ترک لب بچه ها چگونه درمان می شود؟

به گزارش مجله پیکوشو، ترک برداشتن لب در میان بچه ها یک پدیده معمول است. این عارضه برای بچه ها ناخوشایند است، اما معمولاً علائم آن جای نگرانی نیستند. در این مقاله روش های جلوگیری و درمان ترک لب بچه ها را با شما در میان می گذاریم.

ترک لب بچه ها چگونه درمان می شود؟
اغلب بچه ها دچار ترک لب می شوند. چون با شروع تغییر در آب و هوا، تغییراتی در شرایط جوی پدید می آید. این تغییرات غالباً شامل شرایط دما و رطوبت می شود. در این دوران احتمالاً پوست و لب های کودک شما خشک می شود. پس احتمال ترک برداشتن لب هم وجود دارد. از آنجا که پوست کودک تمام رطوبت خود را از شیر دریافت می کند، نسبت به پوست بزرگسالان خشک تر است و تغییر شرایط محیطی به سادگی بر آن تأثیر می گذارد. اما اگر کودک شما دچار ترک لب شود، برای درمان آن چه می کنید؟

روش های درمان ترک لب بچه هادر مورد درمان خشکی لب بچه ها باید بگوییم که چند داروی طبیعی و تکنیک وجود دارند. این دارو ها می توانند به سرعت کودک را تسکین دهند و هرگونه ناراحتی را از بین ببرند. در ادامه هر یک از آن ها را بررسی می کنیم.

روش اول - خمیر لب نوزاد (infant-safe)هرگز خمیر و کرم های معمولی را که بزرگسالان برای لب های بچه ها استفاده می کنند، بکار نگیرید. خمیر های خاصی در بازار وجود دارند که به صورت ویژه برای بچه ها تولید شده اند. این خمیر ها از با استفاده از ترکیبات طبیعی ساخته شده اند. در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از هر خمیری با پزشک مشورت کنید.

روش دوم - ژله نفتیاین ژله از لانولین تولید شده و به عنوان مرطوب کننده لب های بچه ها به درمان سریع تر ترک لب کمک می کند. حضور لانولین آن را به یک داروی ملایم و صد البته ایمن برای درمان ترک لب بچه ها تبدیل کرده است.

پس نگران نباشید، حتی اگر کودک شما لب های خود را لیس بزند و مقداری از آن را میل کند، اتفاق بدی نخواهد افتاد. می توانید مقداری اندکی از خمیر را با انگشت خود بردارید و به لب های کودک تان بمالید. سعی کنید در ساعت خواب کودک این کار انجام دهید. به این ترتیب خمیر مدت بیشتری روی لب می ماند و لب ها زمان کافی را برای درمان در اختیار خواهند داشت.

روش سوم - روغن نارگیلیک درمان ترک لب بچه ها نسبتاً باستانی. بسکمک از خانواده ها استفاده از روغن نارگیل را به علت در دسترس بودن آن انتخاب می کنند. ترکیب سازنده اصلی روغن، اسید لوریک است. این اسید درمان را به ارمغان می آورد و تأثیری هم بر کودک ندارد. نخست دست های خود را ضد عفونی کنید و مقداری روغن روی آن بمالید. سپس انگشت روغنی خود را روی لب های کودک بمالید و چند بار آن را تکرار کنید.

روش چهارم - کرم نوک پستاناین کرم ها به دو علت تولید شده اند: نخست اینکه نوک پستان به درمان نیاز دارد، دوم اینکه درمان ترک لب بچه ها با مصرف این کرم امکان پذیر باشد. بنابراین، این کرم برای کودک شما کاملاً ایمن است و کارکرد درمانی مناسبی دارد. البته قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

روش پنجم - شیر مادرایمن ترین و طبیعی ترین درمان ترک لب بچه ها، شیر مادر است. مادر کودک باید از نوک پستان خود برای قرار دادن مقداری شیر روی لب کودک استفاده کند، یا می توانید این کار را با انگشت تان انجام دهید. البته از مالیدن آن روی لب ها خودداری کنید. شیر لب ها را مرطوب می کند و عناصر طبیعی آن فرآیند درمان را تسهیل می سازند.

برای درمان ترک لب مزمن بچه ها چکار کنم؟ترک لب مزمن کودک می تواند علامتی از کمبود مواد مغذی یا حتی مصرف اضافی ویتامین آ باشد. البته نباید فراموش کرد که نمونه های اندکی هم ناشی تماس کودک با بیماری کاوازاکی بوده اند. هرچند که باید توجه کنید که خشک شدن لب با بسکمک از علائم دیگری از قبیل: طب و قرمز شدن چشم ها همراه است. پس در صورت تداوم ترک لب، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا ترک لب کودک می تواند مایه نگرانی باشد؟در مورد بچه ها کم سن تر، به خصوص نوزادان، خشک شدن لب می تواند مایه نگرانی باشد. احتمالاً سرانجام لب ها شکافته شوند و موجب آزار نوزاد گردند. پس باید فوراً برای درمان ترک لب بچه ها چاره اندیشید.

بسکمک اوقات لب کودک به علت عادت به ادامه دادن مکیدن لب به وجود می آید. به هر حال، این قطعاً علامت واضحی از خشک شدن پوست یا وجود موارد سلامتی دیگری در کودک است. هرچند که تغییرات و قرار گرفتن در معرض باد هم می تواند یکی از عوامل باشد، اما نفس کشیدن کودک از طریق دهان هم می تواند موجب ترک لب او شود.

علائم ترک لب بچه هاعلائمی که باید شما را به فکر درمان ترک لب بچه ها وادارند، به قرار زیر هستند:

لب های کودک نسبت به لب های خود شما بسیار خشک تر هستند.

ترک هایی روی لب کودک ظاهر می شوند، که احتمالاً پیشرفت هم خواهند کرد.

رنگ پوست اطراف لب ها تاریک تر می شود.

احساس درد در لب ها شروع شده و قرمز می شوند.

ترک ها بزرگ تر شده و شروع به خون ریزی می کنند.

علت ترک لب بچه ها چیست؟علت ترک لب بچه ها می تواند از عادات شخصی تا شرایط محیطی باشند. در هر صورت به یاد داشته باشید که باید چاره ای برای درمان ترک لب بچه ها بیاندیشید.

1. خشک شدن بدندو علت برای کم آب شدن بدن کودک وجود دارد: 1) اولین علت آب و هوا است که می تواند مقداری از رطوبت پوست کودک را از بین ببرد، 2) در صورتی که خوراکی کافی به کودک داده نشده باشد، محتوای آب بدن و طبیعتاً لب های کودک کمتر خواهد بود.

2. کمبود مواد مغذیعدم رسیدن مواد مغذی کافی به بدن کودک باعث ایجاد ترک روی لب های او می شود. اگر تشخیص داده شود که سطح مواد مغذی و ویتامین های خاصی در بدن یک نوزاد پایین است، رطوبت و مواد غذایی کافی به لب ها نمی رسد.

3. واکنش به حساسیت هاحساسیت ها می توانند در چند شکل وجود داشته باشند، اما برخی از آن ها حتی با پوشیدن انواع خاصی از لباس هم از بین نمی فرایند. احتمال اینکه پوست حساس به هر کرم یا حتی لباسی واکنش نشان دهد، وجود دارد. پس اگر مادر از رژ لب استفاده کرده و کودک و می بوسد، احتمال وجود یا ایجاد حساسیت پیش می آید.

4. تمایل به نفس کشیدن از طریق دهاننفس کشیدن از طریق دهان همیشه مقداری هوا را در اطراف لب ها نگه می دارد. این هوا هر رطوبتی را که در مسیرش قرار گیرد، تحت تأثیر قرار می دهد. پس ترک این عادت خود می تواند درمان ترک لب بچه ها باشد.

5. نوسان آب و هوابچه ها باید در یک محیط ایمن و کنترل شده نگهداری شوند. پوست آن ها به شدت آب و هوا عادت ندارد. پس در فصل تابستان گرم یا زمستان خشک و یا در هنگام وزش باد شدید کودک را بیرون نبرید. این آب و هوا می تواند هر رطوبتی را از بین ببرد.

6. مکیدن یا لیس زدن لب هادر هفته های اولیه تولد کودک تمایل به مکیدن هر شیء در دسترس بسیار است. کودک برای این کار لب های خود را فشار می دهد و همین می تواند باعث ترک لب ها شود.

چگونه از ترک لب بچه ها جلوگیری کنیم؟جلوگیری از ترک لب ها همیشه بهتر از درمان است. برای این کار همیشه دمای هوای منزل را متعادل نگه دارید و در صورت نیاز از مرطوب کننده استفاده کنید. کودک خود را با پارچه های مناسب بپوشانید و در مقابل نور خورشید و باد از او محافظت کنید، حتی وقتی که در خانه هستید.

ترک لب یکی از شرایط بسیار معمول در میان بچه ها است. اما طبیعت حساس پوست و وابستگی کودک به تغذیه از طریق دهان می تواند شرایط را برای او سخت و آزار دهنده کند؛ بنابراین درمان ترک لب بچه ها در همان اوایل ظاهر شدن علائم می تواند از سخت شدن شرایط جلوگیری کند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1866

به "ترک لب بچه ها چگونه درمان می شود؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "ترک لب بچه ها چگونه درمان می شود؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک لب بچه ها چگونه درمان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید