شش دلیل که ثابت می کند مسافرت برای سلامتی شما مفید است

به گزارش مجله پیکوشو، حتما می دانید که خوردن سوپ کلم، انجام مدیتیشن (مراقبه) و خواب خوب شبانه برای سلامتی شما مفید است (هرچند همیشه در زندگی معمولی روزانه این سه مورد را با هم انجام نمی دهیم). به سه مورد حیاتی بالا باید مسافرت را نیز اضافه کرد چراکه تاثیرات سفر بر فکر، بدن و روح و روان ما است.

شش دلیل که ثابت می کند مسافرت برای سلامتی شما مفید است

هر کسی که از محل زندگی خود پا را فراتر گذاشته و به مسافرت های دوردست رفته است گواهی و شهادت می دهد که چه هیجانی در ایجاد محیط تازه زندگی وجود دارد. پژوهشی تازه در این زمینه نشان می دهد که سفر نه تنها باعث ایجاد هیجان می شود. بلکه بر روی سلامتی نیز تاثیر می گذارد. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید. در ادامه با مجله خبرنگاران همراه باشید.

تاثیرات سفر بر سلامتی

تاثیرات سفر بر سلامت قلب

سفر موجب افزایش فعالیت بدنی می شود حتی اگر در حد بردن اسباب سفر به فرودگاه، پیاده روی در خیابان های کشوری خارجی یا بالا رفتن از کوه باشد. تحرک بدنی فشار خون را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به حداقل می رساند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز مطالعه قلب فرامینگهام، پژوهش آغاز شده در سال 1948 میلادی که به مدت 20 سال طول کشید نشان می دهد زنانی که شش سالی یک بار به مسافرت رفته اند تقریبا هشت برابر بیشتر از زنانی که دست کم دو بار در سال سفر می فرایند به بیماری یا حمله قلبی دچار شده اند. از سفر کردن با کودک خود لذت ببرید

تاثیرات سفر بر تیزهوشی

از تاثیرات سفر می توان به بهبود سلامت مغز فرد مسافر اشاره کرد و در نتیجه موجب تیزهوشی می شود. زمانی که فکر فرد در معرض تجربه ها و محیط های تازه قرار گیرد (که اساسا در اثر مسافرت به وجود می آید) به دلیل چالش های رقم خورده سلول های مغز خاصیت انعطاف پذیری پیدا می کنند تا جایی که خطر ابتلا به بیماری دژنراتیو یا همان تباهی و زوال مغز عملا رفع می شود. این امر به دلیل این که مغز پویا و فعال می شود در نتیجه هم حافظه و هم تمرکز به ویژه در افراد مبتلا به زوال عقل بهبود پیدا می کند. به همین شکل، زمانی که فر به سفر می رود در تعامل و ارتباط با افراد، فرهنگ ها، موقعیت ها و تجربه های تازه قرار می گیرد و زوال عقل در او یا صورت نمی گیرد و یا با تاخیر بروز می کند.

حتی اگر فرد هر ساله به مکانی مشخض سفر کند، همین تغییر موقعیت و شرایط فواید زیادی برای مغز او دارد چراکه او دست به انجام تحرک و فعالیت های مختلف در مقصد سفر می زند. تنها سفر کردن و دغدغه هزینه های هنگفت آن

تاثیرات سفر بر بالا بردن خلاقیت

نویسندگانی که به سفر می فرایند دلیل و شاهد خوبی برای این ادعا هستند چون آنها در پی یافتن الهام و انگیزه برای نوشتن داستان تازه خود به کشوری مختلف مسافرت می کنند. مسیرهای عصبی مغز تحت تاثیر محیط و تجربه تازه قرار می گیرند که در حکم سازگاری مغز به عنوان نوروپلاستی نیز شناخته شده است. پژوهشگران به این باور رسیده اند که مسافرت می تواند تحریک سیناپس ها در مغز و در نتیجه تقویت خلاقیت می شود.

تحقیق اجرا شده در سال 2012 که در نشریه شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است نشان می دهد که ارتباطی قومی بین خلاقیت و مسافرت در فرهنگ های مختلف وجود دارد. برپایه پژوهش اجرا شده، هر چه فرد سازگاری و تطبیق بهتری با فرهنگ های تازه پیدا کند، به خلاقیت بیشتری دست یافته و در نتیجه خلاقیت و حرفه او ارتقا می یابد. به منظور دستیابی به خلاقیت بهتر و بیشتر، نویسندگان تلاش بیشتری می کنند تا خود را در فرهنگ های تازه غرق کنند و تاثیر بیشتری در مقایسه با صرف تغییر موقعیت فیزیکی دارد. 10 نکته ای تنها سفر کردن

تاثیرات سفر بر کاهش استرس و افزایش سلامت روانی

برمبنای اعلام اتحادیه دنیای سالخوردگی، کاهش استرس یکی از مهمترین فواید مسافرت است. همچنین گزارش مطالعه مجمل اکسپدیا در سال 2012 حاکی از آن است که 89 درصد کسانی که به تعطیلات یا مسافرت می فرایند شاهد افت و کاهش استرس و جایگزینی آرامش پس از انجام مسافرت دو روزه در خود بوده اند. این که فرد بتواند خود را از زندگی روزمره بیرون بکشد و در محیط های تازه قرار بگیرد می تواند منجر به کاهش استرس و در نتیجه تازه شده فکر و بدن می شود.

افزون بر این ها، تحقیق اجرا شده در دانشگاه کانزاس در سال 2009 ثابت می کند فعالیت های تفریحی و فوق برنامه مانند مسافرت می تواند مقدار استرس را کاهش داده و عملکرد روانی را بهبود ببخشد.

حتی برنامه ریزی برای انجام سفر تا هشت هفته پیش از راهی مقصد شدن می تواند شادی و نشاط را در فرد برانگیخته کند. وقتی فرد کاری را برای انجام پیش رو داشته باشد، ولو این که سفری دو روزه باشد، حس شادی در او به وجود می آورد. همچنین کسانی که به تعطیلات می فرایند شاهد کاهش استرس بوده و رضایتمندی بیشتری از زندگی در آنها اتفاق می افتد. چند نکته برای کم کردن هزینه سفر

تاثیرات سفر بر چشم انداز و افق زندگی فرد

تاثیرات سفر بر افق دید فرد مسافر، سفرافق دید مسافر را توسعه می دهد و این گستردگی نه تنها شامل دنیای بیرون بلکه دنیا درون هم می شود. هنگامی که کسی به سفر می رود زیاد پیش می آید که خود را در موقعیت هایی می یابد که پیش از این به چشم خود ندیده است. در سفر است که فرد با واقعیت زندگی دنیا اطراف آشنا می شود و می تواند نقطه ای امن و آرام برای زندگی پیدا کند؛ آن قدر آرام که حتی ممکن است فرد به فکر نقل مکان بیندازد. روانشاسان خاطرنشان می کنند که مردم اغلب در هنگام سفر چیزهای تازهی را کشف می کنند و در نتیجه می توانند مسائل لاینحل خود را رفع و رجوع کنند.

رویارویی مستقیم با سبک زندگی دیگران تقریبا مثل این است که فرد دنیا را از چشم کس دیگری به دیدن بنشیند و همین باعث گسترده شدن دنیا پیرامون او می شود. دیدن این که فرهنگ های دیگر چه گونه زندگی می کنند فرد را وامی دارد تا فرضیات خود را به چالش بکشد و فکر اش را باز کند و حامل تجربه های تازهی شود. مجله گردشگری خبرنگاران

تاثیرات سفر بر دایره ارتباطات فرد و دیگران

در سفر فرصت هایی پیش می آید که ضمن آن فرد با مردم تازهی آشنا می شود. این در حالی است که شاید در حالت عادی چنین فرصتی دست ندهد. زمانی که فرد در کشوری دیگر و خارج منطقه امن خود به سر می برد مجبور می شود از راهنمایی دیگران استفاده کند که همین امر موجب می شود تا حس وابستگی ایجاد شود. فرد وقتی در اثر آشنایی با دیگران و سایر مسافران به ارتباط برسد و دایره ارتباطات اجتماعی خود را توسعه دهد منجر به سلامت فکری و جسمی می شود.

گذشته از این ها، جوانب اجتماعی سفر موجب ارتقای حس خودارزشی در فرد می شود. تحقیقات نشان داده هنگامی که فرد از لاک خود بیرون می آید و وارد فرهنگ های تازه می شود در واقع هویت شخصی خویش را تقویت کرده که شامل هنجارها و ارزش های فردی و نیز اعتماد به نفس است.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1934

به "شش دلیل که ثابت می کند مسافرت برای سلامتی شما مفید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش دلیل که ثابت می کند مسافرت برای سلامتی شما مفید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید