تشخیص به موقع سرطان تیروئید

به گزارش مجله پیکوشو، سرطان بیماری است که در آن سلول های بدن بدون کنترل رشد می نمایند. زمانی که این رشد غیرعادی سلول ها در غده تیروئید اتفاق بیفتد، سرطان تیروئید نامیده می گردد.

تشخیص به موقع سرطان تیروئید

غده تیروئید زیر گلو و نزدیک نای قرار گرفته است. این غده به شکل پروانه است و یک بافت نازک به نام باریکه بخش راست و چپ آن را به یکدیگر متصل می نماید. غدد پاراتیروئید چهار اندام به میزان نخود هستند که در گردن و نزدیک غده تیروئید قرار دارند. غده تیروئید و غدد پاراتیروئید مسئول فراوری هورمون هستند.

هر سال حدود 12 هزار مرد و 36 هزار زن دچار سرطان تیروئید می شوند و بیش از 800 مرد و 1000 زن در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

غده تیروئید اهمیت دارد؛ زیرا به حفظ سلامت بدن یاری می نماید. این غده مواد شیمیایی خاصی را ترشح می نماید که به کنترل بسیاری از فعالیت های بدن مانند تنفس و پمپ خون یاری می کنند. تیروئید به افزایش قد و ماهیچه سازی در بچه ها یاری می نماید. بعلاوه کنترل وزن و عملکردهای دیگر نیز تحت تأثیر فعالیت غده تیروئید هستند.

در همین رابطه بیشتر بدانیم:

تشخیص به موقع سرطان خون

تشخیص به موقع سرطان ریه

تشخیص به موقع سرطان پوست

تشخیص به موقع سرطان سینه

تشخیص به موقع سرطان پروستات

تشخیص به موقع سرطان تیروئید

دلیل بروز سرطان تیروئید چیست؟

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند دلیل بروز سرطان تیروئید چیست؛ اما بعضی از عوامل مؤثر بر روی افزایش احتمال ابتلا به سرطان تیروئید، عبارت است از:

  • قرار گرفتن بیش ازمیزان گردن در معرض تشعشعات، ویژه در دوران کودکی و جوانی
  • بیماری های ژنتیکی خاصی که از والدین به ارث می رسند

علائم سرطان تیروئید کدامند؟

  • توده یا تورمی در یک سمت گردن که مهم ترین نشانه است
  • تنفس سخت
  • بلع سخت
  • خس خس صدا

این علائم ممکن است ناشی از بیماری های دیگری نیز باشند. اگر این علائم را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید و منتظر کنند علائم تشدید گردد.

چگونه می توان احتمال ابتلا به سرطان تیروئید را کاهش داد؟

برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان تیروئید، از قرار گرفتن در معرض تشعشعات مختلف از جمله تشعشعات ناشی از فرایندهای تصویربرداری پزشکی به ویژه در دوران کودکی خودداری کنید.

آیا می توان سرطان تیروئید را قبل از بروز علائم، شناسایی کرد؟

بیشتر افراد زمانی متوجه سرطان تیروئید می شوند که برای معاینه توده یا گره های گردن به پزشک مراجعه می کنند.

تست شناسایی خاصی برای تشخیص سرطان تیروئید در مراحل اولیه وجود ندارد. با این حال بعضی از پزشکان توصیه می کنند افراد دو بار در سال گردن خود را آنالیز کنند و در پی هر گونه توده یا ورم غیرعادی بگردند.

گاهی اوقات سرطان تیروئید زمانی شناسایی می گردد که فرد برای بیماری دیگری تست سونوگرافی می دهد.

سونوگرافی و آزمایش خون برای شناسایی تغییرات غده تیروئید به عنوان تست شناسایی سرطان تیروئید پیشنهاد می گردد؛ اما تنها افرادی که احتمال ابتلا به این سرطان در آن ها زیاد است، باید این تست ها را انجام دهند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 2135

به "تشخیص به موقع سرطان تیروئید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص به موقع سرطان تیروئید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید