ظریف با مخاطبان بین الملی اش صحبت می نماید

به گزارش مجله پیکوشو، وزیر خارجه کشورمان از گفت وگوی اینستاگرامی با مخاطبان بین المللی اش اطلاع داد و گفت: ارائه بحث ها فعلا برای مخاطبان بین المللی به زبان انگلیسی است و نخستین جلسه این دوشنبه از ساعت 17 تا 17:45 برگزار می گردد.

ظریف با مخاطبان بین الملی اش صحبت می نماید

به گزارش خبرنگاران، محمد جواد ظریف در صفحه اینستاگرامش نوشت:

دوستان سلام

یکی از سؤالاتی که ذهن سیاستمداران، متفکرین و مردم سراسر جهان را به خود مشغول نموده، سمت و سوی تحولات جهانی است. جهان به چه سمتی می رود؟ حدود سی سال پیش نظام دوقطبی که چندین دهه در جهان حاکم بود، فروپاشید و دوران گذار شروع شد. کوشش ها و رقابت های شدید برای شکل دادن به نظم جدید هنوز هم ادامه دارد و با ویروس کرونا روندهای قبلی شدت بیشتری گرفته است.

رقابت ها فقط در حوزه عملیاتی و نظامی نیست. بلکه حتی تصویر سازی های رقیب از نظم جهانی و کوشش برای شکل دهی مفهومی به واقعیت ها و جهان آینده به شدت در جریان است. تنوع روایت های رقیب از نظم جهانی پس از دوره گذار همچون تک قطبی، تک- چندقطبی، چندقطبی، بین قطبی، غیرقطبی یا بی قطبی، دوقطبی جدید، پساآمریکایی، پساغربی و مانند آن تنها کوششی برای تبیین واقعیت ها و پیش بینی نظم آینده نیستند، بلکه مهمتر از آن کوششی برای شکل دادن به این نظم هستند.

در دوران گذار سی سال گذشته، اشتباهات محاسباتی خسارات فراوانی بر جهان تحمیل نموده است. توهم آمریکاییِ نظم نوین جهانی، چندین جنگ و خرابی برای جهان به همراه داشته و 7 هزار میلیارد دلار به مردم آمریکا خسارت زده است. اما سوء محاسبات دیگران مانند صدام و قذافی و میلوسویچ به نابودی خودشان و حتی کشورشان منجر شده است. در مقابل شناخت دقیق متغیرها و فرصت ها باعث افزایش کنشگران هوشمند شده است. ایران در دوران های گذار گذشته خسارات فراوانی از فقدان شناخت و شجاعت متحمل شده و لذا شناخت درست و واقع بینانه تحولات و روندهای دوره گذار کنونی برای ما حیاتی است.

تغییرات عینی مانند جهانی شدن فرصت ها و تهدیدها از تروریسم تا کرونا، متکثر شدن منابع قدرت از فن آوری تا تسخیر قلب ها و مغزها، نقش پیدا کردن افراد در صحنه جهانی، کاهش نسبی قدرت کنشگران سنتی و افزایش نسبی قدرت کنشگران نوظهور، خاتمه نقش آفرینی انحصاری قدرت های عظیم، خاتمه هژمونی و تحول در جغرافیای قدرت، بازگشت جهان غیر غربی به مدار تاریخ و ده ها پدیده جدید دیگر باید واقع گرایانه ارزیابی شده و بهترین ابزارها و فرصت ها برای پیشبرد منافع ملی و تضمین صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی شناسایی گردند.

برای طرح بحث و گگرددن باب گفت وگو و مفاهمه، دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران فرصتی فراهم نموده تا در چند جلسه یک دیدگاه در این زمینه را مطرح و در معرض بحث و نقد قرار دهم. ارائه بحث ها فعلا برای مخاطبان بین المللی به زبان انگلیسی است و نخستین جلسه این دوشنبه از ساعت 17 تا 17:45 برگزار می گردد.

به وسیله لایو اینستاگرام دانشکده در خدمت شما خواهم بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: picosho.ir شناسه مطلب: 1169

به "ظریف با مخاطبان بین الملی اش صحبت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف با مخاطبان بین الملی اش صحبت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید