معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ دن کیشوت از سروانتس

به گزارش مجله پیکوشو، رمان مشهور دن کیشوت از پایه های ادبیات کلاسیک اروپا است و از آن به عنوان اولین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان یاد می کنند.

معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ دن کیشوت از سروانتس

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و از جمله ایران، باعث ایجاد محدودیت و تغییراتی در زندگی مردم شده است که سپری کردن آن نیازمند کسب اطلاعات تازه ای است.

سبک زندگی تغییر یافته مردم و افزایش ساعت در خانه ماندن آنها باعث شده تا سراغ موضوعات مختلفی برای سپری کردن ساعات خود بفرایند. برخی ساعات بیشتری را صرف اینترنت و فضای مجازی می کنند، برخی سراغ فیلم و عده ای هم دنبال کتاب می فرایند.

در این میان رمان به عنوان یکی از گونه های پرطرفدار در بین مردم، همیشه مورد توجه بوده است. اگر شما هم جز آن دسته از مردم هستید که برای دوران قرنطینه دنبال کتاب مناسب می شد در این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیاتی از رمان دن کیشوت یکی از بهترین رمان های تاریخ ادبیات جهان اثر دن میگل سروانتِس ساآودرا را بخوانید.

سروانتس، شاهزاده نبوغ

دن میگل سروانتِس ساآودرا، در سال 1547 میلادی به جهان آمد. او را می توان یک رمان نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه نویس اسپانیایی دانست. او در سال 1575 اسیر شد و به مدت پنج سال در شمال آفریقا به بردگی گرفته شد. وی به مطالعه برخی از آثار ادبی پرداخت و تحت تأثیر هنر ایتالیایی قرار گرفت. رمان مشهور دن کیشوت که از پایه های ادبیات کلاسیک اروپا به شمار می آید و بسیاری از منتقدان از آن به عنوان اولین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان یاد می کنند؛ اثر اوست. به وی لقب شاهزاده نبوغ داده اند.

سروانتس، بخش اول دن کیشوت را در زندان نوشت. این بخش، در سال 1605 و بخش دوم 10 سال بعد؛ یعنی در سال 1615 به چاپ رسید. او در سال 1616 سروانتس در سن 68 سالگی درگذشت.

این رمان بزرگ تاریخ ادبیات به اغلب زبان های جهان ترجمه شده و در تیراژهای بالا به چاپ رسیده است. میلیون ها نفر در سراسر جهان دن کیشوت را خوانده و از آن لذت برده اند.

دن کیشوت شوالیه خیال پرداز

این رمان، روایت همراهی و سفر یک شوالیه ماجراجو به نام دن کیشوت و پیشکار درستکارش سانچو پانچو است. در هنگامی که اتفاقات این رمان در جریان بوده، داستان نوشتن و خواندن آثاری که به شوالیه ها می پرداخته است، ممنوع بوده است. شخصیت اصلی داستان خود را جای یکی از همین شوالیه ها می بیند و دشمنانی فرضی در برابر خود می بیند که اغلب کوه ها و درخت ها هستند.

دن کیشوت پهلوانی خیالی و بی دست وپاست که خود را شکست ناپذیر می پندارد. او به سفرهایی طولانی می رود و در میانه همین سفرهاست که اعمالی عجیب و غریب از وی سر می زند. وی که هدفی جز نجات مردم از ظلم و استبداد حاکمان ظالم ندارد نگاهی تخیلی به اطرافش دارد و همه چیز را در قالب ابزار جنگی می بیند.

کتابی موردپسند همه مردم جهان

شاید تا به امروز هیچ کتابی به اندازه کتاب دن کیشوت این همه مورد عشق و علاقه ملت های گوناگون نبوده است. بسیاری از کتاب ها هست که تنها به یک قوم و ملت اختصاص دارد و از حدود مرز یک کشور فراتر نمی رود، بسیاری دیگر نیز هست که در میان ملل دیگر هم خواننده دارد ولی تنها مورد پسند گروه خاصی از مردم قرار می گیرد. اما دن کیشوت همه حصارهای جغرافیایی و نژادی و اجتماعی و طبقاتی را درهم شکسته و نام خود را با جهان و بشریت توام ساخته است. همین بس که این رمان از ابتدای قرن هفدهم تا به امروز بیش از هزار بار به بیشتر از سی زبان مختلف منتشر شده و تنها در شوروی از سال 1917 به این طرف پنجاه مرتبه و هر بار در 900 هزار نسخه تجدید چاپ شده است.

از این داستان شگرف سرورانگیز، خلاصه های متعدد و نمایشنامه های بسیار اقتباس شده است، و بارها آن را به صورت بالت و اپرا و فیلم سینمایی ساخته اند، و دن کیشوت علی رغم تحولات و تغییراتی که در طی چند قرن گذشته در ذوق ادبی رخ داده هنوز از پرخواننده ترین کتاب های جهانست.

رمان دن کیشوت در ایران با ترجمه های مختلف عرضه شده است اما به واسطه ترجمه بی همتای محمد قاضی است که ماندگار شده است. این ترجمه خود یک شاهکار مثال زدنی است که بسیاری معتقدند خواندن ترجمه محمد قاضی روش خوبی برای آموختن ظرفیت های زبان فارسی است.

4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1010

به "معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ دن کیشوت از سروانتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ دن کیشوت از سروانتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید