نفت در دولت یازدهم سعی نموده است در فراوری نفت و گاز ثبات ایجاد کند گفت: در حال برنامه ریزی هستیم که تعیین کنیم در زمستان کدام واحدهای صنعتی و نیروگاه ها در دریافت گاز محدود شوند. البته برای حل مشکل تأمین گاز مورد احتیاج این واحدها کوشش می کنیم که فازهای پارس جنوبی را تکمیل کنیم.

وی با اظهار اینکه در جلسه ای با حضور رئیس جمهور و پیمانکاران هر هفته توسعه پارس جنوبی و میدان های مشترک آنالیز می گردد گفت: تا انتها سال جاری 100 میلیون مترمکعب به فراوری گاز کشور اضافه کرده خواهد شد که این رقم با توسعه فازهای اولویت دار پارس جنوبی محقق می گردد.

زمستان 92 نفس کشیدن در تهران سخت شده بود

معظمی گفت: یادمان نرود که زمستان سال گذشته نفس کشیدن در تهران سخت شده بود چون به نیروگاه ها سوخت مایع می دادیم.

شروع صادرات گاز به عراق اواسط سال 94

وی با اشاره به اینکه اواسط سال آینده صادرات گاز ایران افزایش خواهد یافت گفت: صادرات گاز به کشور عراق از اواسط سال 94 شروع خواهد شد و در سال 95 فراوری گاز ایران لبریز می گردد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به موضع روسیه در قبال اتحادیه اروپا و مسائلی که این اتحادیه برای دریافت گاز این کشور دچار شده اند گفت: صادرات گاز ایران به اروپا تأثیری مستقیم بر روی امنیت کشور دارد و حتما 1+5 رفتار خود را با ما در صورت اجرای این طرح بهبود خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشی کشور بین سال 96 تا 97 به روزانه سه و نیم میلیون بشکه خواهد رسید گفت: برای طرح سیراف 54 شرکت متقاضی بودند که هم اکنون در حال آنالیز متقاضیان هستیم.

معظمی اظهار کرد: بابک زنجانی نتیجه دور زدن مقررات و زیرپا گذاشتن چهارچوب هاست به همین دلیل وزارت نفت سعی کرد به سمت شفاف سازی برود.

بهره برداری فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 94، گناه کردیم بنزین وارد می کنیم؟

وی با اعلام اینکه فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس سال آینده به فراوری می رسد گفت: سال جاری و سال آینده واردات بنزین خواهیم داشت؛ آیا این گناه است که وزارت نفت فراوری ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی را متوقف کرد و به سمت واردات رفت؟ آنچه که اتفاق می افتاد نه مالی بود و نه منطقی در واقع منطق و اقتصاد می گفت که فراوری ریفرمیت در پتروشیمی ها قطع گردد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به اینکه فعال کردن حوزه دیپلماسی انرژی برای پیشبرد بعضی از اهداف وزارت نفت انجام خواهد شد گفت: با چین و روسیه کارهای جدیدی را شروع نموده ایم که در زمان مناسب جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تحریم یعنی جنگ تمام عیار مالی تأکید کرد: ما از پا ننشسته ایم و قطعا برای رسیدن به اهدافمان تحریم ها را دور خواهیم زد و پشت دیوار تحریم نخواهیم ماند. صادرات 5 ماه نخست نشان می دهد که تحریم نتوانسته است در این زمینه تأثیرگذار باشد چرا که صادرات نفت ایران در 5 ماه نخست سال جاری 8.2 درصد نسبت به برنامه تعیین شده افزایش داشت. همچنین در بخش پتروشیمی نیز شاهد 5 درصد افزایش هستیم.

معظمی با گله از اینکه سالهاست گازها می سوزند بدون آنکه کسی برای آنها گریه کند و ضجه بزند گفت: کرسنت بسته شد و به این سرنوشت دچار شد. سالهاست که گازها می سوزد و علاوه براینکه میلیاردها دلار سرمایه ملی به هدر می رود به محیط زیست نیز صدمه وارد می گردد به همین دلیل وزارت نفت ساخت مینی ال.ان.جی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: افزایش ظرفیت فراوری و صادرات نفت و گاز کشور قدرت چانه زنی کشور را افزایش می دهد؛ اگر کشور عربستان می تواند بازیگر اصلی در بازار نفت باشد به دلیل توانمندی آن در بخش فراوری است.

قراردادهای جدید نفتی ایران هنوز نهایی نشده است

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با تأکید براینکه درسال 93 مسائل سوخت رسانی در سال گذشته را نخواهیم داشت، گفت: در برنامه داریم که به صنایع اعلام کنیم که چه مقدار می توانند انرژی مصرف نمایند؛ هم اکنون ایران از نظر شدت مصرف انرژی جزو مسرف ترین کشورهای دنیا است.

وی با بیان اینکه پتانسیل کشور برای فراوری زیاد است گفت: علی رغم این موضوع هم اکنون درآمد سرانه پایین است و وظیفه ما است که به فراوری ثروت اقدام کنیم تا اینگونه درآمد سرانه افزایش یابد.

معظمی در انتها اظهار داشت: قراردادهای جدید نفتی ایران تاکنون نهایی نشده است. نظر شرکت های بزرگ را در این زمینه دریافت نموده ایم ولی قرار است برای دریافت نظرات بیشتر یک جلسه بین المللی برگزار کنیم تا به صورت گسترده از نقطه نظرات بهره مند شویم. بعد از تدوین نهایی فرمت جدید قراردادها این فرمت برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 534

به "شروع همکاری جدی نفتی با روسیه و چین، گناه کردیم بنزین وارد می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع همکاری جدی نفتی با روسیه و چین، گناه کردیم بنزین وارد می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید