آیا خوردن شیرکاکائو پس از ورزش واقعا به ریکاوری بدن یاری می نماید؟

به گزارش مجله پیکوشو، گفته می گردد شیر برای بدن مفید است و فواید فراوانی دارد. از کنترل اشتها گرفته، تا تقویت استخوان ها و دندان ها، جلوگیری از دیابت، بهبود سلامت قلب و تأمین پروتئین باکیفیت برای بدن، شیر می تواند تأثیر زیادی روی سلامت کلی بدن بگذارد. ولی بعضی کارشناسان و ورزشکاران بر این باورند که با افزودن کمی کاکائو به این شیر و مصرف آن پس از ورزش، می توان تأثیر آن را افزایش داد و به بهبودی و ریکاوری بدن یاری کرد. ولی آیا نوشیدن شیرکاکائو پس از ورزش به راستی تأثیرگذار است و می تواند ماهیچه ها را ریکاوری کند؟

آیا خوردن شیرکاکائو پس از ورزش واقعا به ریکاوری بدن یاری می نماید؟

در حقیقت، شیرکاکائو یک نوشیدنی بسیار مناسب برای ریکاوری پس از ورزش است و ورزشکاران زیادی از آن استفاده می نمایند. این نوشیدنی می تواند دو برابر پروتئین و کربوهیدرات شیرهای معمولی یا بسیاری از نوشیدنی های ورزشی را تأمین کند و از آنجا که آب کافی به بدن می رساند، برای هیدراته کردن بدن پس از ورزش هم بسیار مناسب است. جدا از این، حاوی مواد معدنی از جمله کلسیم، سدیم و بعلاوه شکر هم است و سطح انرژی بدن را به طور قابل توجه ای افزایش می دهد.

در نوشته امروز می خواهیم نگاه دقیق تری به شیرکاکائو و تأثیر آن روی ریکاوری پس از ورزش بیندازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید این نوشیدنی چگونه به بهبودی بدن یاری می نماید و برای مصرف آن باید چه نکاتی را در نظر داشته باشید.

شیرکاکائو چگونه روی ریکاوری پس از ورزش تأثیر می گذارد؟

پس از یک ورزش شدید و درست و حسابی، ماهیچه های شما در پی پروتئین و انرژی می گردند تا خود را تقویت نموده و رشد نمایند. شما با نوشیدن شیرکاکائو می توانید به ماهیچه های خود برای ریکاوری یاری کنید. در ادامه فواید شیرکاکائو را آورده ایم تا ببینید این نوشیدنی چگونه این کار را انجام می دهد.

1. شیرکاکائو سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است

ورزش های شدید از جمله تمرین های انفجاری و تمرین های تناوبی و تنشی یا دوی سرعت از ذخایر کربوهیدرات بدن شما استفاده می نمایند که سوخت ماهیچه های بدن به شمار می فرایند. هرچه بیشتر به خودتان فشار بیاورید، کالری و کربوهیدرات بیشتری می سوزانید.

در نهایت، بدن شما این ذخایر را از دست می دهد. بنابراین، باید دوباره با یاری مواد غذایی این ذخایر را پر کنید. شما با مصرف خوردنی هایی که کربوهیدرات بدن را تأمین می نمایند، می توانید سطح انرژی را دوباره افزایش دهید و آمادگی بیشتری برای سایر فعالیت ها داشته باشید.

اینجا است که شیرکاکائو به یاری شما می آید. این نوشیدنی خوش مزه و پرطرفدار حاوی کربوهیدرات و پروتئین بالا و باکیفیتی است. همانگونه که می دانید، پروتئین هم برای ساخت ماهیچه و بهبود آن بسیار اهمیت دارد.

با توجه به پژوهش ها، نسبت پروتئین به کربوهیدرات در شیرکاکائو برابر 4 به 1 است. این موضوع شیرکاکائو را به یکی از برترین خوردنی های پس از ورزش تبدیل می نماید که سرعت ریکاوری را افزایش می دهد، آسیب های عضلانی ناشی از فعالیت های شدید را کاهش می دهد و منجر به افزایش انرژی و آماده شدن برای جلسه های تمرینیِ بعدی می گردد.

2. شیرکاکائو می تواند احتیاج به الکترولیت ها را برطرف کند

هنگامی که عرق می کنید، بدن شما نه تنها آب، بلکه بعضی مواد دیگر را هم از دست می دهد. با توجه به یک پژوهش، عرق شامل الکترولیت ها و مواد معدنی از جمله سدیم و کلسیم می گردد. بنابراین، شما پس از ورزش باید این آب از دست رفته را تأمین کنید و بعلاوه الکترولیت و مواد معدنی ضروری هم به بدن برسانید.

شیرکاکائو می تواند به خوبی این کار را انجام دهد. شیر حاوی آب فراوانی است و بدن را کاملا هیدراته می نماید. جدا از این، شیرکاکائو سرشار از مواد معدنی هم است و سدیم، کلسیم و پتاسیم مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید. به طور کلی، شیرکاکائو در کمترین زمان می تواند ذخایر بدن را بازسازی کند و برای این کار به حجم زیادی از این نوشیدنی هم احتیاجی نخواهید داشت!

3. شیرکاکائو می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد

اگرچه این نوشیدنی شکر هم دارد و همین شکر به تنهایی می تواند سطح انرژی را افزایش دهد، ولی کار به اینجا ختم نمی گردد و وجود کربوهیدرات، پروتئین، آب و الکترولیت ها هم تا حد زیادی روی برطرف خستگی و شاداب کردن بدن تأثیر می گذارد.

ورزشکارانی که ورزش های شدید استقامتی از جمله دویدن، شنا یا دوچرخه سواری انجام می دهند، بدون شک به یک لیوان شیرکاکائوی خنک پس از ورزش احتیاج دارند تا خستگی خود را برطرف نموده و احساس شادابی و سرحالی نمایند.

بنابراین، باید پس از ورزش شیرکاکائو مصرف کرد؟

پیش از آنکه به سراغ نوشیدن شیرکاکائو پس از ورزش بروید، باید چند نکته زیر را در نظر داشته باشید.

شدت جلسه تمرینی - شیرکاکائو برترین گزینه برای مصرف پس از ورزش های استقامتی شدید مانند دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و… است. اگر بیشتر اهل ورزش هایی مانند پیاده روی، یوگا و انجام تمرین های کششی هستید، تنها نوشیدن آب می تواند کافی و مناسب باشد.

شکر و قند - بعضی از شیرکاکائوهای موجود در بازار حاوی بسیاری از شیرین نماینده های مصنوعی و افزودنی هستند. هنگام خرید این نوشیدنی ها به برچسب ارزش غذایی آن ها دقت کنید و ببینید کدام محصول قند کمتری دارد. جدا از این، قند می تواند به شکل های گوناگونی به شیرکاکائو اضافه گردد. بنابراین، حواستان به نوشیدنی هایی باشد که با چیزهایی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، شربت مالت، ساکارز و دکستروز شیرین شده اند.

حساسیت به لاکتوز - اگر لاکتوز باعث ایجاد درد در شکم شما می گردد، مصرف شیرکاکائو برترین گزینه برای ریکاوری پس از ورزش نخواهد بود. بعلاوه شیرکاکائوهای غیرلبنی که از شیر تهیه نمی شوند، ممکن است فوایدی را که نام بردیم نداشته نباشند. پس با در نظر داشتن این موضوع به سراغ مصرف یا عدم مصرف شیرکاکائو بروید.

شیرکاکائو در برابر شیک پروتئین

یک پژوهش نشان داده که شیرکاکائو نسبت به سایر نوشیدنی های ورزشیِ سرشار از پروتئین، نمی تواند تأثیر بیشتری روی ریکاوری پس از ورزش داشته باشد. زیرا این نوشیدنی ها هم کربوهیدرات، پروتئین، چربی های سالم و کلسیم دارند. پس اگر همین الان هم از شیک های پروتئینی و مکمل ها استفاده می کنید، احتیاجی نیست به سراغ شیرکاکائو بروید، مگر اینکه از این نوشیدنی خوشتان بیاید و تنها برای مزه اش آن را بنوشید.

کدام شیرکاکائوها برترین گزینه برای ریکاوری پس از ورزش هستند؟

همانگونه که گفتیم، شیرکاکائوهای گوناگونی در بازار پیدا می شوند و ممکن است انتخاب را کمی سخت نمایند. ولی شما برای خرید شیرکاکائو باید به چند نکته زیر دقت داشته باشید تا برترین نوشیدنی را برای ریکاوری پس از ورزش تهیه کنید.

  • شیرکاکائوهای کم چرب یا بدون چربی را خریداری کنید که مواد مغذی را با کمترین چربی اشباع شده در اختیارتان قرار می دهند.
  • حتما از شیرکاکائویی بهره ببرید که قند کمی دارد، به ویژه قندهای افزوده شده.
  • جدا از این ها، به کیفیت کلی این محصولات هم توجه داشته باشید. با آنالیز برچسب ها و ارزش های غذایی روی محصول ببینید کدام شیرکاکائو کیفیت بهتری دارد. برای نمونه، ببینید آیا از ترکیبات ارگانیک و طبیعی تهیه شده است یا خیر.

افزون بر این، یادتان باشد بیشتر شیرکاکائوهایی که با جایگزین های شیر گاو تهیه می شوند، مثلا شیر بادام، پروتئین کافی که در لبنیات یافت می گردد را ندارند. بنابراین، اگر گیاه خوار هستید یا کلا با لبنیات میانه خوبی ندارید، کوشش کنید به سراغ نوشیدنی های ورزشی یا شیک های پروتئینی بروید تا پروتئین مورد احتیاج بدن را پس از ورزش تأمین کنید.

طرز تهیه شیرکاکائوی سالم و مقوی

اگر نمی خواهید از شیرکاکائوهای شرکتی بهره ببرید، می توانید خودتان این نوشیدنی را به سادگی در خانه تهیه کنید و از کیفیت بالای آن مطمئن شوید.

مواد لازم:

  • 1 فنجان آب
  • نصف فنجان شکر یا شربت افرای خالص
  • 1 فنجان پودر کاکائوی شیرین نشده و بدون شکر
  • یک چهارم قاشق چای خوری نمک
  • 1 قاشق غذاخوری عصاره وانیل
  • شیر کم چرب

آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و هم بزنید تا زمانی که جوش بیاید. شعله را کم کنید تا آب همچنان بجوشد، سپس کاکائو و نمک را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. آن قدر هم بزنید تا مخلوط غلیظ گردد و شکل شربت به خود بگیرد. اکنون قابلمه را از روی گاز بردارید و اجازه دهید کاملا خنک گردد. عصاره وانیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. اکنون شربت کاکائوی شما آماده است. این شربت را در یک ظرف دربسته بریزید و نگه داری کنید تا خراب نگردد.

اکنون هر زمان که خواستید شیرکاکائو بخورید، این شربت را با شیر مخلوط کنید و آن را بنوشید. به ازای هر 8 اونس شیر، باید 1 قاشق غذاخوری شربت کاکائو به آن اضافه کنید. بعلاوه یادتان باشد هرچه شیرین نماینده های کمتری مصرف کنید، این نوشیدنی سالم تر می گردد و ضرر کمتری به بدن شما می زند.

سخن سرانجامی

شیرکاکائو کربوهیدرات و پروتئین بالایی دارد و بعلاوه سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم و سدیم است. این موضوع منجر می گردد شیرکاکائو یکی از برترین و مناسب ترین خوردنی ها پس از تمرین و برای افزایش سرعت ریکاوری پس از ورزش به شمار برود.

البته اگر خیلی اهل ورزش های شدید نباشید، مصرف شیرکاکائو شاید فکر خوبی نباشد. زیرا این نوشیدنی حاوی قند و کربوهیدرات بالایی است و بهتر است کسانی به سراغ آن بفرایند که ذخایر قندی و کربوهیدراتی خود را هنگام ورزش خالی نموده اند.

در سرانجام، به یاد داشته باشید که تا جای ممکن از شیرکاکائوهای طبیعی و کم چرب بهره ببرید که قند پایینی هم دارند. اگر نمی دانید کدام شیرکاکائوهای موجود در بازار بهتر هستند یا اگر نمی خواهید از محصولات کارخانه ای بهره ببرید، می توانید شیرکاکائوی خانگی خودتان را با یاری طرز تهیه ای که آنالیز کردیم، آماده کنید. فقط یادتان باشد زیادی به آن قند و شکر اضافه نکنید تا یک نوشیدنی مقوی و سالم برای خودتان تهیه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Greatist

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1915

به "آیا خوردن شیرکاکائو پس از ورزش واقعا به ریکاوری بدن یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خوردن شیرکاکائو پس از ورزش واقعا به ریکاوری بدن یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید