خشم آمریکا از آلمان درباره نادیده دریافت نقش واشنگتن در سقوط دیوار برلین

به گزارش مجله پیکوشو، وزیر امور خارجه آلمان به این دلیل که در مقاله ای به مناسبت سالگرد فروپاشی دیوار برلین از نقش همه در اتحاد دوباره آلمان تشکر نموده اما اسمی از آمریکا نیاورد موجبات خشم ایالات متحده را فراهم نموده است.

خشم آمریکا از آلمان درباره نادیده دریافت نقش واشنگتن در سقوط دیوار برلین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از نشریه فوکوس آلمان، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که به دلیل انتقاد از ایده وزیر دفاع آلمان درباره ایجاد یک منطقه امن بین المللی در شمال سوریه با انتقادهای شدید حزب دموکرات مسیحی روبرو شده است حالا موجبات خشم آمریکا علیه خود را هم فراهم نموده است.

هایکو ماس در مقاله ای به مناسبت سالگرد فروپاشی دیوار برلین که در رسانه های بسیاری کشورهای اروپایی چاپ شده است از نقش کشورهای اروپایی در اتحاد دوباره آلمان تشکر کرد، اما تشکر از آمریکا را فراموش نموده و آن را قید نکرد که این مسئله خشم آمریکایی ها را برانگیخته است.

ماس در این مقاله که در رسانه های 26 کشور اروپایی چاپ شده است گفت که وحدت آلمان همچنین یک هدیه اروپا به آلمان بود. وی در این مقاله خود به صراحت از انقلابیون و فعالان حقوق مدنی در لهستان، مجارستان، کشورهای بالتیک و چکسلواکی و همچنین میخائیل گورباچوف، آخرین رهبر شوروی سابق و نقش آن ها در فروپاشی دیوار برلین تشکر کرد. اما وی به نقش آمریکا در این راستا اشاره ای نکرد.

جف کورنبلوم، سفیر پبشین آمریکا در آلمان به همین دلیل به هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان انتقاد وارد نموده و گفت: من بسیار دلسرد هستم.

وی در گفتگویی با نشریه بیلد آلمان گفت: ماس از نیمی از جهان تشکر کرد اما از خدمات آمریکا برای آلمان و اتحاد مجدد این کشور حرفی نزد. وی آشکارا از گفتن هر چیز مثبتی درباره آمریکا می ترسد.

بن هاجز، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا هم در این باره گفت که نمی تواند این اظهارات ماس را درک کند، آمریکا و متحدان آن در طول جنگ سرد به دلیل ارزش های مشترکی که داشتند در کنار آلمان ایستادند. این کلیدی بود که به سقوط دیوار برلین در نهم نوامبر سال 1989 منجر شد. از این رو من نمی دانم که چرا هایکو ماس از رونالد ریگان، رئیس جمهور پیشین آمریکا تشکر نکرد با اینکه از گورباچوف و بعضی شخصیت های سابق به صورت ویژه تشکر کرد.

دیوار برلین که نماد دو قطبی شدن و ارثیه شرایط ژئوپلیتیک انتها جنگ جهانی دوم بود در نهم نوامبر سال 1989 و 30 سال بعد از احداث آن فروریخت و هر ساله جشنی به همین مناسبت در برلین برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 618

به "خشم آمریکا از آلمان درباره نادیده دریافت نقش واشنگتن در سقوط دیوار برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم آمریکا از آلمان درباره نادیده دریافت نقش واشنگتن در سقوط دیوار برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید