پژوهشگاه برای پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی آماده همکاری با اکو است

به گزارش مجله پیکوشو، پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به منظور شناسایی و پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی با عنایت به مفاد قانون برنامه ششم مبنی بر مستند سازی، شناسایی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه ایران فرهنگی، آماده همکاری برای انجام مطالعات مشترک با موسسه فرهنگی اکو است.

پژوهشگاه برای پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی آماده همکاری با اکو است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه که در نشست پیش همایش ملی آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی سخن می گفت با بیان این مطلب ، ایران را سرزمین پهناور با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف عنوان کرد که با وجود تنوع فرهنگی در آن ،رقابت سازنده بین نظام های فکری و شیوه های متنوع زندگی ترغیب شده است.

عمرانی با بیان اینکه مظاهر فرهنگی همچون زبان ، لباس ، معماری و کیفیت برگزاری آیین ها به این تنوع فرهنگی دلالت دارند و ایران به لحاظ این تنوع فرهنگی منحصر به فرد است شرح داد: تنوع فرهنگی مورد اهتمام دیگر مراکز فرهنگی همچون یونسکو بوده و صدور بیانیه جهانی تنوع فرهنگی در سال 2001از مصادیق آن است.

او آیین ملی را آیینی دانست که گروه های متنوع در جامعه را یکپارچه می سازد و به عنوان شکلی از رفتار عمومی ، معانی اجتماعی را به نسل های بعد انتقال داده و پیوند های اجتماعی را تقویت می کند.

او آیین را به دو دسته عمده آیین و خرده آیین تقسیم کرد و افزود: آیین ها مجموعه پیچیده ای را در بردارند که اجزای مشخص آن را می توان خرده آیین تعریف کرد و تنوع فرهنگی در خرده آیین متجلی می شود.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دو آیین بزرگ، ملی و مرتبط با فرهنگ دینی در ایران را که به تاسی از فرهنگ های بومی اقوام ایرانی، خرده آیین ها را شکل بخشیده اند نوروز و محرم عنوان کرد و افزود: جشن جهانی نوروز به شیوه های مختلف در جغرافیای پهناور ایران فرهنگی برگزار می شود.

به گفته عمرانی، این مراسم به عنوان مثال در منطقه آذربایجان با مراسم تکم گردانی ، خانه تکانی ، سبزه رویاندن ، شال اندازی و گستردن سفره هفت سین نوروز همراه است.

او با بیان این نکته که تنوع اقلیمی و فرهنگ بومی هر منطقه شکل های خرده آیینی خود را به وجود آورده و در نهایت معنایی واحد را انتقال می دهند شرح داد: بسیاری از محققین آیین را منبع و تولید کننده سرمایه اجتماعی تلقی می کنند که کارکرد اصلی آن ایجاد یکپارچگی ، وحدت و دوری از واگرایی است.

عمرانی اعلام نمود: به قولی آیین را می توان سرمایه فرهنگی موجود در یک جامعه دانست که ارزش های آن را درونی ساخته و عامل یکپارچگی و وفاق اجتماعی شده و در نهایت نشاط اجتماعی و حفظ وحدت ملی را در پی خواهد داشت.

او در ادامه در خصوص فعالیت های پژوهشگاه در این حوزه گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به منظور شناسایی و پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی با عنایت به مفاد قانون برنامه ششم مبنی بر مستند سازی ، شناسایی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه ایران فرهنگی ، طی نشستی با موسسه فرهنگی اکو آمادگی خود را جهت انجام مطالعات مشترک اعلام نموده است.

او در سرانجام با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با تدوین پرونده ثبت جهانی میراث ناملموس نوروز با حضور دوازده کشور و با حمایت از اجرای مراسم نوروزی در اقصا نقاط ایران ثبت این آیینها را در فهرست میراث ملی و جهانی به انجام رسانده شرح داد: البته ثبت به تنهایی در گسترش ، تعمیم ، شناخت و پاسداشت این آیینها کافی نیست و می توان با برگزاری همایش هایی همچون همایش ملی آیین صلح و تنوع فرهنگی به اثر بخشی این گونه اقدامات خواهد کرد.

کورش و زرتشت نماد گفتمان صلح پیش از اسلام در ایران

در ادامه علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه گفت: همایشآیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی 8اسفند ماه در خانه اندیشمندان بطور همزمان در تالار فردوسی و حافظ از ساعت 9:30تا 17 برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه مراکز متعدد دانشگاهی و پژوهشگاهی پژوهشکده مردم شناسی را در برگزاری این رویداد همراهی می کنند شرح داد: پیشتر در نشستی تخصصی پوستر همایش آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی در پژوهشگاه رونمایی شده است.

او در ادامه با بیان اینکه در ایران پیش از اسلام و پس از آن با گفتمان صلح روبرو هستیم افزود: فرهنگ و تمدن ایرانی همواره در طول تاریخ به زبان آیین با جهانیان سخن گفته است.

حسن زاده با اشاره به تقابل نگرش اهورایی و اهریمنی گفت: اهورا مزدا می گوید مرا بپرسید ، چه اگر مرا بپرسید مرا بشناسید و به دنبال من آیید و در مقابل آن اهریمن می گوید مرا نپرسید چه ،اگر مرا بپرسید مرا بشناسید و دنبال من نیایید.

او شرح داد: ذات اهورایی وجود پرسش و گفتمان را در فرهنگ ایرانی نشان می دهد.

حسن زاده با بیان اینکه چهره های برجسته مانند کورش و زرتشت نماد گفتمان صلح پیش از اسلام در ایران هستند اظهار کرد: پس از اسلام نیز چهره های ماندگاری نظیر حافظ ، مولانا و فردوسی نماد گفتمان اند.

او در ادامه یکی از ویژگی های فرهنگ ایرانی را در چند صدایی و تنوع فرهنگی آن دانست و گفت: آیین ها سرمایه های اجتماعی هستند و در صورت توجه نکردن به آنها رسوم بیگانه در فرهنگ نمود می یابند پس باید گفتمان علمی را در این جهت تقویت کنیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 399

به "پژوهشگاه برای پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی آماده همکاری با اکو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگاه برای پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی آماده همکاری با اکو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید