بی توجهی به تولید نوآورانه، مانع توسعه اقتصادی کشور است

به گزارش مجله پیکوشو، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هر تحولی که در عرصه اقتصاد جهان رخ می دهد، زمانی ما را متوجه خود می سازد که از آن گذر کرده ایم؛ در واقع یکی از چالش های پیش روی توسعه اقتصادی در ایران، بی توجهی به تولید نوآورانه است. این رویکرد و نگرش، آثاری منفی بر عرصه های صنعت و صادرات باقی می گذارد.

بی توجهی به تولید نوآورانه، مانع توسعه اقتصادی کشور است

غلامحسین شافعی، در هفتاد و یکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه گاه بر تولید کالایی اصرار می ورزیم که چند سال دیگر حتی از بازار مصرف داخلی نیز حذف خواهد شد. همین حالا درصد اندکی از صادرات ما مبتنی بر این نوع تولید است که طبیعتاً بر جایگاه کشورمان در عرصه دنیای اثرگذار است.

شافعی اضافه کرد: اگر تا چندی پیش، شرکت های ثروت آفرین و شاخص دنیا با عنوان برندهایی همچون سونی ژاپن، جنرال موتورز امریکا و سامسونگ کره جنوبی پیوند خورده بود، امروز دیگر جایگاه آن ها در اختیار نام هایی همچون گوگل و مایکروسافت است که تولید نوآورانه، شاخص عملکرد آن هاست.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: آغاز فعالیت های استارتاپی در ایران با مقاومت هایی همراه بود و تجربه آن را در بحث تاکسی های اینترنتی مشاهده کردیم اما امروز همان شرکت ها توانسته اند توفیقات خوبی کسب کنند.

وی اظهار کرد: ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد؛ آماده هر نوع همکاری در حوزه دانش بنیان خراسان رضوی هستیم.

ایجاد برند ملی زعفران، یک آرزوی دیرینه است

شافعی در بخش دیگری از این جلسه و در واکنش به مباحثی که پیرامون محصول زعفران در ماه ها و سال های اخیر مطرح بوده، مطرح نمود: زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک و دارای مزیت، از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. بااین وجود باید اذعان کنیم که امروز در عرصه تولید و صادرات این محصول، با نوعی درهم ریختگی مواجهیم و ایجاد هماهنگی و تلاش برای برداشتن گام های مؤثر در این حوزه، بسیار سخت است. بعضاً شیوه های مخرب رقابتی در این بخش، نگرانی هایی را برای ما رقم می زند. تبعات چنین مسائلی می تواند دامن گیر تمامی فعالان این حوزه شود.

وی از متولیان شورای ملی زعفران درخواست کرد تا این جنس مسائل را در داخل استان حل وفصل کرده و فضای فعالیت در این حوزه را سامانی بدهند.

رئیس اتاق ایران بر لزوم توجه به موضوع اخذ نیم درصد از ارزش صادراتی زعفران به منظور توسعه صادرات، برندسازی و بهبود کیفیت و تولید این محصول تأکید و اظهار کرد: این موضوع را باید به صحن جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور بیاوریم تا در تصمیم گیری های کشوری تسهیل لازم انجام بگیرد و به نتایج خوبی دست یابیم. مسئله برند ملی آرزویی دیرینه ما بود که امیدواریم انجام شود. از طرفی باید بررسی شود که چطور می توان به مصرف کننده نهایی در دنیا وصل شد.

وی اشاره ای نیز به دیدار رهبر معظم انقلاب با فعالان اقتصادی داشت و گفت: کمیته ویژه ای برای نکات مطرح شده در آن جلسه در بخش خصوصی تشکیل خواهد شد و نکات مطروحه را در قالب کتابچه ای در اختیار دیگر فعالان اقتصادی و مسئولان قرار می دهم. فعالان اقتصادی امیدوارند که صحبت های اجرا شده و توصیه های تأثیرگذار رهبر انقلاب، گوش شنوایی از سوی مسئولان و مجریان داشته باشد و کمیته ویژه ای که بدین منظور تشکیل می شود، صرفاً مطالبه گری و تقاضای جدی برای اجرایی کردن این درخواست ها را در دستور مار خود دارد.

وی اضافه کرد: مدل مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی خراسان رضوی در شورای اقتصاد کشور مطرح و مقرر شد تا نظر به رویکردهای نو و جوانب تازه آن، الگوی مذکور به عنوان یک مدل اقتصادی بررسی شود. پیشنهاد ما این است که ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کمیته ویژه ای با حضور اساتید دانشگاه، صاحب نظران بخش خصوصی و کنندگان نهادهای دولتی و حاکمیتی تشکیل و این مدل را بررسی کرده و ابعاد آن با شفافیت تبیین و تدوین کند تا ماحصل کار به شورای اقتصاد کشور ارائه شده و در کل کشور تعمیم یابد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 657

به "بی توجهی به تولید نوآورانه، مانع توسعه اقتصادی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به تولید نوآورانه، مانع توسعه اقتصادی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید