چشم نوازی اقتصاد 250 میلیارد دلاری بازارسازی فرهنگی در مقابل فروش نفت خام ، از 16 کالای متاثر بازارسازی فرهنگی غافل شده ایم

به گزارش مجله پیکوشو، کارشناس بازارسازی فرهنگی گفت: بازارسازی فرهنگی افزون بر اهمیت مالی که سبب رونق فراوری در 16 شاخه کالایی می گردد، اهمیت فرهنگی نیز دارد چرا که سبب اصلاح نگرش می گردد.

چشم نوازی اقتصاد 250 میلیارد دلاری بازارسازی فرهنگی در مقابل فروش نفت خام ، از 16 کالای متاثر بازارسازی فرهنگی غافل شده ایم

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ بروشور ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، اولین رویداد بازارسازی محصولات فرهنگی ایکال توسط صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با همکاری مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی (ایران نوشت) و با حضور صاحبان ایده و محصول و کارشناسان این حوزه روز گذشته(آدینه) 28 دی ماه به کار خود خاتمه داد و محمدمهدی ایزدخواه مولف کتاب بازارسازی فرهنگی و پژوهشگر اقتصاد فرهنگ در حاشیه این رویداد به خبرنگار فرهنگی خبرنگاران گفت: بازارسازی فرهنگی استفاده از یک نماد بر روی یک محصول، این نماد می تواند نماید های مختلفی از جمله نماد سرگرمی، انیمیشن، افراد معروف و حتی نماد مکان خاصی باشد.

وی اضافه نمود: 16 شاخه کالا می تواند از نماد ها در بازارسازی فرهنگی استفاده کند؛ پوشاک، اسباب بازی، ملزومات شخصی، مُد، دکوراسیون داخلی، نرم افزار و بازی های ویدیویی، مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم مصرفی الکترونیکی، سلامت، بهداشتی و زیبایی، کالا های ورزشی، نشر، انواع پاپوش، هدایا و اجناس کلکسیونی، نوشت افزار، موسیقی و ویدئو، لوازم خانگی، محصولات نوزادی و اقلام تبلیغاتی 16 گروه محصولاتی هستند که هرکدام نیز دارای زیرمجموعه های گسترده تری هستند.

این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ بیان کرد: از نظر روانشناختی نگرش بر روی رفتار تاثیر دارد و رفتار نیز بر روی نگرش فرد تاثیر دارد؛ اقدامات صورت گرفته توسط آموزش و پرورش رسمی ساختن و اصلاح نگرش افراد به وسیله تئوریک است تا بعدا رفتار های افراد جامعه به صورت صحیح شکل گیرد.

ایزدخواه گفت:، اما راستای دیگر نیز وجود دارد آن هم ایجاد و تکرار رفتار ها تا تبدیل شدن آن ها به نگرش، در عصر کنونی عمدتا در کشور های جهان در حوزه کودک از راستا ایجاد و تکرار رفتار برای ساخت نگرش استفاده می نمایند و ابزار ایجاد رفتار نیز کارتون ها و انیمیشن ها هستند.

مولف کتاب بازارسازی فرهنگی اشاره نمود: بچه ها نماد هایی را می بیند، به آن علاقه پیدا می نماید و در راستای این علاقه سعی می نماید رفتار کاراکتر ها را تقلید کند، تکرار رفتار ها منجر به ایجاد هنجار، نگرش و عقیده فرد می گردد.

وی توضیح داد: بازارسازی فرهنگی یاری می نماید تا رفتار ها تکرار گردد به این شکل که محصولاتی نظیر اسباب بازی، لباس و سایر محصولات پیرامون آن نماد سبب تکرار رفتار ها می گردد و در نهایت منجر به ایجاد و تغییر نگرش می گردد.

ایزدخواه افزود: بازارسازی فرهنگی افزون بر اهمیت مالی که سبب رونق فراوری در 16 شاخه کالایی می گردد، اهمیت فرهنگی نیز دارد چرا که سبب اصلاح نگرش می گردد؛ حجم اقتصاد بازارسازی فرهنگی در جهان بالغ بر 250 میلیارد دلار است که در مقایسه با کشورمان رقمی قابل توجه است.

این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ تأکید کرد: الزامات و احتیاج های ابتدایی بازارسازی فرهنگی ایجاد کاراکتر است، حدود 50 درصد از محصولات برپایه کاراکتر های انیمیشن یا کارتونی فراوری می شوند؛ از لحاظ فنی قابلیت فراوری انیمیشن های خوبی را داریم که اگر فیلمنامه جذابی نیز وجود داشته باشد این صنعت قابلیت زیادی برای ایجاد تحول در بازارسازی فرهنگی دارد، نباید فراموش کنیم که علاوه بر توان فنی قیمت تمام شده ساخت انیمیشن در ایران بسیار کمتر از کشور های مدعی این صنعت است که سبب افزایش مزیت رقابتی ایران می گردد.

وی بیان کرد: ایرانیان از لحاظ تاریخی نیز کاراکترسازان خوبی بودند، یکی نمونه های آن فردوسی است که چندده کاراکتر را در شاهنامه دارد، در بساری از کتاب ها و اشعار تاریخی نیز نمونه هایی از کاراکتر ها وجود دارد که ظرفیتی برای بازرسازی فرهنگی هستند. وجود نقوش و نماد های هنری متعدد در فرهنگ ایرانی از جمله نقوش بته و جقه و سایر طرح ها است که تجربه استفاده از نقوش ایرانی در پوشاک با استقبال خانم ها روبرو شد.

ایزدخواه بیان کرد: در کنار پیشینه تاریخی، از لحاظ دینی و مذهبی نیز ظرفیت عظیمی وجود دارد یکی از این ظرفیت ها حرم امام رضا (ع) است مملو از ظرافت های هنری و ظرفیت های معنوی است که تعلق خاطر مردم کشورمان به علی بن موسی الرضا (ع) فرصتی است تا با بهره گیری از این ظرفیت بازارسازی فرهنگی محصولات مرتبط را گسترش دهیم.

مولف کتاب بازارسازی فرهنگی در خاتمه گفت: رویداد های زیادی در حوزه بازارسازی فرهنگی در سطح جهان برگزار می شوند، اما جای آن در ایران خالی بود که رویداد ایکال سبب باز شدن دریچه ای برای توسعه بازارسازی فرهنگی شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 776

به "چشم نوازی اقتصاد 250 میلیارد دلاری بازارسازی فرهنگی در مقابل فروش نفت خام ، از 16 کالای متاثر بازارسازی فرهنگی غافل شده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم نوازی اقتصاد 250 میلیارد دلاری بازارسازی فرهنگی در مقابل فروش نفت خام ، از 16 کالای متاثر بازارسازی فرهنگی غافل شده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید