تور چین ارزان: زیر گنبد چینی ها

به گزارش مجله پیکوشو، گنبد چینی خانه از اولین موزه های ایران است؛ بخش مهمی از مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که اگرچه ابتدا به عنوان محلی برای انجام مراسم دراویش صفوی بنا شده بود، اما با تبدیل کاربری آن به محل نگهداری ظروف چینی سلطنتی به وسیله شاه عباس اول، عنوان موزه سلطنتی شهر را به خود گرفت. بنای اصلی بقعه شیخ صفی در سال 735 ه.ق پایه گذاری شده اما بیشتر شکوه و عظمت این بنا مدیون ارادتی است که شاه عباس اول به شیخ

تور چین ارزان: زیر گنبد چینی ها

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

زیر گنبد چینی ها

نویسنده: عیسی عظیمی

راهنمای بازدید از موزه چینی خانه در بقعه شیخ صفی اردبیلی

گنبد چینی خانه از اولین موزه های ایران است؛ بخش مهمی از مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که اگرچه ابتدا به عنوان محلی برای انجام مراسم دراویش صفوی بنا شده بود، اما با تبدیل کاربری آن به محل نگهداری ظروف چینی سلطنتی به وسیله شاه عباس اول، عنوان موزه سلطنتی شهر را به خود گرفت. بنای اصلی بقعه شیخ صفی در سال 735 ه.ق پایه گذاری شده اما بیشتر شکوه و عظمت این بنا مدیون ارادتی است که شاه عباس اول به شیخ داشته. او معماران و هنرمندان طراز اول دوره صفوی را به توسعه و تزئین این بقعه گماشته و آنها هم نهایت هنر و دانش خود را برای آراستن این بنا به کار گرفتنه اند. طراحی و ساخت گنبد چینی خانه را به شیخ بهایی نسبت داده اند. جالب ترین نکته ای که در خصوص تالار چینی خانه وجود دارد، اهتمام شیخ بهایی به مهندسی صدا در ساخت این تالار است. فضای داخلی این بنا به گونه ای طراحی و ساخته شده که تمامی صداها و ارتعاشات موجود در آن، با نهایت درجه وضوح قابل شنیدن هستند.

بیشتر بگردید

ملاقات، پس از موزه

زیبایی این مکان فقط به موزه چینی خانه نیست، پس از بازدید از موزه می توانید از دیگر بخش های بقعه از جمله موزه شاه اسماعیل ختایی هم تماشا کنید. موزه مردم شناسی اردبیل هم در سوی دیگر میدان عالی قاپو قرار گرفته است. تماشای این مجموعه را که در محل یک حمام تاریخی است از دست ندهید.

چطور برسیم؟

تا مرکز شهر

برای رسیدن به بقعه شیخ صفی، برترین راه، رفتن به چهار راه امام (ره) در اردبیل است

بقعه شیخ صفی در قدیمی ترین محله شهر اردبیل است و درست در مرکز شهر واقع شده. از چهار راه امام (ره) که 200 متر به سمت شمال حرکت کنید در ورودی بقعه شیخ، شما را به داخل فرا می خواند. چهار راه امام (ره) مرکز تجاری شهر است و شما در هر کجای اردبیل که باشید می توانید با گفتن کلمه چهار راه به تاکسی ها، در سریع ترین زمان ممکن خودتان را به نزدیکی بقعه برسانید.

بلیت ورودی بقعه شامل بازدید از ساختمان اصلی آن و البته گنبد چینی خانه می گردد. برای بازدید از موزه شاه اسماعیل ختایی هم باید جداگانه بلیت بگیرید.

چه می بینیم؟

به تماشای هنر صفوی

در موزه چینی خانه می توان جای خالی چینی آلات دوره صفوی را هم دید

امروز اگر به تماشای چینی خانه می روید باید حواستان را بیشتر متوجه نقاشی ها و طلاکاری های زیبایی بکنید که روی مقرنس های گچی اجرا شده. خالی بودن طاقچه هایی که روزگاری جای چینی آلات سفارشی شاه عباس بوده توی ذوقتان می زند اما تماشای نقش های اسلیمی ایجاد شده بر فراز چهار شاه نشین چینی خانه لطف دیگری دارد؛ نقش هایی که نمایان گر اوج هنر هنرمند عصر صفوی است. اگر از احوالات ظروف چینی هم سراغ بگیرید، نشانی موزه های سن پترزبورگ و آرمیتاژ روسیه را به شما می دهند.

در قلب یک بقعه

گردش در موزه چینی خانه را باید از اتاق قندیل خانه شروع کنید

اگر کل مجموعه بقعه شیخ صفی الدین را به بدن انسان تشبیه کنیم، چینی خانه را می توان قلب مجموعه نامید. از در اصلی که وارد مجموعه شوید، ابتدا با گنبد معروف الله الله روبه رو می شوید. از کنار این گنبد به حیاط اصلی مجموعه می رسید و در گوشه سمت راست این حیاط کوچک با تحویل کفش های خود به کفش داری، وارد ساختمان اصلی بقعه می شوید. اولین اتاق به قندیل خانه مشهور است و بعد از گذر از آن از سمت چپ وارد چینی خانه می شوید.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1955

به "تور چین ارزان: زیر گنبد چینی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین ارزان: زیر گنبد چینی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید