نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر ، چگونه سفری سالم داشته باشیم؟

به گزارش مجله پیکوشو، سلامتی بزرگترین نعمتی بوده که خدا در اختیار بندگانش قرار داده است. بسیاری از افراد تا بیمار نشوند قدر این نعمت الهی را نمی دانند و به خوبی آن را درک نمی نمایند. بیمار شدن یک امر کاملا طبیعی بوده و ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد، اما بیمار شدن در سفر اصلا اتفاق خوبی نیست. شما برای سفر خود از مدت ها قبل برنامه ریزی می کنید و هزینه زیادی را بابت آن می پردازید. طبیعتا دوست دارید تا روزهای خوب و خاطره انگیزی را برای خود بسازید. بیمار شدن آن هم در شهر یا کشوری غریبه می تواند سفرتان را به یکی از بدترین خاطرات زندگی تبدیل کند. خب چه کنیم که این اتفاق برایمان نیفتد و بیمار نشویم؟ در اینجا نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر را برای شما بیان می کنیم که با رعایت آن ها می توانید سفری سالم را تجربه نموده و از لحظه لحظه آن لذت ببرید. با ما همراه باشید تا با راه های حفظ سلامتی در سفر آشنا شوید.

نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر ، چگونه سفری سالم داشته باشیم؟

بیمه سفر را نباید فراموش کنید!

یکی از کارهایی که پیشنهاد می گردد قبل از سفر انجام دهید، دریافت بیمه سفر است. اگر بیمه سفر داشته باشید، در صورت بروز اتفاقات غیر منتظره شرکت بیمه مسئولیت را پذیرفته و امکانات و شرایط لازم را برای یاری به شما فراهم می آورد. با توجه به اینکه دچار شدن به بیماری خصوصا زمانی که شرایط آب و هوایی شما تغییر می نماید، قابل پیش بینی نیست، بهتر است بیمه سفر را حتما دریافت نمایید. دقت داشته باشید که بیمه شما دارای چه امکاناتی است و چه خدماتی را پوشش می دهد. بعضی از بیمه ها خدمات اورژانسی را پوشش نمی دهند. از این رو، اگر به دنبال فعالیت های پرخطر و هیجان انگیز در سفر خود هستید، حتما خدمات بیمه را به دقت آنالیز نمایید و بیمه ای را دریافت کنید که این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهد. در غیر این صورت تا جایی که برایتان امکان دارد از فعالیت های پرخطر دوری کنید.

قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید!

وقتی قصد سفر دارید، کارهای زیادی را قبل از سفر انجام می دهید. خصوصا اگر سفر شما خارجی باشد از مدت ها قبل برای آن برنامه ریزی کرده و حتی وسایلی را برای آن فراهم می نمایید. یکی از مهمترین مواردی که باید در برنامه ریزی قبل از سفر خود بگنجانید، مراجعه به پزشک و مشورت با اوست. با پزشک خود در خصوص مقصدتان صحبت کرده و اگر واکسیناسیون یا دارویی مورد احتیاج بود، آن را دریافت نمایید. پزشک می تواند به شما یاری کند تا از بیماری هایی چون مالاریا یا تب زرد که در بعضی از فصول بیشتر دیده می شوند، در امان بمانید. او به شما نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر را خواهد آموخت. پس قبل از سفر حتما با پزشک خود مشورت کرده و توصیه های او را جدی بگیرید.

واکسیناسیون مورد احتیاج

بعضی از نقاط جهان دارای میکروب ها، ویروس ها و در نهایت بیماری هایی بوده که ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC) تمامی عوامل تهدید نماینده و نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر را در اختیار عموم مردم قرار داده است. این مرکز همچنین در خصوص واکسیناسیون مورد احتیاج برای سفر به تمامی کشورها اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار داده است. از این رو به راحتی می توان به این موارد آشنایی پیدا کرده و اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری در مقصد مورد نظر خود را انجام دهید. به عنوان مثال اگر قصد سفر به آروبا (Aruba) را دارید، توصیه می گردد که حتما علاوه بر واکسیناسیون روتین، واکسن هپاتیت A و تیفوئید را نیز دریافت نمایید. آروبا، جزیره ای در جنوب دریای کارائیب است که در خصوص آن هشدارهای بسیاری داده شده است. این هشدارها تا حدی است که خانم های باردار از رفتن به این جزیره منع شده و در صورتیکه برای سفر خود برنامه ریزی کرده و برای رفتن به آنجا اصرار داشته باشند، حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و اجازه او را دریافت نمایند. از جمله موارد خطرناکی که گردشگران این منطقه را تهدید می نمایند، پشه های حامل ویروس زیکا هستند. همچنین توصیه می گردد افرادی که قصد دارند تا از مناطق روستایی بازدید کرده و غذاهای محلی آن را امتحان نمایند، حتما واکسیناسیون مورد احتیاج را انجام دهند که یکی از نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر به شمار می آید. وقتی قصد سفر به مکانی را دارید، باید قوانین آن کشور را نیز بشناسید. بعضی از کشورهای آفریقایی در صورتی به مسافران اجازه ورود می دهند که واکسیناسیون مورد احتیاج را انجام داده باشند. اگر این واکسیناسیون دریافت نشده باشد، مسافران اجازه ورود نخواهند داشت. در این صورت یا باید به خانه برگردند یا در فرودگاه واکسن مورد نظر را دریافت نمایند. پس در این مورد تحقیق کرده و اگر برای ورود به کشوری احتیاج به واکسن بود، واکسیانسیون را انجام داده و مدارک آن را نیز به همراه داشته باشید. نکته دیگری که در خصوص واکسن باید بدانید، فاصله زمانی دریافت آن تا رفتن به سفر است. بعضی از واکسن ها مدت زمان تاثیرگذاری مشخصی دارند. مثلا 10 تا 15 روز زمان ضروری است تا بتوانند در بدن شما اثر کرده و ایمنی را ایجاد نمایند. واکسن مهم دیگری که بسیاری از گردشگران آن را چندان جدی نمی گیرند، واکسن هاری است. در بعضی از کشور ها حیوانات وحشی مانند سگ یا میمون سرگردانند و هر لحظه ممکن است به شما حمله نمایند. پس واکسن هاری را فراموش کنید تا در صورت بروز حادثه دچار بیماری هاری نشوید.

به همراه داشتن داروهای مورداحتیاج

افرادی که دارای بیمای هایی چون ناراحتی های قلبی، دیابت هستند، باید حتما داروهای خود را به همراه داشته باشند که این مورد یکی از راه های حفظ سلامتی در سفر هست. گاهی اوقات پیش می آید که به خاطر بی توجهی، افراد داروهای خود را فراموش می نمایند یا تصمیم می گیرند تا داروهای خود را در طول سفر مصرف ننمایند. به یاد داشته باشید که شرایط سفر با توجه به تغییر آب و هوا، برنامه غذایی، به هم خوردن زمان خواب و استراحت معمولا مسائلی را برای تمامی مسافران ایجاد می نماید. اگر مسافر بیمار باشد، این مسائل چند برابر خواهد شد. پس نه تنها نباید داروهای خود را کنار بگذارید، بلکه باید بیشتر از میزان مورد احتیاج نیز به همراه داشته باشید، زیرا ممکن است سفر شما به دلایل مختلف طولانی تر شده و در مقصد خود دسترسی به داروهای مورد احتیاج نداشته باشید. داروهای مسکن برای درمان سردرد، داروی دفع حشرات، قرص های ضدبارداری، لوپرامید، یسموت ساب سیترات و ساب سالیسیلات برای مسائل گوارشی از جمله داروهایی هستند که می توانید بدون تجویز پزشک دریافت نمایید. علاوه بر این ها، بعضی از داروها هستند که با توجه به شریط آب و هوایی و محیطی مقصد به کارتان می آیند. می توانید از قبل مقصد مورد نظر خود را آنالیز کرده و داروهایی که فکر می کنید ممکن است احتیاج داشته باشید، به همراه خود ببرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا به ارتفاعات صعود کنید، داروهای پیشگیری از ارتفاع زدگی را نباید فراموش کنید. داروهای آنتی بیوتیک برای افرادی که قصد دارند تا طعم غذاهای محلی را در کشورهای در حال توسعه امتحان نمایند، توصیه می گردد. آنتی بیوتیک ها زمانی مصرف می شوند که امکان اسهال به دلیل خوردن این غذاها، وجود داشته باشد. قرص های ضد مالاریا نیز در مکان هایی که مالاریا در آنجا رواج دارد، توصیه می گردد. برای دریافت این داروها قبل از سفر به پزشک خود مراجعه کرده و سوابق پزشکی، شرایط فعلی و برنامه های سفر خود را با او در میان بگذارید.

مصرف مواد غذایی سالم

یکی از مواردی که در سفر باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم، تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی سالم است. با توجه به اینکه هر منطقه، شهر یا کشور غذاهایی محلی خاص خود را دارد و خوردن این غذاهای نیز بخشی از جاذبه های هیجان انگیز سفر محسوب می گردد، باید نکاتی را مد نظر قرار داشته باشیم تا دچار بیماری نشویم. نکته ای که در خصوص غذاهای خیابانی باید رعایت نمایید این است که سعی کنید غذاهایی را بخورید که بخارپز شده اند. غذاهای داغ و بخارپز شده و همچنین مواد خشک و بسته بندی شده، به دلیل قرار دریافت در حرارت بالا میکروب هایشان نابود شده و سالمتر از سایر غذاها هستند. علاوه بر این در بین راه های حفظ سلامتی در سفر، توصیه می گردد حتی الامکان از خوردن غذاهایی که دارای گوشت یا مواد غذایی دریایی هستند یا در آن ها از سبزیجات و میوه های خام استفاده شده، پرهیز نمایید. این مواد آلودگی بسیاری دارند و ممکن است شما را دچار بیماری هایی چون اسهال نمایند. اگر دچار اسهال شدید، از آنتی بیوتیک هایی که به همراه خود آورده اید مصرف نمایید. در صورت عدم بهبود و علائمی چون تب و خونریزی سریعا به پزشک مراجعه نمایید. ترجیحا از مصرف گوشت حیواناتی چون خفاش، میمون، انواع جوندگان و حیوانات وحشی در سفر پرهیز نمایید. این حیوانات حامل بیماری هایی چون سارس و ابولا هستند و ممکن است شما را نیز بیمار نمایند.

آب لوله کشی مصرف نکنید!

یکی از راه های حفظ سلامتی در سفر، عدم مصرف آب لوله کشی در کشورهای در حال توسعه است. حتی اگر در شهر و در یک هتل 5 ستاره اقامت دارید، از آب های معدنی و بسته بندی شده برای نوشیدن و حتی شستن دست ها و دندان ها استفاده نمایید. با توجه به اینکه ممکن است برای تهیه آب میوه و یخ نیز از آب لوله کشی استفاده گردد، بهتر از مصرف این موارد نیز بپرهیزید. براساس آمار منتشر شده از طرف این مرکز، حدود 30 تا 70 درصد از مسافران مبتلا به اسهال به دلیل عدم دسترسی به آب سالم به این بیماری مبتلا شده اند. از این رو شدیدا توصیه می گردد از خوردن سبزیجات یا میوه های خامی که با آب ناسالم شسته شده اند، پرهیز گردد. آمار اسهال بیماران و آلودگی آن ها به دلیل استفاده از آب ناسالم در کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین بیشتر از کشورهای دیگر است. در مقابل کشورهای ژاپن، نیوزیلند، استرالیا، آمریکای شمالی و شمال و غرب اروپا آب سالم تری داشته و احتمال ابتلا به اسهال کمتر از سایر کشورهای جهانست. دقت داشته باشید که هرچه به مناطق روستایی نزدیکتر می شوید، احتمال ناسالم بودن آب و ابتلا به بیماری بالاتر بوده و باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

اطلاع از اخبار محلی و حوادث مقصد

ممکن است جایی که قصد سفر به آن را دارید، دچار حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و اتفاقات غیرمنتظره دیگر شده باشد. از این رو برای اینکه دچار مسائل ناشی از این حوادث نشوید و به سختی نیفتید، بهتر است قبل از سفر تمام اخبار محلی شهر یا کشور مقصد را آنالیز کرده و خود را برای شرایط اضطراری آماده نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 319

به "نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر ، چگونه سفری سالم داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای حفظ سلامتی در سفر ، چگونه سفری سالم داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید