بعضی پزشکان از افزایش ظرفیت پزشک می ترسند ، علت عدم اقدام مسئولان برای تربیت پزشک را نمی دانم

به گزارش مجله پیکوشو، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بعضی از پزشکان این حرفه را تبدیل به یک تجارت نموده اند و تصورشان این است که اگر تعداد پزشک در کشور زیاد گردد، ممکن است این فرصت سودآور برایشان از دست برود.

بعضی پزشکان از افزایش ظرفیت پزشک می ترسند ، علت عدم اقدام مسئولان برای تربیت پزشک را نمی دانم

محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران گفت: کشور ما این جایگاه را دارد که در منطقه بتواند در زمینه گردشگر درمانی فعال گردد، اما کمبود پزشک در کشور باعث می گردد که این فرصت از دست برود. دولت باید مشکل کمبود پزشک را در کشور به صورت اساسی حل نماید و راهکارش هم همین است که به افزایش ظرفیت پزشکی و تربیت پزشک در کشور بپردازیم. با افزایش ظرفیت پزشکی هم مسائل فعلی نظام پزشکی و هم احتیاج های پزشکی مردم در آینده حل می گردد.

بسیاری از نمایندگان مجلس از عدم دسترسی مردم حوزه انتخابیه خود به پزشک متخصص گلایه دارند و اعلام می نمایند که مردم برای دریافت خدمات درمانی به مراکز استان ها، تهران و گاهاً خارج از کشور سفر می نمایند. بعضی نیز به تعطیلی درمانگاه ها در بعضی منطقه ها کشور اشاره می نمایند. واقعیت این است که در بعضی شهر ها شاهد معطّل ماندن تجهیزات درمانی و بیمارستانی گاهاً تا بیش از یک سال به علت نبود پزشک متخصص هستیم. این شرایط ما را بر آن داشت تا نظر کارشناسان را در این حوزه جویا شویم. در ادامه حاصل مصاحبهیی را با محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تویسرکان در مجلس می خوانید.

محمدمهدی مفتح در خصوص کمبود پزشک متخصص در کشور گفت: کمبود پزشک عمومی و متخصص در کشور، به ویژه برای افرادی که در شهر های با فاصله زیادی از مراکز استان و تهران زندگی می نمایند، مسائل عدیده ای به وجود آورده است. آن ها برای اینکه به وسیله یک پزشک ویزیت شوند یا باید مدت طولانی را منتظر بمانند و یا باید به شهر های بزرگ تر بروند. این مسائل مردم را رنج می دهد.

وی اشاره نمود: با توجه به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی متعددی در کشور داریم، اساتید خوبی در این زمینه در دسترس هستند، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارند و کمبودی در این زمینه نداریم، باید برای حل مشکل اقدام کنیم. وی ادامه داد: از طرف دیگر، جوانان ما بااستعداد هستند و می توانند در رشته های پزشکی تحصیل نمایند. بنابراین، زمینه لازم برای افزایش تربیت پزشک را در کشور داریم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با وجود شرایط مناسبی که برای تربیت پزشک داریم، متاسفانه می بینیم که به لحاظ تعداد پزشک در مضیقه هستیم. این کمبود در شهر های کوچک تر و با فاصله بیشتر از مرکز و یا مراکز استان ها به وضوح دیده می گردد. راهکار این مشکل کاملاً معین است. باید پزشک تربیت کنیم. ما استعداد تربیت پزشک را داریم؛ تقاضا و احتیاج به آن نیز کاملا معین و واضح است.

مفتح شرح داد: ما هیچ کمبودی برای تربیت پزشک در کشور نداریم. هم اساتید مجرب در دسترس هستند و هم امکانات آموزشی داریم. اما متاسفانه توجهی که مسئولین برای این موضوع باید داشته باشند و فضا را باز نمایند و اجازه بدهند که جوانان علاقمند در حوزه پزشکی تحصیل و به کشور خدمت نمایند، وجود ندارد.

نماینده مردم تویسرکان شرح داد: علت اینکه اقدامات لازم برای تربیت پزشک در کشور انجام نمی گردد را نمی دانم. اما آنچه که مطرح می گردد این است که متاسفانه بعضی از پزشکان این حرفه را تبدیل به یک تجارت نموده اند و تصورشان این است که اگر تعداد پزشک در کشور زیاد گردد، ممکن است این فرصت سودآور برایشان از دست برود.

وی ضمن اشاره به این موضوع که تعداد زیادی از پزشکان در کشور ما با صداقت و انسانیت کار می نمایند و به اصول اخلاقی این حرفه پایبند هستند، گفت: تعداد محدودی از پزشکان احتمالاً در کشور حضور دارند که با افزایش ظرفیت پزشک و متخصص در کشور مخالفت می نمایند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شرح داد: دولت باید مشکل کمبود پزشک را در کشور به صورت اساسی حل نماید و راهکارش هم همین است که به افزایش ظرفیت پزشکی و تربیت پزشک در کشور بپردازیم. تا جائیکه دانشگاه ها ظرفیت دارند و می توانند پزشکان خوبی تربیت نمایند، باید از این پتانسیل استفاده گردد. امیدوارم روزی برسد که پزشکان و متخصصان زبده ای در کشور داشته باشیم و مردم به این لحاظ در مضیقه نباشند.

مفتح اشاره نمود: کشور ما این جایگاه را دارد که بتواند در زمینه گردشگر درمانی فعال گردد. اما مسائلی همانند کمبود پزشک در کشور باعث می گردد که این فرصت از دست برود. وی ادامه داد: با فعال کردن بحث گردشگر درمانی در کشور می توانیم به افزایش اشتغال و عایدی برای جوانان نیز یاری کنیم. ما امکانات بیمارستانی را هم در این زمینه در اختیار داریم و تنها مشکل و کمبود ما در زمینه پزشک است. اگر این مشکل حل گردد می توانیم در این حوزه فعال شویم.

محمدمهدی مفتح ادامه داد: با مقایسه حوزه انتخابی خودم یعنی تویسرکان با تهران می بینم که تفاوت در دسترسی به پزشک مشهود است. شهر های کوچک تر و محروم و روستا ها دسترسی به پزشک ندارند. قطعاً آموزش و تربیت پزشک به حل این مشکل یاری می نماید.

وی با اشاره به جمعیت زیاد متولدین دهه 50 و 60 که طی یک الی دو دهه آینده وارد دوران میانسالی و پیری می شوند و احتیاج به خدمات درمانی دارند، گفت: دولت باید آغاز به حل مسائل در حوزه درمانی بکند و افزایش تربیت پزشک را در دستور کار قرار دهد. باید دولت با یک همت قوی در پی افزایش ظرفیت دانشگاه ها باشد تا بتواند جوابگوی احتیاج های مردم باشد.

محمدمهدی مفتح ادامه داد: در واقع با افزایش ظرفیت دانشگاه ها در حوزه پزشکی هم مسائل فعلی ما حل می گردد و هم می توانیم به احتیاج های مردم در آینده در حوزه پزشکی پاسخ دهیم.

مفتح در خصوص امکان افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در حوزه پزشکی و تخصص گفت: هم این امید وجود دارد که در دولت فعلی این کار انجام گردد و هم این خواهش را داریم که این موضوع در دستور کار قرار بگیرد. وی شرح داد: اقدام در زمینه افزایش ظرفیت ها برای تربیت پزشک موضوعی نیست که احتیاج به آنالیز، گزارش یا برآرود داشته باشد. مسائل معین است و فقط احتیاج است که یک تصمیم اتخاذ و اجرا گردد. وی در انتها مجدداً اعلام نمود: ما همه شرایط را برای افزایش تربیت پزشک در کشور داریم، فقط به یک عزم جدی در این زمینه احتیاج است. این کار سختی نیست، اما لازم است. دولت در مقابل مردم مسئولیت دارد و باید امکانات را در این زمینه فراهم کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2012

به "بعضی پزشکان از افزایش ظرفیت پزشک می ترسند ، علت عدم اقدام مسئولان برای تربیت پزشک را نمی دانم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی پزشکان از افزایش ظرفیت پزشک می ترسند ، علت عدم اقدام مسئولان برای تربیت پزشک را نمی دانم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید