روحانی: تنها راه پایدار برای نزدیکی ملت ها، بازگشت به دانش و فرهنگ است خبرنگاران

به گزارش مجله پیکوشو، رئیس جمهور گفت: تنها راه پایدار برای نزدیکی میان ملت ها، بازگشت به سرچشمه های زلال دانش و فرهنگ است.

روحانی: تنها راه پایدار برای نزدیکی ملت ها، بازگشت به دانش و فرهنگ است خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در پیغامی به مراسم سومین کنگره دنیای جندی شاپور، با اشاره به سوابق کهن فرهنگی و علم دوستی ایرانیان گفت: امروز نیز بر اساس آموزه های نیاکان خردمند خود، دو روز مهم را در تقویم رسمی خود به نام تعامل و مصاحبه با دنیا، و همچنین روز دنیای عاری از خشونت و افراطی گری گنجانده ایم که در سال 1392 در مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد اینجانب به اتفاق آراء به تصویب رسید.

متن کامل پیغام رئیس جمهور به توضیح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم دکتر اودری ازوله.

مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد.

اندیشمندان و دانشجویان گرامی.

خانم ها و آقایان.

در ابتدا مایلم مراتب سپاس و قدردانی صمیمانه خود را از میهمانان گرامی، اندیشمندان، دانشجویان و همه شرکت نمایندگان فرهیخته داخلی و خارجی که به پاس 1750 سالگی تاسیس دانشگاه جندی شاپور به عنوان کهن ترین دانشگاه دنیا، در این نشست مجازی حضور به هم رسانده اند، ابراز نمایم.

پیوند های علمی و فرهنگی در زمره ماندگارترین و پایدارترین پیوند ها میان ملت ها به شمار می فرایند، زیرا رهاورد مشترک قرن ها زندگی و همزیستی بالنده و شکوفا میان تمدن ها هستند. از این رو هر چه دایره مناسبات علمی و فرهنگی گسترده تر باشد، عمق دوستی ها و همدلی ها میان ملت ها افزون تر می گردد.

کشور ایران از عهد باستان تا به امروز همیشه منادی علم و دانش گستری و دوستی بوده است. گواه آن، همین اقدام سازمان دنیای یونسکو در اعلام گرامی داشت رویداد دنیای دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیا با قدمتی قریب به 18 قرن است که کاری بس ارجمند و در خور تحسین می باشد.

اینکه ایرانیان در عهد باستان و در اوج افراطی گری و خشونت های متعصبانه به تاسیس شهر دانشگاهی جندی شاپور اقدام نموده اند که بر سر درب ورودی آن چنین نگاشته شده است: دانش و فضیلت بر بازو و شمشیر برتر است، بیانگر نگرش ژرف و متمدن این ملت و سرزمین در ترویج دانایی و خردمندی است تا در پرتو آن، ملت ها در کنار یکدیگر فضیلت های انسانی را ترویج و برجسته تر نمایند و از رذیلت های بشری دوری گزینند.

امروز نیز ما ایرانیان بر اساس همان آموزه های نیاکان خردمند خود، دو روز مهم را در تقویم رسمی کشورمان به نام تعامل و مصاحبه با دنیا، روزی که پس از سال ها مذاکره با قدرت های عظیم دنیای به توافق رسیدیم و همچنین روز دنیای عاری از خشونت و افراطی گری گنجانده ایم که در سال 1392 در مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد اینجانب به اتفاق آراء به تصویب رسید.

بر این باورم که تنها راه پایدار و ماندگار برای نزدیکی و تقارب میان ملت ها، بازگشت به سرچشمه های زلال و پاکیزه دانش و فرهنگ است؛ همان شیوه ای که نیاکان این سرزمین با تاسیس کهن ترین دانشگاه دنیا ابداع کردند؛ دانشگاهی که نمایندگان تمامی تمدن های کهن دنیا از یونان و روم گرفته تا هند و چین و مصر به سان گوهری در صدف مهر خویش گرامی اش می داشتند.

اینجانب ضمن قدردانی از حضور مسئولانه و عالمانه سرکار خانم دکتر اودری ازوله در مدیریت سازمان دنیای یونسکو، امیدوارم بستری مناسب برای احیای دوباره قدیمی ترین دانشگاه دنیا، جندی شاپور، که نیای دانشگاه های امروز دنیا است، فراهم آید چرا که این میراث، متعلق به همه بشریت است و پاسداری از آن برعهده همه ماست.

در سرانجام، بار دیگر از دست اندرکاران و برگزارنمایندگان این کنگره مهم دنیای به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جندی شاپور که امروز رایحه دلپذیر آن دانشگاه کهن را پس از قرن ها، دوباره در عرصه ملی و بین المللی پراکنده ساخته اند، سپاسگزاری می کنم.

فرجام سخن را به یک رباعی از شیخ بهایی، حکیم، عارف و از مفاخر ایران در وصف علم می آرایم:

اقتصادی که ز تو کس نستاند، علم است / حرزی که تو را به حق رساند، علم است

جز علم طلب مکن تو اندر عالم / چیزی که تو را زغم رهاند، علم است

پیروز باشید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1543

به "روحانی: تنها راه پایدار برای نزدیکی ملت ها، بازگشت به دانش و فرهنگ است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روحانی: تنها راه پایدار برای نزدیکی ملت ها، بازگشت به دانش و فرهنگ است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید